Românii sunt învăţaţi să reclame servicii, dar nu şi să se informeze înainte de a semna un contract.
La Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor se primesc anual în jur de 1.500 de reclamaţii privind sistemul bancar, dar, din acestea, jumătate sunt nefondate.
Explicaţia e oferită de Dragoş Marinescu, directorul unei companii de credite de consum: „90% dintre consumatori se angajează în credite fără să cunoască noţiunile financiare de bază“.
În ajutorul românilor interesaţi de credite, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) a lansat site-ul www.bugetulfamiliei.ro, iniţiind astfel o campanie de educare financiară a celor care vor să aibă un control mai strict asupra propriilor finanţe. „Românul nu e obişnuit să-şi gestioneze finanţele, nu îşi calculează bugetul, pentru că spune că şi aşa nu-i ajung banii. Dacă ar face acest lucru, ar vedea că se pot face economii şi investiţii“, a precizat Răzvan Resmeriţă, preşedintele organizaţiei non-guvernamentale.
Pe site-ul lansat ieri, doritorii îşi calculează cheltuielile lunare, află ce economii pot face şi mai ales în cât timp pot face achiziţia dorită.
Consumatorul român, pasiv
În cadrul campaniei, inspectori OPC din toată ţara le vor oferi consultanţă financiară celor interesaţi. În plus, iniţiatorii acţiunii vor să introducă în şcoli cursuri prin care elevii să fie instruiţi cu privire la noţiunile financiare de bază. „În Vest există astfel de cursuri, iar adolescentul major ştie exact cum să facă un credit“, a spus Resmeriţă.