Protecţia Consumatorilor are legea prin care poate pune biciul pe bănci

Guvernul a aprobat, ieri, o ordonanţă de urgenţă, propusă de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) prin care se introduc o serie de noi reguli pentru instituţiile financiare (inclusiv nebancare), dar şi pentru agenţiile imobiliare. Astfel, în ceea ce priveşte băncile, acestea nu vor mai putea „lovi” clientul pe neaşteptare cu o serie de comisioane nou inventate sau cu creşteri peste noapte ale ratei dobânzii.

„Reglementările adoptate astăzi (miercuri-n.r.) se referă la interzicerea modificării comisioanelor stabilite prin contract fără acordul consumatorului, la interzicerea introducerii de noi comisioane pe parcursul derulării contractului fără acordul consumatorului. De asemenea, în cazul dobânzii variabile, modificarea acestei dobânzi trebuie să fie făcută în funcţie de indici de referinţă ai pieţei independent de voinţa băncii, iar în contracte trebuie prezentată şi formula concretă în funcţie de care se modifică aceşti indici de referinţă. De asemenea, nu pot fi modificate clauzele contractuale referitoare la costuri fără acceptul expres al consumatorul”, a explicat Dan Vlaicu, preşedintele ANPC.

În ultimele luni inspectorii ANPC au făcut mai multe controale în urma numeroaselor plângeri primite de la clienţii nemulţumiţi ai băncilor. S-a constatat că aceştia aveau, de regulă, dreptate, iar ANPC a aplicat amenzi usturătoare mai multor bănci care au umblat la comisioane şi dobânzi în defavoarea clientului. Pentru a verifica aplicarea acestor reguli, ANPC va prelua atribuţia de control de la Banca Naţională a României în cazul legii creditului de consum şi a legii creditului ipotecar.

Agenţiile imobiliare, luate în vizor

Aceeaşi ordonanţă de guvern stabileşte reguli noi şi pentru agenţiile imobiliare. „Agenţii imobiliari vor avea obligaţia de a prezenta consumatorilor în faza precontractuală toate informaţiile esenţiale în legătură cu imobilul ce urmează a fi tranzancţionat, inclusiv surse se zgomot, umezeală, poluare, preţuri practicate în piaţă, situaţia juridică a imobilului, nivelul estimativ al costurilor ce urmează a fi suportate de către consumator, nivelul comisionelor practicate de către agenţia imobiliară”, a declarat Vlaicu.

Lasă un comentariu