procedura restituirii impozitului din transferul proprietatilor imobiliare

Prin Ordinul nr. 3384/2008, Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a aprobat procedura de restituire a sumelor reprezentand impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat

Conform Ordinului MEF, restituirea impozitului pe venitul realizat din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, retinut de catre biroul notarial si virat la bugetul de stat, aferent unor tranzactii desfiintate ulterior achitarii impozitului, se face la cererea contribuabilului.

Restituirea impozitului va fi de competenta organul fiscalui in a carui raza teritoriala isi are domiciliul acesta, respectiv de catre organul fiscal competent in administrarea contribuabililor nerezidenti.

Potrivit procedurii, restituirea impozitului de catre organul fiscal competent se va face prin raportare la cotele de distribuire cuvenite bugetului de stat, stabilite de dispozitiile legale in vigoare la momentul retinerii acestuia de catre biroul notarial.

Cererea de restituire trebuie depusa in termen de 5 ani

Procedura aprobata prin Ordinul MEF nr. 3384/2008 stabileste ca cererea de restituire se depune in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.

Cererea de restituire va cuprinde urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele contribuabilului – persoana fizica;
b) codul numeric personal, pentru cetatenii romani sau numarul de identificare fiscala, pentru cetatenii straini;
c) domiciliul contribuabilului – persoana fizica;
d) suma si natura creantei solicitate la restituire;
e) contul bancar in care urmeaza a se vira suma de restituit si codul IBAN aferent acestuia sau mentiunea ca aceasta va fi restituita in numerar, dupa caz;
f) datele de identificare ale biroului notarial care a calculat si retinut impozitul in cauza, respectiv denumirea biroului notarial, codul de identificare fiscala si sediul.

La cererea de restituire,  contribuabilul va anexa:
a) copia legalizata a actului de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile. Pe copia acestui inscris, biroul notarial care a autentificat actul de transfer al dreptului de proprietate, va face o mentiune cu privire la cuantumul impozitului calculat si retinut, cu precizarea numarului si a datei ordinului de plata pentru trezoreria statului prin care acesta a fost virat la buget;
b) copia legalizata a actului de desfiintare cu efect retroactiv a actului de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile.

Cererea va fi solutionata in termen de 45 de zile. Restituirea se va efectua in numerar sau in contul bancar al solicitantului.

Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare, conform Codului fiscal

Conform articolului 771 din Codul Fiscal, la transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza astfel:

a)
pentru constructiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum si pentru terenurile de orice fel fara constructii, dobandite intr-un termen de pana la 3 ani inclusiv:
– 3% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
– peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoarea ce depaseste 200.000 lei inclusiv;

Un comentariu la „procedura restituirii impozitului din transferul proprietatilor imobiliare”

  1. Buna ziua,
    Am vandut un imobil in anul 2013,ulterior,in septembrie 2017 am rascumparat imobil-ul,notarul mi-a intocmit un dosar cu actele necesare restituirii impozitului pe tranzactie,achitat in 2013,pe care l-am depus la finante pentru a-mi restituii banii.
    Va rog sa i-mi spuneti cine,mai exact,trebuie sa i-mi restituie banii,finantele sau notarul?
    Va intreb deoarece notarul i-mi spune ca finantele,iar finantele ma trimite la notar,spunand-umi ca in 2015 s-a schimbat legea si ca notarul este cel care trebuie sa i-mi restituie banii.
    Astept cu interes un raspuns din partea dvs
    Va multumesc

Lasă un comentariu