Caracatita Romprest

Majoritatea politicienilor implicat in afacerea deszapezirii au impins in fata afaceristi, unii crescuti peste noapte, cu sute de miliarde plantate in conturi. „Interesul Public“ va aduce astazi la cunostinta o afacere de miliarde de lei, facuta intre primarul liberal al sectorului 1, Andrei Chiliman

 

si societatea ROMPREST Service, o companie sustinuta de politicieni din Partidul Social Democrat. Chiliman a reziliat contractul cu firma care se ocupa in mod normal de salubrizare si deszapezire, REBU SA, si a semnat un contract „temporar“ cu societatea ROMPREST, fara sa faca, in prealabil, o licitatie publica, asa cum ii cerea legea. Potrivit sefului de cabinet al edilului, Daniel Budurescu, din cauza faptului ca acest contract este unul temporar, nu a fost nici macar estimata o valoare a acestuia. Prin urmare, la finalul perioadei de iarna, ROMPREST poate taxa primaria cu cat vrea, pe langa decontarea cheltuielilor pentru deszapezire. Societatea care a fost scoasa din carti de Chiliman, REBU SA, a obtinut deja de la doua instante recunoasterea valabilitatii contractului de salubritate si deszapezire, dar edilul sectorului 1 ignora deciziile judecatoresti. Firma a solicitat daune de aproape 2 milioane de lei noi pentru cele doua luni din vara, exact perioada in care a fost impiedicata de Chiliman sa respecte contractul de salubritate. Despagubiri care vor fi platite din bani publici. Mai mult, potrivit directorului general al companiei, Mircea Raicu, „contractul dintre Chiliman si firma respectiva este total ilegal. In plus, noi ne-am oferit, in virtutea contractului pe care il avea deja semnat, sa ne facem treaba in continuare, pana la o viitoare licitatie. Dar domnul Chiliman a refuzat, din motive numai de el stiute. Oricum, exista depusa pe numele dansului o plangere penala, pentru abuz in serviciu, si acum asteptam. Dupa finalizarea proceselor, Curtea de Conturi trebuie sa se indrepte impotriva celor care au gresit, adica domnul Chiliman si cativa directori din primarie, si sa ii puna sa plateasca daunele din banii lor“. Motivul pentru care Chiliman s-a sucit brusc in vara anului 2007 si a decis sa rezilieze contractul cu firma REBU este unul financiaro-politic. Va vom dezvalui, in continuare, increngaturile transpartinice care l-au determinat pe edilul sectorului 1 sa ignore legea. Veti putea observa cum doctrinele politice, ideologiile si asezarea de parti diferite pe esichierul politic sunt concepte pe care anumiti politicieni le cunosc doar la televizor sau in campaniile electorale, in fata multimii credule. In fapt, singurul lucru care ii uneste pe cei pe care vi-i vom prezenta sunt banul public si imbogatirea rapida. De asemenea, va vom arata traseul fulminant al unei firme fara prea mari perspective, dar ajutata puternic de politicienii care stau in spatele sau. Legatura Chiliman -Mitrea – Busca Desi fac parte din formatiuni politice diferite, legaturile dintre fostul ministru al Transporturilor si actual membru al PSD, Miron Mitrea, si primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, au fost create inca de pe vremea guvernarii Adrian Nastase. Atat Mitrea, cat si Chiliman au fost, in acelasi timp, vicepresedinti ai Camerei Deputatilor. Iar Busca este finul fostului ministru al Transporturilor. Mitrea si Chiliman au fost colegi exact in perioada in care finul lui Mitrea, Florian Busca, administratorul companiei ROMPREST si actionar la alte cinci firme, a inceput sa „prinda“ contracte avantajoase, ba de salubritate, ba de paza, de la institutii ale statului. Surprinzator este ca, aparent, Chiliman si Mitrea au fost in razboi la momentul eliberarii autorizatiilor de constructie pentru cartierul ANL Henri Coanda, atunci cand liberalul l-a acuzat pe fostul ministru de ilegalitati si a jurat ca nu va acorda nicio licitatie. Pana la urma, s-a cazut la pace, iar edilul sectorului 1 a ajuns chiar sa-i ofere finului lui Mitrea un contract extrem de banos, dar care a provocat un scandal imens. Romprest Service a obtinut, la sfarsitul anului 2006, un contract in valoare de aproximativ 30 de milioane de euro prin care compania se angaja sa faca curatenie in garniturile de tren ale CFR, inclusiv in cele „Sageata Albastra“, pentru o perioada de 10 ani. Contractul, semnat in ultimele zile de mandat ale nasului Miron Mitrea, a fost revizuit insa de succesorul acestuia, Gheorghe Dobre, ministru PD. Singura revizuire facuta de Dobre a fost scaderea duratei contractului de la 10 la trei ani. La randu-i, Busca a obtinut, din 2001 pana in prezent, mai multe contracte destul de avantajoase, pentru firmele sale, dar si pentru cea la care este administrator, ROMPREST SERVICE. Busca este in momentul de fata actionar la „Dinamo 1948 SA“, „Euro Grup SA“, „Walter Company SRL“, „Antrepriza Constructii Montaj numarul 4“, si „Teletrade International Consulting SA“. Miza ROMPREST Contractul de salubritate incheiat cu Primaria Sectorului 1 nu este singurul „peste“ mare pescuit cu usurinta de societatea Romprest Service SA. Inca de la infiintare, din anul 2001, compania a reusit sa isi mareasca profitul an de an, beneficiind de sprijinul unor ministri pentru a castiga licitatii cu statul. Avand spatele asigurat de inalti demnitari, compania Romprest, de altfel una cel putin dubioasa si rasarita aproape peste noapte, a castigat pe banda rulanta licitatii pe bani publici. Pe timpul Guvernului Nastase, cand ministrul Transporturilor era Miron Mitrea, controversatul om de afaceri Florian Busca, aflat in vizorul procurorilor anticoruptie pentru fapte de inselaciune si camatarie, a infiintat compania Romprest Service. Actionariatul companiei a fost unul bizar, inca de la inceput. Asta pentru ca nu a existat nicio persoana fizica drept actionar, ci doar trei companii, dintre care doua straine. Actionar majoritar era compania americana Detaco LLC, care avea 60% din actiuni, 30% erau detinute de o companie din Marea Britanie, „3I Grup PLC“, statul fiind reprezentat de Aeroportul International Otopeni cu 10% din actiuni. Compania a preluat, la scurt timp de la infiintare, serviciile de curatenie de pe Aeroportul Otopeni. Un contract cu foarte multi bani si destul de dificil de prins de orice alta companie nou-infiintata. Dar ROMPREST SERVICE era si atunci, ca si acum, o companie cu oameni puternici, dar in umbra. Mizele pe care si le-a fixat firma de salubritate au devenit din ce in ce mai inalte. Odata intrata pe Aeroportul Otopeni, urmatorul obiectiv a fost acela de a inlocui Jandarmeria care asigura paza institutiei cu serviciile de securitate oferite de Romprest Security, o divizie a Romprest Service, infiintata exact in acest scop. „Caracatita“ ROMPREST Romprest Security a fost cadorisita, de altfel, cu contractul pentru paza aeroportului, fara licitatie. Singurii avantajati de acest contract au fost detinatorii companiei Romprest. Asta pentru ca reprezentantii statului roman au ales, din motive lesne de inteles, sa plateasca milioane de euro din bani publici pentru un serviciu ce putea fi prestat pe gratis. Imediat dupa obtinerea acestui contract, Busca Walter a vrut sa continue pe acelasi tipar, de aceasta data pentru a inlocui SRI-ul de pe Otopeni. Conform Programului National de Securitate Aeroportuara, acesta avea obligatia sa asigure securitatea aeroportului. Busca a vrut sa mearga pe aceeasi ghidusie: acordarea contractului prin incredintare directa, fara licitatie. Numai ca actualul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, nu a dat curs ambitiilor afaceristului, sustinand ca nu va atribui un contract in acest sens fara licitatie. Schimbarea la fata: Busca devine Walter Busca a obtinut unul dintre cele mai banoase contracte pentru firma Romprest in timp ce era urmarit penal de procurorii DNA pentru camatarie. Astfel, in 2001, Busca impreuna cu deputatul PSD Prahova, Mihail Sireteanu, l-au imprumutat pe Ion Georgescu, director economic la Agrozootehnica SA Draganesti, pentru ca acesta sa cumpere in numele lor pachetul majoritar de actiuni al IAS-ului prahovean. Cei trei au semnat un „contract de imprumut cu dobanda“ prin care deputatul Mihai Sireteanu si omul de afaceri Florian Busca il imprumutau pe Ion Georgescu cu 1,46 miliarde de lei, cu o dobanda de 0,5% pe zi, pe termen de un an, adica mai mare decat la oricare alta banca. Totul ar fi mers conform planului celor trei, daca acestia nu intrau in conflict cu directorul Agrozootehnica SA, Aurel Anghel. Si asta pentru ca, dupa privatizare, tandemul Sireteanu – Busca – Georgescu l-a scos din schema pe Anghel, preluand intreaga conducere a societatii prahovene. Pentru a se asigura ca Anghel va tacea, Sireteanu a facut o plangere la Parchet impotriva acestuia, pe motiv ca ar fi furat societatea. La randul sau, Anghel a sesizat Parchetul in legatura cu invartelile facute la privatizarea Agrozootehnica SA. Surprinzator este ca afaceristul a reusit printr-un truc ieftin sa obtina de la toate institutiile aprobarile de care avea nevoie pentru a se prezenta la licitatii. Busca voia sa impuna Romprest Service la o licitatie organizata de Armata Statelor Unite pentru serviciile de salubritate in bazele militare de la Kogalniceanu si Babadag. Pentru aceasta, compania avea nevoie de un aviz de securitate de la Ministerul Apararii Nationale, insa petele din cazierul lui Busca impiedicau obtinerea avizului. Ca atare, Busca si-a schimbat numele in Florian Walter, obtinand documentul necesar pentru a participa la licitatia organizata de Armata Statelor Unite, pe care de altfel a si castigat-o, oferind cel mai mic pret. Walter cumpara si vinde actiuni la ROMPREST In martie 2006, Florian Walter a cumparat pachetul de 60% din actiunile detinute de compania americana Detaco LLC, devenind actionar majoritar al Romprest Service. Pentru ca firma prindea contracte extrem de avantajoase, omul de afaceri Cristian Borcea, coactionar cu Busca la clubul Dinamo, cumpara, la randul sau, 20% din actiunile Romprest Service. Borcea renunta, dupa aproape un an, la actiuni, iar la scurt timp dupa asta, Florian Walter vinde 30% din actiunile societatii de prestari servicii de salubritate fondului britanic de investitii „3I Group PLC“. Pe de alta parte, in prezent, potrivit datelor de la Registrul Comertului, actionariatul ROMPREST SERVICE arata exact ca la inceput, cu Busca doar administrator. Dar acesta ar fi putut sa achizitioneze actiuni la una dintre companiile detinatoare ale ROMPREST, insa pentru ca acestea sunt companii straine, nu pot fi verificate decat de autoritati. In ciuda razboiului declarat intre cele doua companii de salubritate care s-au batut pentru sectorul 1 al Capitalei, REBU si ROMPREST SERVICE, aceasta din urma a anuntat ca doreste sa achizitioneze una dintre cele trei mari competitoare: fie REBU, Rosal sau Urban. Avand in vedere ca in REBU sunt mai mult interese PD-iste, dat fiind faptul ca Primaria Generala are 50% din actiuni, sansele sa fie aceasta firma achizitionata sunt mari. Pentru ca, pe de o parte, ar insemna eliminarea concurentei si, pe de alta parte, „unirea“ intereselor transpartinice intr-o singura companie. Cum si-a dat mana mafia PSD-ista cu mafia PNL-ista Cea mai recenta dovada a increngaturii politico-financiare este licitatia organizata la inceputul lunii decembrie de Ministerul Transporturilor pentru serviciile de curatenie pe timp de iarna pentru cele doua autostrazi romanesti – A1 si A2. Licitatia a fost castigata de consortiul de firme PA&CO International, condus de afaceristul Costel Casuneanu, apropiat al Partidului Democrat, si Romprest Service, administrata de Busca, finul lui Mitrea, membru PSD. Aceasta cea mai recenta „achizitie“ ridica inca o data semne de intrebare asupra modului in care o companie al carui istoric este legat de numeroase scandaluri si ai carei actionari sunt ascunsi in spatele unor off-shore-uri americane a reusit sa castige increderea statului, atribuindu-i-se contracte de sute de milioane de euro. Euroconstruct Trading ‘98 a primit, de asemenea, un contract de la Primaria Sectorului 1, a primarului Chiliman, pentru reabilitarea a 22 de strazi din sector. Firma lui Casuneanu a mai beneficiat, in colaborare cu alti apropiati ai PD, detinatorii firmei Euroconstruct si ai restaurantului Golden Blitz, si de alte contracte de construire a autostrazii Bucuresti-Brasov. Primul tronson al autostrazii, adica Bucuresti – Ploiesti, va fi construit, pentru 200 de milioane de euro, de consortiul format din firmele Euroconstruct, Spedition UMB, PA&CO International si Comaxa. Anuntul a fost facut de fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, care s-a aratat multumit de faptul ca lucrarea a fost obtinuta de asfaltatori romani. Lucrarile la autostrada Bucuresti – Brasov vor incepe in acest an si se vor termina in 2009, iar costurile sunt estimate la 1,6 miliarde euro, banii urmand sa fie alocati din surse bugetare. Consortiul care a castigat realizarea primului tronson al autostrazii, din care face parte si Euroconstruct, a „detronat“ la licitatie trei companii din strainatate – Strabag (Austria), Vinci (Franta) si Vegyepszer (Ungaria)

http://www.interesulpublic.ro/07-01-2008/CARACATITA-ROMPREST.html

 

 

avocat@coltuc.ro

www.coltuc.ro

Lasă un comentariu