In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 795 din 27 noiembrie 2008, a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174 din 19 noiembrie 2008 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorului.
Noua reglementare modifica Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, stabilind ca orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, fara ca aceasta sa depaseasca 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului.
De asemenea, se mai arata ca dupa expirarea termenuluide 2 ani de la livrarea produsului in care poate fi atrasa raspunderea vanzatorului pentru lipsa conformitatii produsului, consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi folosite in scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare, in conditiile legii.
O serie de completari sunt aduse si Ordonantei Guvernului nr. 21/992 privind protectia conumatorilor, in special in ceea ce priveste serviciile financiare. Astfel, se instituie in sarcina furnizorilor de servicii financiare obligatia ca la solicitarea unei oferte de credit sa puna la dispozitia consumatorului, in mod gratuit, un grafic de rambursare in care sa mentioneze toate costurile totale ce vor fi suportate de acesta, precum si un exemplar al proiectului contractului de credit.
Se mai prevad si o serie de reguli care trebuie respectate de furnizorii serviciilor financiare in contractele incheiate cu consumatorii, in randul acestor fiind incluse:
– mentionarea expresa in contract a dobanzilor, comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau orice alte costuri aferente serviciilor in privinta carora consumatorul nu dispune de libertate de alegere;
– mentionarea tipului de dobanda, variabila si/sau fixa, iar daca aceasta este fixa numai pentru o anumita perioada, stabilirea cu exactitate a acestei perioade;
– interzicerea clauzelor contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii finaciare de a modifica unilateral clauzele contractuale fara incheierea unui act aditional, acceptat de consumator;
– notificarea consumatorului cu privire la modificarea continutului clauzelor contractuale referitoare la costuri cu cel putin 30 zile inainte de intrarea acestora in vigoare. In acest caz, consumatorul dispune de un termen de 15 zile de la primirea notificarii pentru a comunica optiunea sa de acceptare sau de neaaceptare a noilor conditii, cu precizarea ca neprimirea unui raspuns din partea consumatorului in acest termen nu se considera acceptare tacita.