In cele din urma, chiar saptamana trecuta, autoritatile bihorene au facut un pact, concret, inainte, dand de inteles, neechivoc, ca merg pe cea de a doua varianta. Ceea ce nu stiau sau nu vroiau sa spuna reprezentatii administratiei locale e ca nici nu ar fi avut de ales. Satul sa astepte, Debretinul a ales sa isi faca propriul aeroport, de talie europeana!
Uit-o!
Dezbateri politice sterile, presiuni si amanari interesate, incapacitatea decizionala, lipsa fondurilor… toate „bolile“ acestea tipic romanesti au anulat pana la urma un proiect ce ar fi putut face din judetul Bihor un loc de importanta continentala. Ideea unui megaaeroport, in zona orasului Sacuieni ar fi fost costisitoare, realizarea acestuia ar fi durat, poate, mai mult de zece ani, dar ar fi insemnat mii de locuri de munca, afaceri, drumuri si, mai ales, bani.
Acu’, oportunitatea a zburat. Peste granita! Autoritatile locale din Debretin, initial dornice sa participe la proiectul aeroportului bihorean de talie europeana, au decis ca e mai bine sa faca acest aeroport la ele acasa. Cat era sa mai astepte dupa noi?
Sta avionul in coada
Despre proiectul megaaeroprtului de la Debretin in Romania n-a vorbit nimeni pana acum. De ce ar povesti politicienii despre faptul ca incapacitatea lor decizionala ne-a dus la pierderea unui proiect de mare anvergura?
„Ghimpele de Bihor“ e primul ziar care are curajul de a spune ce am pierdut.
Municipalitatea orasului Debretin a dat aeroportul orasului, in concesiune, pentru 75 de ani, unui dezvoltator imobiliar si de afaceri ungaro-american. Xanga Holding a creeat deja, dupa cum spune presa maghiara, 3.000 de locuri de munca in Debretin si in imprejurimi. Investitia pe care Xanga si-o propune in aeroportul din Debretin se ridica la 200 de milioane de euro, reprezentand: dezvoltarea si moderinzarea acestuia, constructia mai multor piste, terminale aeroportuare, tehnologizare, ridicare de depozite, spatii de cazare si birouri, chiar si un parc tehnologic. Reprezentantul investitorilor in Ungaria, Istvan Herdon, declara ca, la finalul investitiei, se spera ca noul aeroport va da de lucru la circa 10.000 de oameni, asigurand o importanta parte a traficului de marfuri pentru spatiul Europei centrale si intre 250.000 si 300.000 de calatori pe an. Agentia Maghiara de Presa (MTI) vorbea chiar despre posibilitatea ca Centrul European de Cercetari Spatiale sa-si mute sediul la Debretin.
Pentru cele aproape 150 de hectare pe care se intinde aeroportul, primaria primeste din partea Xanga Holding 4,5 miliarde de forinti, plus alte 700 de milioane, platite de firma autoritatilor locale pentru SRL-ul care administreaza din punct de vedere tehnic aeroportul Debreczen Airport kft.
In termenii contractului de consesiune, semnat la 6 noiembrie 2008, se prevede chiar ca, in cazul in care aceste investitii nu vor fi realizate, Xanga are de platit municipalitatii 455 de milioane de forinti.
Off-side
La cum merg lucrurile pe la noi, nu-i nicio mirare ca autoritatile civile sau aeronautice din Bihor nici macar nu stiu despre megaafacerea ce se pune pe roate in Debretin. Ai nostri isi vad tihniti de traiul patriarhal, gandind la un aeroport ca o halta de cale ferata.
Marian Filip, reprezentanul PD-L in Consiliul de Administratie al Aeroportului Oradea, om al bransei, spune ca n-a auzit nimic de concesionarea aeroportului din Debretin. „Ce pot sa va spun e ca, la noi, se merge inainte pe varianta dezvoltarii locale“. Marian Filip spune ca, din punctul sau de vedere, dezvoltarea unui mare aeroport regional nu exclude existenta unui aeroport la Oradea care sa deserveasca traficul de interes local.
De aceeasi parere este si Cristian Bodea, reprezentantul PNL in structura de conducere a aeroportului oradean. „Noi avem nevoie de aeroportul acesta cum avem nevoie de o intreprindere care sa gestioneze transportul local, nu de Boeing-urile mari, ci de avioane mici. Pana nu de mult, veneau nemtii la Baile Felix, cu avioane mari, acum merg la Debretin, pentru ca acolo au si conditii balneare mai bune. Noi, aici, trebuie sa cream conditii mai bune pentru ca bihorenii nostri sa se poata deplasa, ceva ca o gara…“, zice Bodea. Afland si el de la reporterul „Ghimpelui“ despre mega afacerea care se pune la cale in Debretin, Cristian Bodea a fost de acord ca un mare aeroport in Bihor ar fi acum un proiect absurd. „E clar ca afacerea a picat, problema e cum faci sa dezvolti aeroportul pe care il ai?“, spune Cristian Bodea.
Cu ungurii de piept
http://bihor.ghimpele.ro/index.php?cat=afisare&rubrica=roba_main&id=11449