Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1339/2008 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri

Art. 1. – (1) Sistemul de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice avand drept scop urmarirea deplasarii pe cale

 

 

rutiera a marfurilor aflate sub supravegherea autoritatii vamale.
(2) Prin Sistemul de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri se implementeaza o metoda automatizata si rapida de gestionare a sigurantei incarcaturilor in ceea ce priveste integritatea transporturilor, precum si respectarea rutei de deplasare, prin punerea la dispozitie in timp real de informatii cu privire la pozitia geografica si la evenimente de natura a pune in pericol securitatea transportului.

Art. 2. – In aplicarea dispozitiilor prezentelor norme tehnice, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) sigiliu inteligent – dispozitivul electronic utilizat alaturi de sigiliile vamale, sigiliile aplicate de autoritatea fiscala competenta, precum si de sigiliile aplicate de catre expeditorii marfurilor, pentru sigilarea containerelor incarcate cu marfuri aflate sub supravegherea autoritatii vamale. Acestea se aplica in baza Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) baliza – dispozitivul electronic de inregistrare a datelor si de transmitere a informatiilor de stare si pozitie catre aplicatia informatica, care se monteaza pe mijlocul de transport monitorizat;
c) dispozitiv de introducere si citire a datelor – dispozitivul electronic portabil utilizat pentru a introduce/citi date in/din memoria sigiliului inteligent, respectiv pentru a transfera respectivele informatii in aplicatia informatica;
d) monitorizare integrata – monitorizarea bazata pe utilizarea balizei si a sigiliilor inteligente aplicate containerelor;
e) monitorizare cu sigilii inteligente – monitorizarea bazata pe utilizarea sigiliilor inteligente;
f) monitorizare cu baliza – monitorizarea bazata pe utilizarea balizei;
g) eveniment deosebit – evenimentul care se refera la deschiderea neautorizata a sigiliului inteligent, la scoaterea sigiliului din zona apropiata vehiculului si la abaterea de la ruta prestabilita a acestuia, care este transmis de baliza la serverul central;
h) fisa de monitorizare a transportului – documentul care se intocmeste la momentul amplasarii dispozitivelor electronice de supraveghere si care atesta faptul ca pe mijlocul de transport monitorizat au fost amplasate baliza, respectiv sigiliul inteligent, si care constituie baza depunerii/returnarii/retinerii contravalorii balizelor si a sigiliilor inteligente;
i) birou vamal de plecare – biroul vamal/directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale care initiaza operatiunea de monitorizare a deplasarii unor marfuri pe cale rutiera, aflate sub supravegherea autoritatii vamale;
j) birou vamal de destinatie – biroul vamal/directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale care incheie operatiunea de monitorizare a deplasarii unor marfuri pe cale rutiera, aflate sub supravegherea autoritatii vamale;
k) transportator – operator de transport rutier cu sediul sau domiciliul in Romania ori operator de transport rutier cu sediul sau domiciliul in strainatate, autorizat sa efectueze transporturi rutiere internationale;
l) container – un mecanism-cadru, cisterna, caroserie sau alt mecanism analog, precum un compartiment, total sau partial inchis, care este destinat sa fie incarcat cu marfuri.

Art. 3. – (1) Sistemul de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri va fi utilizat in baza analizei de risc, pentru monitorizarea deplasarii marfurilor aflate sub supravegherea autoritatii vamale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera si care sunt supuse unor reglementari speciale de introducere sau transport pe teritoriul national;
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export si care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa.
(2) Procedura de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri se aplica persoanelor juridice romane sau straine care efectueaza operatiuni vamale ori de miscare a produselor de natura celor mentionate la alin. (1), precum si transportatorilor rutieri romani sau straini.

CAPITOLUL II
Formalitati efectuate la biroul vamal de plecare

Art. 4. – (1) In cazul monitorizarii integrate, autoritatea vamala desemnata pentru utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) stabileste parametrii referitori la ruta de transport, la datele cu privire la durata transportului, respectiv la timpul de monitorizare;
b) aplica sigiliul inteligent la containerul de pe mijlocul de transport;
c) seteaza sigiliul inteligent prin intermediul dispozitivului de introducere si citire a datelor;
d) amplaseaza baliza pe mijlocul de transport monitorizat, astfel incat sa se realizeze o buna vizibilitate catre cer si o distanta de maximum 30 m fata de locul de aplicare a sigiliului inteligent;
e) actioneaza sistemul de pornire al balizei si verifica instalarea corecta a componentelor;
f) utilizeaza aplicatia informatica si initiaza procedura de monitorizare;
g) completeaza fisa de monitorizare a transportului, prevazuta in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentele norme tehnice, si inscrie in documentele vamale, de transport sau comerciale de insotire a marfurilor, dupa caz, seriile de identificare a sigiliilor inteligente, a balizei aplicate si numarul de inregistrare a fisei de monitorizare a transportului;
h) transmite fisa de monitorizare a transportului catre biroul vamal de destinatie, imediat dupa plecarea transportului.
(2) La monitorizarea cu sigilii inteligente, autoritatea vamala desemnata pentru utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri efectueaza operatiunile de la alin. (1) lit. a)-c) si f)-h).
(3) La monitorizarea cu baliza, autoritatea vamala desemnata pentru utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri efectueaza operatiunile de la alin. (1) lit. a) si d)-h).

  ANEXA Nr. 1
la normele tehnice

 

    Exemplar 1 – destinat biroului vamal de plecare

 

    FISA DE MONITORIZARE A TRANSPORTULUI

 

    Nr. ………………./……………….

 

    Biroul vamal de plecare/Directia pentru Accize si Operatiuni Vamale a Judetului …….., data si ora initierii supravegherii: ………
    Lucrator vamal: Numele si prenumele, functia …………………………..
    Mijloc de transport: ………………………………………………..
    Conducator autor: Numele si prenumele, CNP, telefon mobil………………..
    Traseul declarat pana la destinatie: ………………………………….
   . ………………………………………………………………….
    Documente insotitoare: ………………………………………………
    Marfurile transportate: ……………………………………………..
    Firma de transport:………………………………………………….
    Serie diagrama tahograf:……………………………………………..
    Firma de expeditie:………………………………………………….
    Firma destinatara: ………………………………………………….
    Biroul vamal de destinatie/Directia pentru Accize si Operatiuni Vamale a Judetului ……………, data si ora inchiderii supravegherii electronice …………………………………………………………..
    Lucrator vamal: Numele si prenumele, functia……………………………
    Sigiliu electronic/baliza de monitorizare: serii de identificare, starea de functionare …………………………………………………………..
    Valoarea echipamentului electronic de supraveghere: …………………….
    Angajament de plata: ………………………………………………..
    Locul aplicarii balizei/sigiliilor inteligente la momentul plecarii: …………………………………………………………….
    Setari introduse: …………………………………………………..
   . ………………………………………………………………….
   . ………………………………………………………………….
    Demontarea balizei/sigiliilor: ……………………………………….
    Descarcarea si citirea datelor la momentul sosirii la destinatie: ………..
   . ………………………………………………………………….
   . ………………………………………………………………….
    Incidente pe parcursul traseului: …………………………………….
   . ………………………………………………………………….
   . ………………………………………………………………….
   

                     Am predat/primit                                                Am predat/primit
Biroul vamal plecare/Directia    Conducator auto/comisionar   Conducator auto/comisionar  Biroul vamal de destinatie/Directia
 pentru Accize si Operatiuni     in vama/principal obligat,   in vama/principal obligat,      pentru Accize si Operatiuni
Vamale a Judetului ...........   declarant in nume propriu,   declarant in nume propriu,    Vamale a Judetului ...........
   ANEXA Nr. 2
la normele tehnice

 

    ANGAJAMENT DE PLATA

 

    Avand in vedere prevederile art. 6 alin. (1) din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.339/2008, Societatea Comerciala …………………………………………. se obliga la plata contravalorii in cuantum de …………… lei a echipamentelor electronice de supraveghere aplicate conform Fisei de monitorizare a transportului nr. ………………………… din data de ………………………….., in contul ……………………… al ……………….., ca urmare a aplicarii prevederilor art. 9 alin. (3).
    Prezentul angajament de plata este completat si semnat de catre delegatul nostru ………………………………………………., domiciliat in …………………………….., str. …………………………….. nr. …., bl. …., sc. …, et. …, ap. …, judetul ……………………, care se legitimeaza cu …… seria ……. nr. …………., emis de …………………… in anul …………, CNP ……………………., avand functia de ………………………………….. .
    Data: ………………………………………
    Numele si prenumele: …………………………
    Semnatura: ………………………………….

 

    Prezentul document constituie titlu executoriu, iar in cazul in care debitorul nu isi respecta obligatiile de plata, acesta va fi investit cu titlu executoriu si se va trece la executarea silita.

Lasă un comentariu