„Parlamentul European (PE) a continuat sa fie o voce importanta privind chestiunile legate de drepturile omului si democratie” se arata in raportul Consiliului pe 2008, apreciindu-se in mod deosebit activitatea sub-comisiei
PE pentru drepturile omului.
In raportul Catania se regreta faptul ca „statele membre se sustrag in continuare controlului la nivel comunitar al propriilor politici si practici in materie de drepturile omului si incearca sa limiteze protectia acestor drepturi la un cadru in intregime intern, subminand astfel rolul activ jucat de Uniunea Europeana la nivel global ca aparatoare a drepturilor omului, precum si credibilitatea politicii externe a UE in domeniul protectiei drepturilor fundamentale.”
In continuare este apreciata infiintarea la Viena a Agentiei pentru Drepturile Fundamentale, „fapt care constituie un prim pas in rezolvarea solicitarilor Parlamentului European cu privire la instituirea unui cadru normativ si institutional integrat, destinat punerii in practica a Cartei Drepturilor Fundamentale si garantarii conformitatii cu sistemul instituit de catre CEDO.”
Consiliul UE i se solicita sa includa in viitoarele rapoarte anuale privind drepturile omului pe langa o analiza a situatiei atat la nivel mondial, cat si in fiecare stat membru, astfel s-ar evita „acuzatiile de aplicare a unor standarde duble” de catre UE.
Procesul de cooperare internationala in combaterea terorismului a condus adesea la o scadere a nivelului de protectie a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, mai ales a dreptului fundamental la viata privata, la protectia datelor si nediscriminare, si considera ca UE ar trebui sa actioneze mai ferm pe plan international pentru a promova o strategie care sa se bazeze intr-adevar pe respectul integral al standardelor internationale si al obligatiilor in domeniul drepturilor omului.
Guantanamo Bay
In raport se insista ca institutiile UE si cele din statele membre sa implementeze recomandarile formulate in rezolutia, adoptata la 14 februarie 2007 privind presupusa folosire a unor tari europene de catre CIA (Central Intelligence Agency) pentru transportarea si detinerea ilegala de prizonieri. in acest context se saluta, declaratiile Presedintelui ales al SUA referitoare la inchiderea centrului de detentie de la Guantanamo Bay si aducerea in instanta a persoanelor detinute acolo.
Protectie speciala pentru comunitatea rroma
Excluderea sociala si discriminarea comunitatilor de rromi este un fapt de necontestat, in pofida instrumentelor juridice, politice si financiare introduse la nivel european in scopul combaterii acestor fenomene. Eforturile dispersate si necoordonate nu au reusit sa produca, pana in momentul de fata, imbunatatiri structurale si durabile ale situatiei rromilor, mai ales in domenii vitale cum ar fi accesul la educatie, la serviciile de sanatate, la o locuinta si la un loc de munca, acum acest esec fiind recunoscut in mod public.
Deputatii europeni deplang absenta unei politici globale si integrate a UE, concentrata in special pe discriminarea impotriva rromilor, care sa se ocupe de problemele prioritare ale acestora, fapt remarcat de mai multe mecanisme de verificare a respectarii drepturilor omului. Responsabilitatea colectiva a Uniunii este sa gaseasca un raspuns la aceste probleme, care constituie una din chestiunile cele mai vaste si mai complexe in materie de drepturile omului si care trebuie abordata in mod hotarat de catre Uniune.
O strategie cadru a Uniunii Europene pentru integrarea rromilor trebuie sa urmareasca sa abordeze problemele reale, elaborand o foaie de parcurs in atentia statelor membre, care sa stabileasca obiective si prioritati si sa faciliteze procesele de control si evaluare in ceea ce priveste:
– segregarea rromilor in ceea ce priveste accesul la locuinta, incalcarile drepturilor omului cum ar fi evacuarile fortate si excluderea lor din campul muncii, din invatamantul public si din sistemul de sanatate, aplicand legislatia anti-discriminare si elaborand politici de contracarare a ratelor ridicate ale somajului;
– refuzul autoritatilor publice de a le respecta drepturile si subreprezentarea lor politica;
– ostilitatea larg raspandita fata de etnicii rromi, garantii total insuficiente impotriva discriminarii rasiale la nivel local si numarul prea redus de programe adecvate de integrare; discriminarea evidenta in acordarea ingrijirilor medicale, inclusiv sterilizarea fortata si segregarea, precum si lipsa de informatii adecvate cu privire la planing-ul familial;
– discriminarea din partea politiei; crearea de profiluri pe criterii rasiale (prin metode cum ar fi, printre altele, luarea de amprente si alte forme de culegere de date), alaturi de puterile discretionare ale politiei, care includ controale aleatorii disproportionale, fapt care subliniaza nevoia urgenta de programe de formare si de constientizare privind nediscriminarea din partea politiei, care in prezent sunt aproape inexistente;
situatia deosebit de vulnerabila a femeilor de origine rroma, care fac obiectul unor discriminari multiple.
Drepturile lucratorilor migranti
Raportul solicita statelor membre sa ratifice Conventia Natiunilor Unite privind drepturile lucratorilor migranti si atrage atentia asupra faptului ca cea mai mare parte a lucratorilor care ofera prestatii fara a detine documente de imigrare corespunzatoare desfasoara o activitate care este legala si indispensabila pentru economiile europene, precum culesul de fructe, constructiile sau intretinerea cladirilor, ingrijirile acordate bolnavilor, persoanelor varstnice si copiilor.
Drepturile femeii
Este necesara o cunoastere mai buna din partea publicului a dreptului la sanatatea reproductiva si sexuala si invita statele membre sa se asigure ca femeile beneficiaza pe deplin de aceste drepturi, sa organizeze programe de educatie sexuala adecvate, servicii de informare si de consiliere confidentiala si, de asemenea, sa faciliteze accesul la metode de contraceptie in vederea prevenirii sarcinilor nedorite si a avorturilor ilegale si riscante si sa combata practica mutilarii genitale feminine.
Parteneriatul intre persoane de acelasi sex
Parlamentul European invita statele membre sa propuna lini directoare pentru recunoasterea reciproca, intre statele membre, a legislatiei existente, in vederea garantarii faptului ca libertatea de circulatie in Uniunea Europeana a cuplurilor de persoane de acelasi sex se aplica in conditii egale cu cele pentru cuplurile heterosexuale. Comisia Europeana ar trebui sa vina cu propuneri care sa garanteze aplicarea de catre statele membre a principiului recunoasterii reciproce in cazul cuplurilor homosexuale, casatorite sau inregistrate ca parteneri civili, mai ales atunci cand acestea isi exercita dreptul la libera circulatie, in temeiul legislatiei UE.”