Proceduri de autorizare a construcţiilor in 2009

coltucLegea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii a fost modificată substanţial printr-o Ordonanţă de Urgenţă (nr. 214

 

din 4 decembrie 2008). Noile reglementări implică participarea publicului la procesul decizional în ceea ce priveste emiterea autorizaţiilor de construire si obligă autorităţile să ţină seama de opiniile acestuia.
OUG nr 214/2008, care va intra în vigoare pe data de 14 februarie a.c., defineste etapele procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construcţii si instituie un mecanism al informării si consultării publice cu privire la investiţia supusă evaluării de mediu si autorizării de construire. Autorităţile competente sunt obligate să centralizeze opţiunile populaţiei si să formuleze un punct de vedere oficial referitor la realizarea investiţiei, în acord cu rezultatele consultării publice.
Reglementarea urmăreste armonizarea legislaţiei naţionale referitoare la autorizarea executării lucrărilor de construcţii cu Directiva Consiliului 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului si prin Directiva Consiliului si Parlamentului European 2003/35/CE privind participarea publicului la elaborarea anumitor planuri si programe în legătură cu mediul.

Etapele procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construcţii
Reglementările stabilesc etapele procedurii de autorizare după cum urmează:
a) emiterea certificatului de urbanism, ca urmare a cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, depusă de solicitant; (Prin certificatul de urbanism se comunică solicitantului obligaţia de a contacta autoritatea teritorială de mediu, care urmează să decidă dacă proiectul se încadrează în categoria celor supuse evaluării impactului asupra mediului);
b) evaluarea iniţială a investiţiei si stabilirea necesităţii evaluării efectelor acesteia asupra mediului de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului;
c) notificarea de către solicitant a autorităţii administraţiei publice locale cu privire la menţinerea cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, în situaţia în care autoritatea competentă pentru protecţia mediului stabileste necesitatea evaluării efectelor investiţiei asupra mediului;
d) emiterea avizelor si acordurilor stabilite prin certificatul de urbanism;
e) emiterea actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului, după caz;
f) elaborarea documentaţiei tehnice – D.T.;
g) depunerea documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii la autoritatea administraţiei publice locale competente;
h) emiterea autorizaţiei de construire.

Verificarea documentaţiei tehnice de către verificatori atestaţi
În cazul investiţiilor supuse evaluării efectelor asupra mediului, documentaţia tehnică trebuie verificată de către verificatori tehnici atestaţi pentru cerinţa esenţială de „calitate, igienă si mediu“.
Pentru lucrările de reabilitare termică a clădirilor, documentaţia trebuie verificată de către verificatori atestaţi pentru cerinţa esenţială de calitate „economie de energie si izolare termică“.
Conţinutul documentaţiei pentru autorizarea construcţiilor constă în:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra imobilului, teren si/sau construcţie;
c) actul administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului;
d) avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism;
e) documentaţia tehnică;
f) dovada privind achitarea taxelor legale;

Alergătura după acte
Legea a instituit obligaţia de a obţine avizele/acordurile (pompieri, mediu, sănătate publică) si actul administrativ al autorităţii pentru protecţia mediului anterior elaborării documentaţiei tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii. Motivaţia acestei dispoziţii a fost aceea că o serie de instituţii competente pentru emiterea avizelor, a acordurilor solicitate prin certificat de urbanism nu au acceptat emiterea acestor acte prin sistemul „acordului unic“ similar ghiseului unic instituit prin Legea 50/1991 iar, pe de altă parte, asociaţiile arhitecţilor sefi au contestat eficienţa si eficacitatea acestui sistem, comisiile pentru acordul unic nefiind înfiinţate ori funcţionale în cea mai mare parte a unităţilor administrativ-teritoriale.

0,5% din devizul dezvoltatorilor imobiliari pentru Casa Constructorilor
Investitorii sau proprietarii au obligaţia de a vira Casei Sociale a Constructorilor o cotă în cuantum de 0,5% din valoarea devizului de construcţii, în toate situaţiile în care se solicită emiterea autorizaţiei de construire, indiferent de sursa de finanţare si de forma de proprietate asupra imobilelor – teren si/sau construcţii. Excepţie fac lucrările la construcţiile de locuinţe individuale care nu se realizează de către dezvoltatori imobiliari. Calculul si virarea cotei se fac esalonat, concomitent cu plata situaţiilor de lucrări.

Informaţiile destinate publicului
Ordonanţa instituie caracterul public al autorizaţiei de construire si al anexelor acesteia, care trebuie publicate pe pagina proprie de web a autorităţii administraţiei publice locale emitente sau prin afisare la sediul acesteia, după caz.
Informaţiile care trebuie puse la dispoziţia publicului sunt următoarele:
a) conţinutul autorizaţiei de construire si al anexelor aferente, care includ toate condiţiile care trebuie îndeplinite de solicitanţi, sau, după caz, conţinutul actului de respingere a cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii;
b) principalele motive si considerente pe care se bazează emiterea autorizaţiei de construire sau, după caz, a actului de respingere a cererii, ca urmare a examinării comentariilor si opiniilor exprimate de public, inclusiv informaţii cu privire la desfăsurarea procesului de consultare a publicului;
c) descrierea, după caz, a principalelor măsuri pentru evitarea, reducerea si, dacă este posibil, compensarea efectelor negative majore, conform actului administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului.

Dreptul persoanelor interesate de a contesta autorizaţia de construire
Publicul are dreptul să participe efectiv si din timp la procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcţii, să se documenteze si să transmită comentarii si opinii autorităţilor administraţiei publice locale competente, înaintea luării unei decizii asupra cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii aferente investiţiei.
Orice persoană interesată, care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, potrivit legii, pentru a ataca autorizaţia de construire sau actul de respingere a cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, după caz, emise de autoritatea administraţiei publice locale competentă.

sfin

Lasă un comentariu