Anul trecut, institutiile de credit au preferat sa conteste toate penalizarile primite de la ANPC pentru diversele nereguli savârsite în relatia cu clientii.
În vistieria institutiei nu a intrat nici un leu, desi cuantumul maxim al fiecarei amenzi nu depasea 50.000 de lei.
În 2008, Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a primit 4.000 de reclamatii care vizau nereguli comise de banci în relatia cu proprii clienti. Dintre acestea, potrivit datelor furnizate de institutie, 113 s-au transformat în procese-verbale de constatare a contraventiei cu amenda si alte 110 în procese-verbale fara sanctiune.
Suma totala care ar fi trebuit sa fie platita de banci ca urmare a actiunilor ANPC se ridica la 880.600 de lei, însa Cotidianul a aflat ca nici una dintre institutiile de credit sanctionate nu a virat suma aferenta sanctiunii. “Bancile prefera sa mearga la infinit cu procese si contestatii în loc sa plateasca amenzile.
De aceea legea ar trebui sa fie schimbata si ANPC sa capete mai multe puteri. Altfel se va repeta situatia din 2008 când nici o banca nu a platit efectiv amenzile”, au declarat pentru Cotidianul surse apropiate situatiei. Bancile din Bucuresti aduna peste 3.100 de reclamatii din cele 4.000 primite de ANPC în timp ce suma ce ar fi trebuit încasata în urma aplicarii amenzilor se ridica la 361.000 de lei dintr-un total de 880.600 de lei. În situatia de a fi amendate s-au aflat pe parcursul anului trecut majoritatea institutiilor de credit ce activeaza în România.
“Cele mai grave încalcari comise de banci vizeaza perceperea unor comisioane neprevazute în contracte si majorarea nejustificata a dobânzilor la credite”, explica cei de la ANPC. În acelasi timp, cele mai întâlnite reclamatii fac referire la majorarea ilegala a dobânzilor si comisioanelor, aparitia de noi comisioane, închideri de cont neoperate la timp, promotii înselatoare (de tipul: depui la noi banii si primesti o suma din partea bancii, suma fiind alta decât cea asteptata de client) sau campanii publicitare care încalca prevederile Legii 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte (campanii promotionale care determina consumatorii sa aduca clienti bancilor în schimbul unor sume de bani).
Sursa: Cotidianul