Criza cu care economia mondiala se confrunta in prezent este un moment decisiv in care reputatia oricarei companii poate fi imbunatatita sau ruinata. Companiile pot alege intre a se complace in acest risc sau a-si intari
mijloacele de a contracara si de a depasi criza. Indiferent de magnitudine, fiecare criza impune actiuni corecte, raspunsuri rapide si o transformare continua. In acest context, este din ce in ce mai important sa fii foarte bun pentru a supravietui.
Unele companii sunt pur si simplu mai bune decat altele. Poate fi datorita recunoasterii, inovarii, cotei de piata sau oricarui alt atribut care face ca o companie buna sa iasa in evidenta. Desigur, sunt o multitudine de factori, dar in general poti defini o companie de succes prin trei caracteristici: avantaj competitiv, management peste medie si leadership in piata.
Candva obisnuia sa fie usor. Companiile mari ramaneau mari, companiile mici se straduiau sa izbandeasca, iar modelele de afaceri erau scrise in piatra.
Insa astazi, in conditii de incertitudine economica, toate acestea sunt de domeniul trecutului. Astazi, povestile de afaceri de succes sunt stiri vechi in ziarele de maine. Iar transformarile afacerilor care au salvat companiile in trecut presupun un asemenea efort de timp si bani care poate usor submina loialitatea clientilor si increderea furnizorilor.
Acest lucru nu trebuie privit ca o veste rea. Schimbarile mari presupun oportunitati mari. Dar ca sa beneficiem de ele, trebuie sa ne schimbam modelul de afaceri. In esenta, schimbarea trebuie construita in interiorul modelului nostru de afaceri, trebuie sa cream o organizatie flexibila si suficient de rezistenta pentru a se reinventa continuu, in timp ce se straduieste sa isi fructifice oportunitatile si sa depaseasca obstacolele. Pentru ca, in situatia economica actuala, companiile reusesc numai daca se pot transforma rapid, consistent si cu minimum de disponibilizari, pierderi si incertitudine.
Cand piata se schimba, compania trebuie sa se schimbe odata cu ea. Acest lucru pare atat de evident cand esti un simplu observator al companiei altcuiva. Se poate constata cu usurinta ca atat conditiile de cumparare cat si comportamentul cumparatorilor s-a schimbat, dar oamenii din interiorul companiei se comporta in acelasi mod ca si cum nimic nu s-a schimbat.
De ce sa schimbati modul in care faceti afaceri? Deoarece totul in jurul afacerii dumneavoastra se schimba. Constante pe care le puteti lua de bune astazi, cum ar fi un anumit furnizor, un guvern sau o structura de preturi, maine pot deveni istorie. Din acest motiv, este necesar ca structura proceselor noastre de afaceri sa fie flexibila. Daca ati gasit un furnizor mai ieftin, trebuie sa va miscati indeajuns de repede si puteti scadea propriile preturi. Daca guvernul s-a schimbat, poate ar fi bine sa intrati pe o noua piata. Va confruntati cu o crestere considerabila de preturi, atunci aveti nevoie sa va acoperiti costurile acum.
Acestea nu sunt doar corectii pe hartie. Toate presupun transformari fundamentale ale modului in care afacerea opereaza. Trebuie sa implementati schimbarea in fiecare fateta a operatiunilor, astfel incat reinventarea sa devina o rutina in compania voastra. Nu este o sarcina usoara. Dar inseamna diferenta intre a fi la control si a fi coplesit de o lume intr-o miscare rapida. Procesele manuale, organizatiile inflexibile si miturile despre strategie vor fi intotdeauna o piedica in calea competitivitatii companiei.
Transformarea nu este un miracol, este un proces continuu
1. Criza impune actiuni corecte, raspunsuri rapide si o transformare continua
2. Cand piata se schimba, compania trebuie sa se schimbe odata cu ea
3. Schimbarea trebuie construita in interiorul modelului de afaceri
4. Transformarea afacerii este un proces continuu
5. Transformarea necesita timp si cooperare intre toate departamentele si toti angajatii.
Nu exista un punct de sfarsit, dar fiecare pas, fiecare proces pe care il adaugi sau il elimini va rezulta in reale beneficii pentru compania dumneavoastra.
Adevarata transformare a afacerii necesita timp si cooperare intre toate departamentele si toti angajatii. O schimbare profunda, pe termen lung trebuie realizata de la cel mai inalt nivel de management – cel executiv.
Inainte de a putea merge mai departe, trebuie sa stiti exact unde va aflati. Care sunt motivele pentru care compania merge bine, sau ce o impiedica, care sunt amenintarile cu care se confrunta si unde este cea mai vulnerabila. Aceste probleme trebuie sa aiba raspunsuri detaliate si specifice. Daca nu vedeti propriile ineficientele si vulnerabilitatile, fiti sigur ca altcineva le va vedea. Un raspuns corect in aceasta faza va fi o baza solida pentru restul transformarii.
Pentru inceput, trebuie alese una sau doua arii in care transformarea va avea cel mai mare impact (un proces vertical, precum distributia, de exemplu, sau un element structural cum este relatia cu clientul). Odata incheiata aceasta faza, utilizati valoarea adaugata pentru o noua faza a schimbarii. Apoi faceti-o din nou. Si din nou. Prin a face transformarea sa se autofinanteze, veti face ca procesul sa se desfasoare mai rapid, mai usor si mult mai acceptabil la fiecare nivel a organizatiei.
Oana Criscov Consultant in cadrul Ensight Management Consulting