La cerere notarul public va elibera un certificat de moştenitor legal sau testamentar prin care persoanele interesate îşi stabilesc calitatea de succesor dar şi tipul acesteia, realizându-se în acelaşi timp şi un inventar
clar al bunurilor defunctului. Fără excepţie, cererea pentru deschiderea succesiunii se depune numai la unul dintre notarii publici de la locul unde se află ultimul domiciliu al persoanei decedate.
Moştenitorii sunt obligaţi ca în termen de 6 luni de la decesul autorului lor să îşi manifeste expres ori tacit acceptarea succesiunii sau renunţarea la ea. Nerespectarea acestui termen atrage sancţiunea decăderii din dreptul de a mai exercita dreptul de opţiune succesorală iar persoana devine străină de succesiune.
Acceptarea este expresă atunci când se face prin declaraţie în faţa notarului public sau tacită dacă succesorul efectuează acte de dispoziţie din care să reiasă faptul că a acceptat moştenirea. Un astfel de act este spre exemplu vânzarea unui bun moştenit întrucât este un act de dispoziţie pe care o persoană îl poate face numai în legătură cu bunurile proprii. În acelaşi termen se face şi declaraţia expresă prin care succesorul renunţă la moştenire.
Succesorii datorează taxe succesorale şi timbru judiciar la bugetul statului şi onorariul notarului public. Dacă moştenitorii au cunoştinţă sau motive să creadă că datoriile succesiunii sunt mai mari decât ceea ce a lăsat defunctul ca bunuri se recomandă acceptarea moştenirii sub beneficiu de inventar, caz în care succesorii vor răspunde pentru datoriile moştenirii numai în limita a ceea ce au dobândit.
Actele necesare pentru deschiderea moştenirii în cadrul procedurii notariale:
• cererea;
• procedura succesorală se deschide după caz la cererea oricărei persoane interesate a procurorului dar şi a secretarului consiliului local al localităţii în raza căreia defunctul şi-a avut ultimul domiciliu.
• cererea va cuprinde:
• data decesului şi ultimul domiciliu al defunctului;
• numele, prenumele şi domiciliul succesibililor;
• bunurile succesorale şi eventualele datorii ale defunctului;
• dacă cererea se introduce de secretarul consiliului local se va menţiona şi valoarea de impozitare a bunurilor ce compun masa succesorală.
• actele de stare civilă:
• certificatul de deces al autorului;
• certificatul de naştere al succesorilor;
• certificatul de căsătorie.
• actele de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile ale defunctului;
• adeverinţă / certificat de rol fiscal sau agricol eliberată de primărie sau administraţia financiară referitoare la bunurile imobile ale defunctului;
• martor(i) în completarea probelor privind existenţa moştenitorilor şi a bunurilor succesorale;
• pentru cei ce nu pot lua parte personal la dezbateri se va prezenta procura succesorală de reprezentare în formă autentică;
• pentru succesibilii incapabili, respectiv minori, interzişi judecătoreşti şi alienaţi mintal se va numi prin dispoziţia primarului un curator special, în lipsa unui tutore neinteresat în succesiune
atac