Cum poate fi protejata o idee originala intr-o relatie firma-angajat?

Dar mai intai, trebuie retinut ca o idee, ca atare, nu se poate proteja. De exemplu, ideea de a securiza masina prin montarea unei bare blocante pe volan nu se poate proteja. Insa aceeasi idee, atunci cand este exprimata intr-

 

un desen ori un prototip sau cand demonstreaza un mod unic inventia poate fi protejata in condormitate cu legile privind desenele si modelele industriale. In acelasi fel, ideea de a crea personaje care se transforma in supereroi nu este protectibila, insa aceeasi idee transpusa grafic si purtand numele “Ho – Maretul luptator ninja” poate i protejat sub legea drepturilor de autor. De aceea, trebuie sa stiti mai intai daca ideea este exprimata intr-o forma care poate fi protejata.

Daca aceasta conditie se indeplineste, atunci este momentul sa distingem intre noul produs si alte produse ale companiei unde autorul este angajat, daca produsul este diferit sau dimpotriva este foarte asemanator cu produsele respectivei companii. Ca o regula generala, intotdeauna vor fi analizate lucrarile substantial similare.

In al doilea rand, trebuie analizate conditiile in care poti dezvalui aceasta idee. Multi artisti si inevntatori folosesc asa numitul contract de confidentialitate. In acest fel se protejeaza de orice dezvoluire neautorizata a idee, ori de folosirea ei in orice fel fara acordul lor. Odata semnat un astfel de contract, se pot evalua mult mai usor eventualele pagube si se pot obtine despagubiri de la persoanele vinovate

In cazul in care nu exista un astfel de contract (iar ideea nu poate fi protejata conform legilor in vigoare, sub nici o forma prevazuta de acestea) este inca posibila discutarea dreptului de autor asupra unei idei pe care un angajat a creat-o in cadrul orelor de serviciu, daca:

-ideea i-a fost solicitata de companie, iar angajatul a raspuns cererii
-angajatul a indicat in raspuns ca aceasta era o propunere de afacere, in speranta ca va putea fi partener
-la momentul devaluirii/folosirii ideii, angajatul ceruse deja ca ideea sa fie tinuta confidentiala
-informatia este un secret comercial, in sensul ca are valoare comerciala si nu trebuie cunoscut de catre competitie.

Desi uneori exista intelegeri verbale care se respecta, intotdeauna este mai usor sa pastrezi o idee daca exista un contract de confidentialitate.

Lasă un comentariu