Intabularea dreptului de proprietate

Orice transmitere a dreptului de proprietate asupra unui imobil trebuie inregistrata in cartea funciara pentru a produce efecte fata de toate persoanele carora li se opune acest drept. Institutia la care se poate realiza

 

inscrierea dreptului de proprietate este Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, care a aprobat prin ordinul nr. 634/2006 regulamentul privind continutul si modul de intocmire a documentatiilor cadastrale in vederea inscrierii in cartea funciara.

Etapele inscrierii in cartea funciara

Conform noului regulament (intrat in vigoare la data de 28 ianuarie 2007), documentatia pentru inscrierea in cartea funciara se face intr-un dosar unic, iar dupa receptia cadastrala si inscrierea documentatiilor in cartea funciara, beneficiarului i se elibereaza incheierea de carte funciara, extrasul de carte funciara pentru informare si planul de amplasament si delimitare a imobilului.

Pentru intocmirea dosarului se parcurg urmatoarele etape:

– se stabileste amplasamentul imobilului;
– lucrarea se realizeaza de catre o persoana autorizata, care presupune documentarea tehnica, executia lucrarilor de teren si birou, elaborarea documentatiilor (incepand cu luna martie a acestui an, OCPI nu mai autorizeaza persoanele care pot sa efectueze lucrarile de cadastru. Aceste persoane se supun legii nr. 16/2007 privind organizarea si exercitarea profesiei de geodez)
– se depune documentatia, la oficiul de cadastru si publicitate imobiliara sau la biroul de cadastru si publicitate imobiliara si inregistrarea in Registrul General de Intrare;
– documentatia se receptioneaza, cu inregistrarea in registrul cadastral al imobilelor, denumit index cadastral, urmand sa se faca receptia cadastrala si sa se transmita documentatia asistentului-registrator;
– ultima etapa este inscrierea imobilului in cartea funciara.

Documentatia pentru inscrierea dreptului de proprietate asupra unui imobil neinscris

Va prezentam mai jos un extras din regulamentul privind intocmirea documentatiilor si continutul acestora. “Documentatia pentru intabularea dreptului de proprietate asupra unui imobil neinscris in cartea funciara cuprinde:

a) cererea de solicitare informatii si conventie, conform anexei nr. 1;
b) cererea de receptie si inscriere, conform anexei nr. 2;
c) declaratia pe proprie raspundere cu privire la instrainarea si identificarea imobilului masurat, conform anexei nr. 5;
d) descrierea lucrarilor topografice si geodezice, intocmita conform anexei nr. 10;
e) plan de incadrare in zona sc. 1:2000 – 1:5000, in mod exceptional, pentru imobilele de mari dimensiuni admitandu-se scara 1:10000, dupa caz;
f) plan de amplasament si delimitare a imobilului sc. 1:200 – 1:5000, dupa caz – conform anexei nr. 11;
g) extras din planul parcelar avizat pentru conformitate de primar;
h) releveele sc. 1:50 – 1:500, dupa caz, pentru constructiile care fac obiectul unor sarcini, constructiile care au mai multi proprietari sau la solicitarea proprietarului conform anexei nr. 12;
i) tabel de miscare parcelara cu indicarea situatiei actuale din titlul de proprietate si a situatiei viitoare, cu atribuirea numarului cadastral pentru fiecare imobil din titlu conform anexei nr. 13;
j) masuratori efectuate in reteaua de indesire si ridicare si pentru ridicarea detaliilor topografice, prin metode clasice, prezentate conform anexei nr. 14 si prin tehnologia GPS (Global Positioning System), prezentate conform anexei nr. 15;
k) calculul suprafetelor;
l) descrierile topografice ale punctelor noi din reteaua de indesire si ridicare;
m) dovada platii tarifelor pentru receptie si inscriere in cartea funciara;
n) actul de proprietate;
o) certificatul fiscal.”

Nota: Anexele la care se face referire in text pot fi gasite in finalul articolului la linkuri utile, apasand pe linkul Regulamentului.

Noi tarife pentru lucrarile necesare la intabulare

Regulamentul care a intrat in vigoare in luna ianuarie 2007, a fost urmat si de un ordin care reglementeaza tarifele aplicabile tuturor lucrarilor necesare pentru efectuarea documentatiei pentru inscrierea dreptului de proprietate, dar si pentru celelalte lucrari care intra sub autoritatea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

De asemenea, au fost aprobate noile termene de efectuare a lucrarilor, acestea fiind de doua tipuri – regim nomal si regim de urgenta. Pentru marea majoritate a lucrarilor, regimul normal presupune 21 de zile lucratoare, in timp ce, in regim de urgenta lucrarile se efectueaza in termen de 7 zile lucratoare. In ce priveste serviciile de publicitate imobiliara, regimul normal este de 9 zile, iar cel de urgenta de 3 zile.

Lasă un comentariu

Ne puteti scrie gratuit pe whatsapp 0745150894!