Controversata Ordonanta de Urgenta nr. 46/2009 privind îmbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale a intrat în vigoare pe 25 mai.

Desi sunt câteva masuri bune – repunerea în termen pentru înlesnirile la plata si completarea cazierului fiscal -, predomina cele cu impact negativ asupra mediului economic: modificarea codurilor fiscal si de procedura

 

fiscala fara respectarea conditiilor de forma si de procedura, cresterea birocratiei si a efortului administrativ al IMM-urilor în domeniul platii impozitelor, taxelor, contributiilor, exagerari în declararea ca inactivi a contribuabililor si competente excesive pentru Garda Financiara. Ordonanta a primit aviz negativ din partea Consiliului Economic si Social.

12 ordine de plata în loc de 3
Reprezentantii Consiliului National al IMM-urilor din România au reclamat ca noua ordonanta ar contribui la cresterea birocratiei deoarece prevede plata impozitelor si taxelor în mod distinct pe fiecare buget sau fond în parte. Legea reintroduce obligatia platii datoriilor bugetare pentru fiecare impozit, taxa sau alta suma datorata bugetului de stat. Ca efect, numarul ordinelor de plata pe care trebuie sa le completeze IMM-urile urmeaza sa creasca de la 3 la 12, ceea ce înseamna cresterea cu 300% a costurilor agentilor economici reprezentând comisioane bancare.

Schimbari la înmatricularea masinilor noi cumparate în strainatate
Prin modificarile si completarile aduse Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a urmarit combaterea evaziunii fiscale în cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi realizate de persoane fizice care cumpara autovehicule din tarile intracomunitare. Aceste vehicule pot fi înmatriculate fara a face dovada platii TVA în România, prin eliberarea de catre organul fiscal competent a unui certificat care atesta plata TVA si care va fi prezentat la serviciul de înmatriculari.
Puteri exagerate pentru Garda Financiara
Prin noile reglementari, Garda Financiara are dreptul sa efectueze, în exercitarea controlului operativ si inopinat, monitorizari si verificari necesare prevenirii, descoperirii si combaterii faptelor de frauda si evaziune fiscala si  poate indisponibiliza bunuri pâna la finalizarea verificarilor.
Reprezentantii UGIR considera ca prin masurile de reorganizare a Garzii Financiare, ca organism al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Garda va capata puteri excesive care vor da nastere la abuzuri si coruptie pentru capturi si investigatii minore: „Perchezitiile fara mandat judecatoresc, controalele în trafic, substituirea prin atributii altor organisme ale statului pot usor genera cazuri de încalcare a drepturilor omului”.

Organizarea cazierului fiscal
Noua reglementare opereaza si modificari ale OUG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal. Vor fi înscrise în cazier acele fapte care îl încadreaza în categoria celor cu risc fiscal ridicat, cum sunt: autolichidarea societatilor comerciale în dauna creditorilor si aducerea acestora în starea de insolvabilitate sau în cea de insolventa, starea de inactivitate a contribuabililor, stabilita de organul fiscal în anumite situatii etc.

Certificatul de atestare fiscala
OUG 46/2009 aduce modificari în continutul certificatului de atestare fiscala si în ce priveste modul de transmitere a acestuia pentru a veni în sprijinul solicitantilor de fonduri europene nerambursabile.
Certificatul de atestare fiscala va evidentia valoarea neta a diferentei dintre obligatiile si creantele contribuabilului fata de bugetul de stat. Certificatul cuprinde creantele fiscale exigibile, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii, denumita luna de referinta, si neachitate pâna la data eliberarii acestuia. În situatia în care se emit certificate de atestare fiscala în primele 5 zile lucratoare ale lunii, acestea vor cuprinde creantele fiscale exigibile, existente în sold la sfârsitul lunii anterioare lunii de referinta si neachitate pâna la data eliberarii acestora.
Institutiile care gestioneaza si aproba fondurile externe nerambursabile vor putea solicita direct certificatul de atestare fiscala organelor fiscale subordonate ANAF.

Sursa: SFIN

Lasă un comentariu