Sa renunti la o finantare pentru achizitionarea unui autovehicul ale carei rate au devenit împovaratoare te poate costa mai mult decât pastrarea masinii.
În toamna lui 2007, pe vremea când în România anul nu se împartea în luni, ci în cresteri de salariu, bucuresteanul Adrian T. a facut doua credite de aproape 100.000 de euro. „Am luat un împrumut de nevoi personale, iar banii i-am folosit ca avans la cumpararea, cu un credit ipotecar, a unui apartament. Dupa vreo luna, fiindca îmi mergea din ce în ce mai bine, am decis sa-mi cumpar în leasing o masina de 16.000 de euro“, povesteste el.
Azi, lucrurile s-au schimbat. Venitul lui Adrian nu numai ca nu a mai crescut de un an, dar chiar a scazut, din cauza pierderii unor beneficii, cu vreo 30%. „Aproape ca nu mai fac fata ratelor, numai la masina am de plata peste 200 de euro pe luna. Asa ca am decis ca trebuie sa scap de ea, mai ales ca as putea folosi un Logan de la firma“, spune tânarul.
Între refinantare si cesiune
În acest caz, renuntarea la autoturism nu va avea un impact negativ semnificativ asupra modului de viata al cumparatorului. „Însa, în situatia în care bunul este esential pentru achizitor, acesta se poate refinanta. El poate obtine un împumut de nevoi personale, în cazul persoanelor fizice, sau pentru capital de lucru, în cazul persoanelor juridice, pentru achitarea ratelor de leasing, chiar si pentru o perioada scurta de timp, pâna la o eventuala redresare“, arata Cristina Maxim, coordonatoarea Departamentului Bancar din cadrul societatii de avocati Bostina si Asociatii.
Aceeasi refinantare poate duce si la o scadere a valorii ratelor platite. Problema care apare este ca, în acest caz, acestea se vor întinde pe o perioada mai lunga de timp, la sfârsitul careia volumul dobânzii platite va fi crescut semnificativ, în timp ce valoarea de piata a autovehiculului va fi coborât simtitor.
Daca solutia refinantarii nu se potriveste, cea mai avantajoasa optiune pare a fi cesionarea contractului de leasing catre o terta persoana. „Problema este ca, în aceasta perioada, nimeni nu mai este dispus sa preia plata unor rate pentru un vehicul second-hand decât în schimbul unor avantaje financiare. Astfel, de la caz la caz, te poti trezi ca cel caruia îi cesionezi contractul e dispus sa-ti plateasca doar o mica parte a avansului pe care l-ai achitat la debutul finantarii sau chiar sa nu plateasca nimic“, explica un salariat al BCR Leasing. Caz în care ramâi si fara masina, si fara banii achitati initial, solutia fiind, asadar, recomandabila mai ales celor ce au încheiat contracte cu avans minim.
Sursa: Capital