Băncile au început de ieri să blocheze cardurile clienţilor care au călătorit în acest an în Spania din cauza unor suspiciuni de fraudare transmise de operatorii internaţionali Visa şi MasterCard. Măsura impusă pentru
protejarea posesorilor de carduri a făcut ca fiecare bancă să-şi aleagă modul în care le comunică clienţilor decizia luată.
Conform calculelor Gândul, ar putea fi vorba de cel puţin 20.000 de români afectaţi de această măsură, luând în calcul estimările făcute de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), potrivit cărora în acest an, numărul turiştilor români care vor merge în vacanţă în Spania se ridică la 40.000.
Oficialii Băncii Comerciale Române (BCR) s-au mulţumit să comunice la solicitarea Gândul că „măsura vizează câteva mii de carduri emise de bancă şi care au fost folosite în Spania la comercianţi sau la retragerea de bani de la ATM-uri”.
Ce metode au ales băncile pentru a-şi informa clienţii
Posesorii de carduri ING Bank care au făcut tranzacţii în Spania în acest an au fost contactaţi telefonic de angajaţii băncii şi li s-a comunicat că din motive de securitate contul le-a fost blocat, dar că li se va emite un alt card, pe care îl pot ridica în şapte zile calendarisice, gratuit. BCR a ales în schimb o altă metodă de a-şi informa clienţii: transmiterea de mesaje scrise pe telefon prin care aceştia sunt anunţaţi că accesul la cont este blocat şi li se dau numerele de telefon de unde pot obţine mai multe informaţii. Dar pentru a putea vorbi cu un angajat al băncii, unii clienţi au încercat chiar şi o oră, fără a fi preluaţi de cineva.
După ce clienţii reuşesc totuşi să obţină mai multe informaţii, aceştia sunt îndrumaţi către orice sucursală BCR pentru a completa o cerere de reînnoire a cardului pe care îl pot ridica după zece zile, tot gratuit. „Blocarea cardurilor nu îi impiedică pe posesorii acestora să aibă acces la banii lor, până intră în posesia noului card, aceştia putând efectua operaţiuni în unităţile BCR. Preschimbarea cardurilor se va face gratuit”, a declarat la solicitarea Gândul Igor Zganjer, directorul executiv al Direcţiei Carduri din cadrul BCR.
În România există peste 11 milioane de carduri active
gandul