Impozitarea veniturilor de la 1 ianuarie 2010 in acceptiunea Casei de avocatura Coltuc

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2009 aduce o serie de modificări Codului Fiscal în privinţa categoriilor de venituri supuse im­pozitului pe venit , în special a veniturilor din activităţi independente, din

salarii, din cedarea folosinţei bunurilor, investiţii. Vor intra în categoria cheltuielilor deductibile limitat tichetele de vacanţă, precum şi anumite dobânzi aferente creditelor angajate pentru achiziţionarea de imobilizări corporale. Contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente vor putea opta între un impozit de 10% plată anticipată sau un impozit final de 16%.

Impozit anticipat de 10% sau impozit final de 16%
Contribuabilii care obţin venituri din anumite activităţi independente, pentru care impozitul se calculează sub formă de plăţi anticipate, aplicând o cotă de impunere de 10% la venitul brut, vor putea opta pentru impunerea veniturilor cu o cotă de 16% impozit final.
Dispoziţia se aplică pentru contribuabilii care obţin venituri din proprietatea intelectuală, din vânza­rea bunurilor în regim de consig­na­ţie, venituri din activităţi desfă­şu­rate în baza contractelor de agent, co­mision sau mandat comercial, ve­nituri din activităţi desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor civile, precum şi venituri din activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extrajudiciară.Cheltuieli deductibile limitat
Vor intra în categoria cheltuielilor deductibile limitat cheltuielile reprezentând tichetele de vacanţă acor­date de angajatori. Tichetele de vacanţă nu sunt incluse nici în veniturile salariale şi, în consecinţă, nu sunt impozabile.
Vor fi deductibile, de asemenea,  dobânzile aferente creditelor angajate pentru achiziţionarea de imobilizări corporale de natura mijloa­ce­lor fixe în cazul în care dobânda este cuprinsă în valoarea de intrare a imo­bilizării corporale.
Au fost scoase din categoria cheltuielilor deductibile limitat şi do­bân­zile aferente împrumuturilor de la in­­stituţiile care desfăşoară activita­tea de creditare cu titlu profesional.

Noi categorii de venituri asimilate salariilor
Sunt considerate venituri din sa­larii toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană fizică ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă.
OUG 109/2009 introduce anumite categorii noi de venituri, care ur­mează să fie supuse regulilor de impunere proprii veniturilor din salarii.
Vor fi asimilate salariilor în ve-de­rea impunerii şi următoarele ve­ni­turi:
– remuneraţia obţinută de di­rectori în baza unui contract de man­dat conform prevederilor Legii societăţilor comerciale;
– remuneraţia primită de pre­şedintele asociaţiei de proprietari sau de alte persoane, în baza con­trac­tului de mandat, potrivit Legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprie­tari;
– sume reprezentând salarii sau diferenţe de salarii stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, precum şi actualizarea acestora cu indicele de inflaţie;
– indemnizaţiile lunare plătite conform legii de angajatori pe peri­oada de neconcurenţă, stabilite conform contractului individual de muncă.
Regulile de impunere proprii ve­niturilor din salarii se aplică şi altor tipuri de venituri, considerate asimi­late salariilor:
– indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii de demnitate publică, stabilite potri­vit legii;
– indemnizaţii din activităţi des­făşurate ca urmare a unei funcţii ale­se în cadrul persoanelor juridice fă­ră scop patrimonial;
– drepturile de soldă lunară, in­demnizaţiile, primele, premiile, spo­ru­rile şi alte drepturi ale personalului militar – indemnizaţia lunară brută, precum şi suma din profitul net, cuvenite administratorilor la com­panii/societăţi naţionale, socie­tăţi comerciale la care statul sau o au­toritate a administraţiei publice lo­­cale este acţionar majoritar, precum şi la regiile autonome;
– sumele primite de membrii fon­datori ai societăţilor comerciale constituite prin subscripţie publică;
– sumele primite de reprezentanţii în Adunarea Generală a Acţio­narilor, în Consiliul de Adminis­tra­ţie, membrii Directoratului şi ai Con­siliului de Supraveghere, precum şi în comisia de cenzori;
– orice alte sume sau avantaje de natură salarială ori asimilate sa­lariilor în vederea impunerii.
Nu sunt incluse în veniturile sa­la­riale şi nu sunt impozabile nici ve­niturile de natura celor prevăzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacă aceste venituri sunt primite în baza unor legi speciale şi finanţate din buget;
– tichetele de creşă, acordate po­trivit legii;
– tichetele de vacanţă, acordate po­trivit legii.

Impozitarea veniturilor din chirii
Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile în bani şi/ sau în natură provenind din cedarea folosinţei (închiriere sau locaţiune) bunurilor mobile şi imobile, obţi­nute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele decât veniturile din activităţi independente.
OUG introduce dispoziţii noi, potrivit cărora persoanele fizice care realizează venituri din cedarea fo­lo­sinţei bunurilor din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere la sfârşitul anului fiscal, în­cepând cu anul fiscal următor ca­lifică aceste venituri în categoria ve­nituri din activităţi independente şi le supun regulilor de stabilire a veni­tului net pentru această categorie. În aplicarea acestei reglementări se va emite ordin al preşedintelui Agen­ţiei Naţionale de Administrare Fis­cală. Contribuabilii care realizează ve­nituri din cedarea folosinţei bunu­ri­lor pe parcursul unui an, cu excep­ţia veniturilor din arendare, datorea­ză plăţi anticipate în contul impozi­tului pe venit către bugetul de stat.
Vor face însă excepţie, de la 1 ia­nuarie 2009, contribuabilii care rea­li­zează venituri din cedarea folo­sin­ţei bunurilor pentru care chiria pre­văzută în contractul încheiat între părţi este stabilită în lei, nu au optat pentru determinarea venitului net în sistem real şi la sfârşitul anului an­terior nu îndeplinesc condiţiile pentru calificarea veniturilor în ca­tegoria veniturilor din activităţi in­dependente pentru care plăţile an­ticipate de impozit sunt egale cu im­pozitul anual datorat, şi impozitul este final.

Reţinerea impozitului din veniturile din investiţii
Veniturile sub formă de dividen­de, inclusiv sumele primite ca urma­re a deţinerii de titluri de participare la fondurile închise de investiţii se impun cu o cotă de 16% din suma a­cestora. Obligaţia calculării şi reţi­ne­rii impozitului pe veniturile sub for­mă de dividende revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor către acţionari sau asociaţi. Terme­nul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii urmă­toa­re celei în care se face plata. În cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor sau asociaţilor până la sfârşitul anului în care s-au aprobat situaţiile fi­nanciare anuale, impozitul pe dividende se va plăti până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor şi nu pe 31 decembrie, cât este în ac­tuala reglementare.

Reţinerea impozitului din veniturile impozabile obţinute de nerezidenţi
Nerezident este orice persoană fizică străină, orice persoană juridi­că şi orice altă entitate, inclusiv or­ga­nisme de plasament colectiv în va­lori mobiliare, fără personalitate ju­ri­dică, dacă nu sunt înregistrate în Ro­mânia potrivit legii.
Impozitul datorat de nerezidenţi pentru veniturile impozabile obţi­nu­te din România se calculează, se reţine şi se plăteşte la bugetul de stat de către plătitorii de venituri.
Impozitul datorat se calculează prin aplicarea următoarelor cote asu­pra veniturilor brute:
a) 10% pentru veniturile din do­bânzi şi redevenţe, dacă beneficiarul efectiv al acestor venituri este o persoană juridică rezidentă într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-unul dintre statele Asociaţiei Eu­ropene a Liberului Schimb (AELS), respectiv Islanda, Principatul Liech­tenstein, Regatul Norvegiei, sau un sediu permanent al unei întreprin­deri dintr-un stat membru al Uniu­nii Europene sau dintr-un stat AELS, situat într-un alt stat membru. Aceas­tă cotă de impunere se aplică în perioada de tranziţie de la data ade­rării României la Uniunea Euro­peană şi până la data de 31 decembrie 2010, cu condiţia ca beneficiarul efectiv al dobânzilor sau redeven­ţe­lor să deţină minimum 25% din va­loarea/numărul titlurilor de participare la persoana juridică română, pe o perioadă neîntreruptă de cel puţin 2 ani, care se încheie la data plăţii dobânzii sau redevenţelor;
b) 10% pentru dividendele plătite de o întreprindere, care este persoană juridică română sau persoană juridică cu sediul social în România, înfiinţată potrivit legislaţiei europe­ne, unei persoane juridice rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau în unul dintre statele Asociaţiei Europene a Liberului Schimb, ori unui sediu permanent al unei întreprinderi dintr-un stat mem­bru al Uniunii Europene sau dintr-un stat al AELS, situat într-un alt stat membru;
c) 20% pentru veniturile obţinute din jocuri de noroc;
d) 16% în cazul oricăror altor veni­turi impozabile obţinute din Româ­nia, aşa cum sunt enumerate la art. 115, cu excepţia veniturilor din do­bânzile obţinute la depozitele la termen, depozitele la vedere/conturi cu­rente constituite, certificate de de­pozit şi instrumentele de economi­sire dobândite anterior datei de 1 ia­nua­rie 2007, pentru care se aplică cota de impozit de la data constitui­rii/dobândirii.

Declaraţia de impunere
Contribuabilii care realizează, individual sau într-o formă de aso­ciere, venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosin­ţei bunurilor, venituri din activităţi agricole, determinate în sistem real, au obligaţia de a depune o declaraţie de impunere la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Declaraţia de impunere se completează pentru fiecare sursă şi categorie de venit. Pentru veniturile realizate într-o formă de asociere, ve­ni­tul declarat va fi venitul net/pier­derea distribuită din asociere.
Data de 25 mai inclusiv a fiecărui an fiscal se constituie atât termen de declarare, cât şi termen de plată a im­pozitului pe venit.
Declararea, stabilirea şi plata im­pozitului pe veniturile realizate de persoanele fizice înainte de 1 ianua­rie 2010 se fac în conformitate cu legislaţia în vigoare până la această dată.

Lasă un comentariu