V-a crescut nejustificat dobanda la credite?Casa de avocatura Coltuc va ajuta.

De la lansarea în urma cu o luna, Uniunea Mediatorilor Bancari a solutionat deja doua conflicte dintre clienti si institutiile financiare si are în desfasurare alte patru cazuri. Tot mai multi clienti sunt nemultumiti în relatia cu banca.

Acestia pot apela la un mediator bancar pentru a solicita rezolvarea pe cale amiabila a problemelor.

Cresterea nejustificata a dobânzilor la credite, introducerea unor comisioane sau formularile ambigue din contracte sunt principalele cauze ce genereaza conflicte între banci si clientii acestora. Multe dintre acestea ajung sa se rezolve în instanta, nemultumind în cele din urma una dintre parti. Sau, în multe cazuri, clientul ajunge sa accepte conditiile impuse de banca fie ca îi convine sau nu.

Dupa mai bine de doi ani de demersuri în vederea înfiintarii unei institutii de mediere, Uniunea Mediatorilor Bancari din România si-a început activitatea în urma cu o luna. A primit opt solicitari de mediere din partea clientilor cu probleme, iar doua dintre acestea au fost deja rezolvate, potrivit reprezentantilor Uniunii.

În primul caz, banca a acceptat restructurarea unui credit de 35.000 de lei, dupa ce clientul iesean a platit un avans de 10.000 de lei, evitând astfel penalitatile si ajungerea în instanta a cazului, cum se doea initial. În cel de-al doilea caz rezolvat, o societate de asigurare a acceptat plata catre un client din Galati a daunei totale pentru o polita Casco în urma unui accident. Conflictul dintre galatean si firma de asigurare trena de aproape jumatate de an. Alte patru proceduri de mediere sunt în curs de desfasurare.

Medierea – cu acordul ambelor parti

Medierea poate fi solicitata de client sau de banca, ori de amândoua. Procedura nu poate începe atât timp cât una dintre parti nu accepta medierea. „În doua cazuri, o banca si o firma de asigurare au fost initail reticente si neîncrezatoare în rolul nostru, având determinarea clara de a ajunge la proces pentru a-si recupera creantele”, spune Tudor Tatu, presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari. Daca clientul solicita medierea, banca, firma de asigurare sau de leasing va fi înstiintata si se va stabili o întâlnire între mediator si reprezentantii acesteia.

Daca partile accepta solutionarea litigiului prin mediere dupa discutiile preliminare separate si comune, se semneaza un contract de mediere. Apoi se stabileste un numar de întâlniri, data si locul acestora.

„Pe parcursul întrevederilor, mediatorul îsi da silinta, în mod impartial, neutru si confidential, sa sprijine cât mai util partile sa îsi identifice interesele si nevoile astfel încât sa rezolve litigiul partial sau în totalitate”, explica presedintele Uniunii. Daca clientul si institutia financiara ajung la o întelegere, totala sau partiala, semneaza un acord de mediere. Acordul este prezentat de mediator si parti la sediul creditorului si pe baza lui se încheie un act adiional la contractul de împrumut în care se înscriu noile clauze stabilite. Daca în urma medierii nu se ajunge la o întelegere, situatia ramâne consemnata într-un proces verbal.

Sursa: Adevarul

Lasă un comentariu