Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului ramâne principala institutie care poate ajuta clientii persoane fizice în relatia cu bancile. Cele mai frecvente reclamatii pe care le primeste ANPC, o buna parte finalizate
prin amenzi aplicate institutiilor de credit, vizeaza majorarea ilegala a dobânzilor sau a comisioanelor, închiderile de cont neoperate la timp sau promotiile înselatoare de tipul bonusurilor pentru depozite sau al dobânzilor initiale mici.
Aceasta nu este însa singura institutie care poate interveni în conflictele banci-clienti. Mai exista cel putin doua alte optiuni. Prima este o institutie a statului cu atributii limitate la verificarea raportarilor de date cu caracter personal. În cazul clientilor bancari, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) poate fi sesizata asupra situatiilor în care un client este înregistrat abuziv în baza de date a Biroului de Credit. „Autoritatea de Supraveghere poate efectua investigatii din oficiu sau la primirea unor plângeri sau sesizari si poate aplica amenzi contraventionale inclusiv în cazul raportarilor eronate catre Biroul de Credit“, spune Alina Savoiu, seful Departamentului juridic al ANSPDCP.
De altfel, dupa cum a mai relatat Capital, anul trecut institutia a aplicat, în premiera, amenzi unui numar de patru institutii de credit locale. Autoritatea poate dispune si stergerea unui client din baza de date a Biroului de Credit, atunci când constata ca înregistrarea a fost facuta în mod abuziv.
Acelasi lucru îl poate face si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), cu mentiunea ca poate lua o astfel de hotarâre doar în urma unei decizii judecatoresti. Potrivit reprezentantilor ANPC, pe parcursul anului 2009, institutia a decis excluderea din Biroul de Credit a câtorva zeci de clienti bancari. De asemenea, ANPC a aplicat mai multe amenzi pentru majorari ilegale de dobânda sau pentru introducerea unor comisioane care nu erau incluse în contractul de credit.
Se poate si fara judecata
Clientii bancilor din România au si posibilitatea de a rezolva conflictele cu institutiile de credit fara a apela la o institutie a statului si fara a mai trece prin experienta unui proces.
Un ONG, prezent în tara noastra de mai multa vreme, îndeplineste functia de arbitru între clientii si furnizorii de servicii, inclusiv bancile locale. „În principiu, exista doua modalitati prin care putem ajuta clientii bancilor în conflictele pe care le au cu institutiile de credit. Principala cale este arbitrajul – intermediem conflictele între banca si client. O a doua cale ar fi cea procesuala, însa la aceasta situatie ajungem doar daca este vorba despre un grup de clienti, 20-30 de persoane care au aceeasi problema. Altfel nu se justifica efortul financiar“, ne-au explicat reprezentantii Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din România. În 2009, organizatia s-a ocupat de 328 de cazuri în domeniul servicilor financiare, din care a rezolvat 305, adica 93%, toate situatiile fiind clarificate pe cale amiabila.
Ca si în cazul ANPC, cele mai frecvente situatii reclamate vizeaza cresterea dobânzii la credite, perceperea de comisioane care nu fusesera prevazute în contractul initial sau prezenta unor clauze contractuale abuzive, menite sa permita institutiilor financiare modificarea discrectionara si unilaterala a costurilor împrumutului.
Casa de avocatura Coltuc este o alta institutie unde puteti reclama aceste abuzuri. Email avocat@coltuc.ro
Sursa: Capital
Stie cineva daca exista vreun caz concret in care o banca a executat mobila,televizoare,masini de spalat,…etc, in afara de imobile.
dupa ce ne-au ademenit la credite doar cu buletinul acum ne trezim intr-o mare camatarie din partea unor mafioti cum suntcei cu ALTEXul si cardurile euro line asa zisa fantoma care dupa ce am achitat ratele si nu am inchis contul pe card ma trezesc la un an cu o datorie de 1200 roni.ma intreb nu ii verifica nimeni ?cu ce drept ne incarca cu datorii asa de mari?de nu mai reusim sa scapam de ei?MA AUDE CINEVA????SA ma ajute,va rog!cine sunt cei ce ma fura?ERS???Euro retail Service??ce sunt ei????nu ajung la Bucuresti.Sunt din bacau.