O dovedeste cazul unui bucurestean care nu mai poate obtine nici un împrumut în urmatorii patru ani, desi si-a respectat toate obligatiile catre societatea financiara care i-a acordat un credit de consum.
Pe 14 decembrie 2005, Filip G. a obtinut un credit de consum în valoare de 4.154 lei de la SC TBI Credit IFN SA (societate financiara nebancara). Dupa 14 luni, Filip s-a hotarât sa ramburseze anticipat suma care-i mai ramasese de achitat din împrumut si a facut o cerere în acest sens catre TBI. Societatea i-a raspuns ca e de acord cu rambursarea anticipata a diferentei de 1.762 RON, iar bucuresteanul a achitat integral suma ceruta de creditoare. Lucrurile pareau rezolvate, mai ales ca pe 3 aprilie 2007 TBI i-a comunicat printr-o adresa: „Pentru contractul de vânzare-cumparare cu plata în rate nr. 50.263/14.12.2005, au fost achitate integral toate obligatiile de plata, drept pentru care în evidentele noastre contabile figurati cu sold 0″.
Bun-platnic, dar pe lista de datornici
Surpriza a aparut însa dupa mai bine de un an, pe 16 iunie 2008, când Filip s-a dus la Raiffeisen Bank sa ceara un împrumut de 2.000 euro. „Dupa doua zile de la depunerea cererii, reprezentantii bancii m-au înstiintat ca nu-mi pot acorda creditul, deoarece figurez în banca de date a Biroului de Credit cu debite restante fata de creditoarea TBI. Am ramas blocat”, spune Filip. Ulterior, bucuresteanul a cerut bancii Raiffeisen sa-i dea în scris motivul pentru care i se refuza creditul. „Cei de la Raiffeisen mi-au spus ca nu-mi pot da o adresa oficiala, deoarece TBI este clientul lor si nu-i pot crea acestei firme prejudicii, pentru ca astfel s-ar încalca protocoalele de confidentialitate dintre banci. Raspunsul mi s-a parut uluitor”, afirma Filip.
Cine m-a înscris la rau-platnici?
Dupa experienta cu Raiffeisen, Filip a început sa faca sapaturi pentru a afla cine l-a înscris în baza de date a rau-platnicilor. „Dupa ce am facut o cerere în acest sens la Biroul de Credit, nu mi s-a precizat cine e institutia care m-a înscris pe listele lor de datornici. Totusi, cu aceasta ocazie am vazut ca TBI mi-a perceput în decembrie 2007 o suma restanta de 239 lei, care nu stiu de unde provine. E suprinzator pentru ca în urma cu opt luni primisem de la TBI o hârtie în care am fost înstiintat ca le-am achitat creditul si ca soldul meu e 0″, povesteste Filip. El spune ca, initial, functionarii TBI si-au recunoscut vina, dar ulterior au spus ca nu l-au înscris ei în baza de date. „Situatia care v-a fost creata este rezultatul unei erori, si nu al unei intentii de a va prejudicia”, citeste Filip dintr-un raspuns primit de la TBI. „Ulterior, mi-au raspuns ca nu ei m-au trecut pe listele Biroului de Credit”, spune Filip. „Din informatiile mele, am înteles ca, dupa ce eu am achitat creditul la TBI, pentru restantele alea închipuite de 239 lei TBI ar fi executat asigurarea încheiata la OMNIASIG pentru creditul meu. Asta e motivul pentru care TBI nu stie cum sa rezolve situatia”, adauga Filip.
Sursa: Romania Libera