Proiectul de lege vizeaza modificarea Legii nr.241 din 15.07.2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.Astfel, potrivit proiectului, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de 3 ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare fiscale sau vamale.
De asemenea, se considera a fi contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 25.000 la 50.000 lei, refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale.
Tot infractiune va fi si retinerea si nevarsarea cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa, in acest caz aplicandu-se o pedeapsa de pana la 3 ani de inchisoare.
In cazul in care a fost savarsita fara intentia de a se sustrage de la plata catre bugetul general consolidat, retinerea si nevarsarea in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5000 la 30.000 lei.
Se considera “cu intentie”, existenta de disponibilitati banesti in contul agentiilor economici la data scadentei impozitelor sau contributiilor cu retinere la sursa.
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani retinerea si nevarsarea, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand taxa pe valoare aduagat si accize, colectate de la consumatori.
Mai mult, se va pedespi cu inchisoare de la 3 ani la 12 ani si interzicerea unor drepturi tiparirea sau punerea in circulatie, de timbre, banderole sau formulare tipizate, utilizate in domeniul fiscal, cu regim special, falsificate.
Inchisoare de la 3 ani la 10 ani si interzicerea unor drepturi se va aplica si in cazul stabilirii de catre contribuabil a impozitelor, taxelor sau contributiilor, avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensari datorate bugetului general consolidat.
Potrivit initiatorilor proiectului, legea evaziunii fiscale, in forma actuala, este complet inaplicabila. Mai mult decat atat, acestia sustin ca, desi se doreste o lege care sa descurajeze practica evaziunii fiscale, aceasta nu cuprinde nicio sanctiune contraventionala, iar organele fiscale, respectiv ANAF si Garda Financiara nu au competente de aplicare, in prezent, a acestei legi.
De asemenea, initiatorii proiectului considera ca exista o mare problema in ceea ce priveste colectarea veniturilor provenite din TVA si accize, la bugetul public. Desi aceste venituri sunt colectate de la persoane fizice, de catre agentii economici, care, juridic, au calitatea de gestionari de fapt ai acestor taxe care nu au fost realizate de ei, in cazul insusirii acestor taxe colectate de la populatie, legea este foarte blanda. In toate tarile din comunitatea europeana, insusirea sumelor colectate de la populatie, reprezentand accize si TVA (taxe de consum) este considerata, daca nu delapidarea bunului public, cel putin gestiune frauduloasa si deturnare de fonduri.
patroana nunui bar a scos un angajat lipsa in gestiune 2800lei ea a fost amenintata ca daca nu da bani astia nu iese din respectivul bar ,angajatul a dat declaratia ca in termen de 15zile ii da acei bani au trecut acele zile si patroana ia deschis dosar ce este de facut avand in vedere k nu dispune de acei bani