Totul despre achizitiile publice in Ramania

Sistemul achizitiilor publice din Romania este similar celui din alte state membre UE, intrucat legislatia comunitara in domeniu (Directivele 2004/18/CE si 2004/17/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului Uniunii Europene) a fost transpusa cu rigurozitate in legislatia romana.

Prin urmare, principiile impuse prin directivele europene – nediscriminarea, tratamentul egal, recunoasterea reciproca, transparenta, proportionalitatea, eficienta utilizarii fondurilor publice, asumarea raspunderii – au fost preluate si in legislatia nationala, aplicandu-se tuturor achizitiilor publice, indiferent de valoarea acestora.

Acestea sunt consacrate in mod expres prin O.U.G. nr. 34/2006, actul normativ care sta la baza sistemului achizitiilor publice. Cunoasterea si intelegerea acestui act normativ este esentiala pentru participantii la procesul achizitiilor publice. Nu mai putin importanta este legislatia secundara in domeniu, precum normele de aplicare ale O.U.G. nr. 34/2006.

Etapele procedurii de atribuire

Procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica sunt: licitatia deschisa, licitatia restransa, dialogul competitiv, negocierea cu/fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, cererea de oferte si concursul de solutii.

Cel mai frecvent utilizate in practica sunt licitatia deschisa si cererea de oferte. Participarea la aceste proceduri de achizitie publica presupune parcurgerea, in general, a urmatoarelor etape:

  1. i.            Identificarea anuntului sau invitatiei de participare in SEAP – Sistemul Electronic de Achizitii Publice(www.e-licitatie.ro)
  2. ii.            Descarcarea documentatiei de atribuire din SEAP sau obtinerea acesteia de la autoritatea contractanta
  3. iii.            Verificarea indeplinirii criteriilor de calificare si de atribuire si identificarea eventualilor asociati, subcontractanti sau terti sustinatori
  4. iv.            Solicitarea de clarificari de la autoritatea contractanta, daca exista neclaritati sau neconcordante in documentatia de atribuire
  5. v.            Pregatirea ofertei (scrisoarea de garantie de participare, documentele de calificare, oferta tehnica si oferta financiara, eventualele obiectii la contract) si impachetarea acesteia, potrivit cerintelor din documentatia de atribuire
  6. vi.            Depunerea ofertei (la sediul autoritatii contractante  si in termenul limita stabilit de aceasta) si deschiderea acesteia in cadrul sedintei de deschidere a ofertelor
  7. vii.            Solicitarea clarificarilor de catre autoritatea contractanta si transmiterea clarificarilor de catre ofertanti
  8. viii.            Comunicarea rezultatului procedurii
  9. ix.            Incheierea contractului de achizitie publica

Fiecare etapa mentionata mai sus poate ascunde insa numeroase capcane pentru ofertanti, o mica greseala de forma sau de fond putand conduce la eliminarea din competitie. Din acest motiv, este esentiala respectarea cu strictete a tuturor cerintelor din anuntul/invitatia de participare, din documentatia de atribuire, precum si din eventualele clarificari transmise/publicate de autoritatea contractanta.

Daca aceste cerinte sunt nejustificate raportat la principiile enumerate mai sus sau la prevederile legale exprese, se impune contestarea acestora intr-un termen de 5 sau 10 zile, in functie de valoarea estimata a contractului. Potrivit statisticilor, cele mai multe contestatii sunt formulate insa impotriva rezultatului procedurii.

Cai de atac

Legislatia achizitiilor publice garanteaza firmelor doua niveluri de cai de atac impotriva autoritatilor contractante care nu respecta reglementarile in domeniu: contestatia si plangerea.

Contestatiile se pot formula in prezent atat in fata  instantelor de drept comun (tribunale), cat si in fata organismului adiministrativ-jurisdictional creat special pentru solutionarea contestatiilor din materia achizitiilor publice, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Pe cale de exceptie, litigii­le privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport national sunt de competenta exclusiva a Curtii de Apel Bucuresti.

Deciziile CNSC/hotararile tribunalelor pot fi atacate cu plangere/recurs la curtea de apel in a carei raza se afla sediul autoritatii contractante, in termen de 10zile/5 zile de la comunicarea acestora.

Casa de avocatura Coltuc instrumenteaza peste 50 de licitatii-dosare publice.Daca doriti o oferta din partea noastra cu privire la serviile juridice va rugam sa ne scrieti pe adresa de email avocat@coltuc.ro sau fax 0314259385

Lasă un comentariu