Valoarea contractelor de achizitii publice va fi de cel putin 4.845.000 euro, in cazul contractelor de lucrari si de cel putin 193.000 de euro in cazul contractelor de servicii, potrivit unui nou act normativ. De asemenea,
ofertantii trebuie sa ofere garantii de pana la 2% din valoarea contractului, iar contractele aditionale de achizitii publice nu vor mai putea depasi 20% din valoarea contractelor initiale.Una dintre principalele modificari aduse de actul normativ se refera la reducerea valorii contractelor de lucrari atribuite de operatorii economici fara calitate de autoritate contractanta. Potrivit OUG nr. 34/2006, valoarea acestora trebuia sa fie de minim 5.000.000. Potrivit noii OUG, „valoarea estimata a respectivului contract este mai mare decat echivalentul in lei va fi de 4.845.000 euro”.
Totodata, se prevede ca valoarea estimata a contractelor/acordurilor-cadru de lucrari, care urmeaza sa fie atribuite/incheiate in urmatoarele 12 luni, sa fie cel putin egala cu echivalentul in lei a 4.845.000 euro.
De asemenea, si in cazul contractelor de servicii, valoarea estimata va fi redusa, de la 200.000 de euro la 193.000 de euro.
In ambele situatii, insa, se mentine obligatia finanatarii/subventionarii acestor contracte in mod direct, in proportie de mai mult de 50%, de catre o autoritate contractanta.
Totodata, in cazul atribuirii contractelor de publicitate media, cu o valoare anuala cumulata, fara TVA, estimata ca fiind mai mare decat echivalentul in lei a 15.000 euro, fata de 20.000 de euro cat era pana in prezent, autoritatea contractanta are obligatia de a publica un anunt de participare si un anunt de atribuire, in sistemul informatic de utilitate publica disponibil pe internet, la o adresa dedicata, precum si pe pagina proprie de internet.
Garantiile de participare
OUG nr. 76/2010 reglementeaza, totodata, garantia de participare a operatorilor economici. Potrivit actului normativ, aceasta se constituie de catre ofertant in scopul de a proteja autoritatea contractanta fata de riscul unui eventual comportament necorespunzator al acestuia pe intreaga perioada derulata pana la incheierea contractului.
Astfel, autoritatea contractanta are obligatia de a solicita ofertantilor constituirea garantiei, in vederea participarii la procedura de atribuire a contractului. Documentatia de atribuire trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) cuantumul garantiei de participare, mentionat si in anuntul/invitatia de participare, in suma fixa de pana la 2% din valoarea estimata a contractului, dar nu mai putin decat sumele prevazute in cazul in care contestatia este respinsa.
b) perioada de valabilitate a garantiei de participare va fi cel putin egala cu perioada minima de valabilitate a ofertei.