La ce trebuie sa fiti atenti atunci cand semnati noile acte aditionale cu banca

Clientii sunt pusi sa semneze ca vor plati comisioane unice pentru servicii care nu sunt precizate iar unele banci “uita” sa le dea documentul integral, stampilat sau semnat.

 

La începutul saptamânii viitoare expira termenul de 90 de zile pe care l-au avut la dispozitie bancile, IFN-urile si firmele de leasing pentru a modifica cele 7,7 milioane de contracte, conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) 50/2010 privind modificarea acestora, lege publicata în Monitorul Oficial pe 11 iunie si care a intrat în vigoare pe 21 iunie. Desi mai sunt doar câteva zile pentru ca bancile sa respecte legea, multi clienti înca nu au fost anuntati ca trebuie sa vina la ghisee sa semneze noile documente. Cei care au trecut totusi pe la ghisee au avut parte, de multe ori, de surprize neplacute când au citit contractele.

Cele mai mari probleme, de departe, cu actele aditionale care trebuie semnate si adaugate la contractele vechi le-au avut cele aproape un milion de persoane, fizice si juridice, care detin peste 1,5 milioane de credite la banci. Motivul? Fie din graba de a respecta termenul impus de Guvern pentru a modifica vechile contracte, fie din neatentie sau din cauza lipsei unui personal bine calificat, bancile ofera clientilor acte aditionale care prezinta o multime de lucruri neclare.

Printre exemple se numara precizarea unor tarife unice pentru servicii care nu sunt enumerate, precizarea unei dobânzi penalizatoare a carei valoare nu este specificata si greseli de exprimare sau lipsa unor pagini.

Situatia este bine cunoscuta si de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), din plângerile pe care le-au primit de la clienti.

“Am avut foarte multe plângeri legate de actele aditionale. Unii clienti s-au plâns ca acestea nu sunt semnate sau stampilate. În unele cazuri le-au primit incomplete, fara anexele în care se precizeaza dobânda, comisioanele si celelalte costuri ale creditului”, a declarat pentru Gândul Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC. Pentru a prezenta o parte dintre capcanele întinse clientilor de catre bancheri, Gândul a studiat patru acte aditionale, pentru diverse credite: ipotecar pentru achizitie de locuinta, în franci elvetieni, de la Bancpost, ipotecar pentru achizitie de locuinta, în franci elvetieni, de la OTP Bank, de nevoi personale, fara ipoteca, în lei, de la BCR, si unul ipotecar, pentru achizitie de locuinta ANL, în euro, de la Raiffeisen.

Comisionul unic perceput pe servicii necunoscute

Un exemplu de prevedere neclara este perceperea unui comision unic pentru diverse servicii care nu sunt însa precizate în actul aditional. În cazul unui act aditional al unui credit la Bancpost, de exemplu, la articolul 1, punctul 7, se precizeaza ca se taxeaza cu 250 de lei/ solicitare serviciile prestate ulterior tragerii creditului, fara a preciza care sunt acele servicii. La BCR situatia este similara: taxa de 10 euro (în echivalent lei) fara a se preciza, clar, pentru ce. Aceeasi problema apare si în actul aditional de la OTP Bank, unde se precizeaza doar taxa, de 150 de lei, precizându-se un singur exemplu: “eliberarea adresei de refinantare”.

În timp ce ANPC sustine ca bancile sunt obligate sa specifice în actele aditionale lista completa cu aceste servicii, bancherii se apara, spunând ca nu are rost prezentarea exhaustiva a acesteia.
“Daca solicita un anumit tarif, sunt obligati sa precizeze foarte clar pentru ce tip de serviciu îl vor percepe. Asa este normal. Sa scrie clar cu cât si pentru ce îl taxezi suplimentar”, spune Cerbulescu. Raspunsul bancilor este însa unul foarte simplu. “Textul art.36 din OUG nr.50/2010 nu a prevazut ca Banca ar trebui sa întocmeasca o lista exhaustiva cu potentialele servicii pe care le va solicita clientul în viitor. (…) În concluzie, în Art. 1, punctul, 7, Bancpost nu a facut altceva decât sa se raporteze întocmai la litera legii”, au explicat, la cererea Gândul, oficialii Bancpost.

O alta capcana din actele aditionale este “dobânda penalizatoare”. Atât la OTP cât si la Bancpost, de exemplu, la articolul 3, punctul 8, respectiv la articolul 1, punctul 5, se precizeaza ca debitorii care au restante vor fi penalizati cu o dobânda mai mare. Nu se stie însa cât e aceasta dobânda. În timp ce OTP spune doar ca “nu poate depasi cu mai mult de doua puncte procentuale rata dobânzii aplicata atunci când creditul nu înregistreaza restanta”, Bancpost, dupa ce precizeaza, la rândul ei, acelasi plafon, face trimitere la Anexa 1. În Anexa 1 însa nu este trecuta nicaieri valoarea acestei dobânzi. Oficialii Bancpost au facut trimitere spre punctul 5 din Anexa, care, însa, nu exista.

Sursa: Gandul

Lasă un comentariu