Curtea de Apel Craiova: Mica reforma pentru justitiabili.In practica nu se intampla deloc asa!

Curtea de Apel Craiova a pus la dispozitia justitiabililor, inca dinainte de intrarea in vigoare a legii, brosuri cu noile reglementari in civil privind Legea nr. 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor.

 

 

Ce trebuie sa stiu?

Incepand cu data de 25.11.2010 intra in vigoare cea mai mare parte a dispozitiilor din Legea nr. 202/2010 care modifica si completeaza o serie de dispozitii din Codul de procedura civila, Codul familiei, Legea nr. 304/2004, Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, Codul de procedura penala, Codul penal si alte acte normative.

Daca ai un proces pe rolul instantelor judecatoresti, este bine sa fii informat!

Orice cerere pe care o adresezi instantei este importanta pentru noi si pentru tine. De aceea, ea trebui sa fie tehnoredactata (pentru a putea fi citita cu usurinta) si trebuie sa cuprinda numele si prenumele, adresa unde poti primi actele de procedura si numarul de telefon, de fax sau adresa de posta electronica unde poti fi contactat.

Art. 82 din Codul de procedura civila:

“Orice cerere adresata instantelor judecatoresti trebuie sa fie facuta in scris si sa cuprinda aratarea instantei, numele si prenumele, domiciliul sau resedinta partilor ori, dupa caz, denumirea si sediul lor, numele si prenumele, domiciliul sau resedinta reprezentantilor lor, daca este cazul, obiectul cererii si semnatura. De asemenea, cererea va cuprinde, daca este cazul, si datele de identificare a mijloacelor de comunicare utilizate de parti, precum numarul de telefon, numarul de fax, adresa de posta electronica sau altele asemenea.”

De ce?

Ca sa economisesti timp si sa afli mai repede si mai usor cum decurge procesul.

Trebuie sa mai stii!

Dupa primirea unei citatii se considera ca vei cunoaste si termenele de judecata ulterioare, astfel ca nu vei mai fi citat. Este deci bine sa urmaresti desfasurarea procesului in care esti implicat.

Art. 153 din Codul de procedura civila:

“Partea care a depus cererea personal sau prin reprezentant legal sau conventional si a luat termenul in cunostinta, precum si partea care a fost prezenta la un termen de judecata, ea insasi sau printr-un reprezentant al ei, nu va fi citata in tot cursul judecatii la acea instanta, prezumandu-se ca ea cunoaste termenele de judecata ulterioare. Aceste dispozitii ii sunt aplicabile si partii careia, personal sau prin reprezentant legal sau conventional, i s-a inmanat, sub semnatura de primire, citatia pentru un termen de judecata, considerandu-se ca, in acest caz, ea cunoaste si termenele de judecata ulterioare aceluia pentru care citatia i-a fost inmanata.”

Daca ai angajat avocat, cere acestuia sa comunice avocatului celeilalte parti, cat mai rapid intampinarile si alte acte, astfel te asiguri ca nu se va mai amana cauza pentru observarea actelor depuse la dosar.

Art. 861 din Codul de procedura civila:

“ Dupa sesizarea instantei, daca partile au avocat sau consilier juridic, cererile, intampinarile sau alte acte se pot comunica direct intre acestia. In acest caz, cel care primeste actul va atesta primirea si va consemna data primirii pe insusi exemplarul care se va depune la instanta, de indata, sub sanctiunea neluarii in seama. Dovada comunicarii actelor poate fi facuta si prin orice alt inscris depus la dosarul cauzei prin care se atesta, sub semnatura, primirea fiecarui act de procedura care a fost comunicat.”

 Este mult mai simplu asa!

Economisesti timp si poti urmari mai usor desfasurarea procesului.

Trebuie sa mai stii!

Daca o instanta a pronuntat o hotarare in care s-au strecurat erori materiale, care trebuie lamurita sau completata, atunci va trebui sa te adresezi mai intai acelei instante. Nu vei putea sa te adresezi direct instantei de apel sau de recurs pentru aceste motive.

Art. 281 din Codul de procedura civila:

Erorile sau omisiunile cu privire la numele, calitatea si sustinerile partilor sau cele de calcul, precum si orice alte erori materiale din hotarari sau incheieri pot fi indreptate din oficiu sau la cerere .      

Instanta se pronunta prin incheiere data in camera de consiliu. Partile vor fi citate numai daca instanta socoteste ca este necesar sa dea anumite lamuriri.             

In cazul hotararilor, indreptarea se va face in ambele exemplare ale hotararii.    

Art. 2811 din Codul de procedura civila:

In cazul in care sunt necesare lamuriri cu privire la intelesul, intinderea sau aplicarea dispozitivului hotararii ori acesta cuprinde dispozitii potrivnice, partile pot cere instantei care a pronuntat hotararea sa lamureasca dispozitivul sau sa inlature dispozitiile potrivnice.

Instanta va rezolva cererea de urgenta, prin incheiere data in camera de consiliu, cu citarea partilor.

Incheierea se va atasa la hotarare atat in dosarul cauzei, cat si in dosarul de hotarari al instantei.               

Art. 2812 din Codul de procedura civila:

“Daca prin hotararea data instanta a omis sa se pronunte asupra unui capat de cerere principal sau accesoriu ori asupra unei cereri conexe sau incidentale, se poate cere completarea hotararii in acelasi termen in care se poate declara, dupa caz, apel sau recurs impotriva acelei hotarari, iar in cazul hotararilor date in fond dupa casarea cu retinere, in termen de 15 zile de la pronuntare.(…)” .

ATENTIE!

Art. 2812a din Codul de procedura civila:

 ,,Indreptarea ,lamurirea, inlaturarea dispozitiilor potrivnice sau completarea hotararii nu poate fi ceruta pe calea apelului sau recursului, ci numai in conditiile art. 281-2812

Informeaza-te! Citeste Legea nr. 202/2010! Alege sa stii cum se desfasoara procesul tau si fa tot ce iti permite legea ca procesul sa se finalizeze repede!

Pentru aceasta:

  • depune la instanta cereri tehnoredactate, pentru ca tot ceea ce scrii este important pentru noi, de aceea dorim sa putem citi cat mai usor
  • comunica-ne numarul de telefon, de fax sau adresa de posta electronica, pentru ca noi sa putem sa te anuntam cu usurinta
  • cere-i avocatului tau sa comunice avocatului celeilalte parti cat mai repede actele de procedura , ca sa poti dovedi usor judecatorului faptul ca partea adversa a cunoscut la timp actele comunicate
  • alege calea corecta de rezolvare a cauzei tale

Lasă un comentariu