Acte necesare pentru succesiune

Procedura succesorală notarială se poate deschide numai în baza certificatului de deces. Certificatul de deces trebuie să conţină elementele esenţiale pentru dezbaterea succesiunii: numele şi prenumele defunctului, data completă a decesului (ziua, luna şi anul), precum şi ultimul domiciliu al acestuia. Hotărârea judecătorească de declarare a morţii unei persoane nu poate înlocui certificatul de deces, fiind obligatorie obţinerea acestuia de la autorităţile competente.

Pentru cetăţenii români decedaţi în străinătate, dar cu ultimul domiciliu în România, precum şi pentru cetăţenii români care au decedat în străinătate, dar cu ultimul domiciliu/reşedinţa în străinătate, autoritatea română va emite certificatul de deces după transcrierea actului de deces emis de autoritatea străină conform art.44 alin. 3-7 din Legea cu privire la actele de stare civilă nr.119/1996. În cazul în care certificatul de deces este eliberat de către misiunea diplomatică sau oficiul consular, acesta nu mai trebuie transcris.

Pentru cetăţenii străini sau apatrizi, care nu sunt decedaţi în România şi care au avut ultimul domiciliu/reşedinţa în străinătate, actul de deces emis de autorităţile străine competente poate fi luat în considerare la notariat numai după îndeplinirea procedurii supralegalizării sau apostilării, după caz. Fac excepţie de la regula apostilării/supralegalizării, actele de deces emise de state cu care România are încheiate convenţii sau tratate bilaterale de recunoaştere a actelor de stare civilă

Acte necesare pentru succesiune:

  • certificat de deces defunct;
  • certificat de nastere defunct;
  • certificat de nastere sotie supravietuitoare – daca este cazul
  • certificat de casatorie intre defunct si sotia supravietuitoare – daca este cazul
  • acte de stare civila – certificate de nastere (si dupa caz certificate de casatorie) ale mostenitorilor precum si alte acte de stare civila sau acte administrative/hotarari judecatoresti in functie de situatie, care sa dovedeasca legatura de rudenie;
  • documente privind bunurile pentru care urmeaza a fi dezbatuta succesiunea, dupa caz acte autoturisme, extrase de cont, acte de concesiune pentru locurile de veci etc sau actele de proprietate (dupa caz: contract vanzare-cumparare, contract de donatie, autorizatie de construire, proces-verbal de predare-primire, sentinta/decizie civila definitiva si irevocabila, titlu de proprietate, certificat de mostenitor etc.) ale imobilelor impreuna cu documentatia cadastrala si incheierea de intabulare in cazul in care pentru imobil este deschisa carte funciara;
  • certificat fiscal eliberat de Administratia Financiara competenta
  • actele de identitate ale mostenitorilor;

 

Lasă un comentariu