Serviciul de cautare si monitorizare marci,”trademark watch”, este uzual in tarile cu un mediu concurential dezvoltat si la fel devine si in tarile Europei de Est. Creat pentru a fi foarte usor de utilizat de clienti serviciul de monitorizare marci este o activitate complexa si presupune un mare consum de resurse.
Daca nu stiti ce marci sau produse sunt inregistrate si nu va inregistrati marcile pe care le folositi puteti fi oricind subiectul unei actiuni comerciale sau penale anticontrafacerede folositind cuvinte sau reprezentari grafice care seamna cu unele deja inregistrate si aduc astfel atingere drepturilor de proprietate industriala .Legea 11/1991 la art.5 prevede : constituie infractiune de concurenta neloiala intrebuintarea unei firme , unei embleme , unor ambalaje de natura a produce confuzie cu cele folosite legitim de un alt comerciant.
Din toate aceste motive in toate tarile cererile de inregistrare ale noilor marci sunt facute publice si se asteapta o perioada de aprox. 3 luni in care orice persoana care considera ca o marca semana cu una de a sa poate face opozitie la acea inregistrare.
Foarte important este ca inregistrarea tuturor brandurilor, reprezentarilor grafice sau produselor folosite este obligatorie . Dupa inregistrare, ele devine subiect patrimonial (proprietate) si va garanteaza ca nimeni nu va intentiona sa va acuze si sa ceara daune pentru ca ii incalcati un drept.”
Cele 4 tipuri de monitorizare marci sunt:
1. Monitorizarea marcilor unui domeniu de activitate: toate marcile care se inregistreaza intr-un domeniul de activitate sau si in oricare alte domenii ales din clasificarea internationala NISA
2. Monitorizarea marcilor asemanatoare: toate marcile care contin 3 caractere consecutive identice cu oricare 3 caractere consecutive din marca aleasa
3. Monitorizarea marcilor inregistrate de o firma nominalizata: toate marcile pe care le inregistreaza national sau international oricare firma nominalizata Monitorizarea marcilor care contin un cuvant ales: toate marcile care contin orice cuvant ales.
Pentru a beneficia de exclusivitatea utilizarii in Romania , marcile pot fi inregistrate in Romania , Comunitatea Europeana sau International astfel :
1. OSIM, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, se numeste inregistrare nationala si marcile beneficiaza de protectie si exclusivitate doar pentru teritoriul Romaniei
2. OAMI, European Office for Harmonization in the Internal Market, se numeste inregistrare comunitara si marcile dupa inregistrare dobindesc drepturi in toata EU adica in toate cele 27 state concomitent deci inclusiv in Romania.
3. WIPO, World Intellectual Property Organization, se numeste inregistrare internationala si marcile dobindesc drepturi exclusive in una din tarile indicate de solicitantMonitorizare desene si modele
Tuturor produselor nou create li se va proteja forma , design-ul , culoarea sau intreg aspectul pentru a beneficia de exclusivitatea productiei sau comercializarii acestora ( LEGEA nr. 129 din 29 decembrie 1992 republicata privind protectia desenelor si modelelor industriale). Monitorizarea desenelor si modelelor industriale inseamna ca veti primi un raport lunar cuprinzand toate desenele si modelele industriale ce se vor inregistra in domeniul dumneavoastra de activitate sau in oricare alte domenii.
Monitorizare brevete
Juridic , brevetul de inventie este un act de proprietate care certifica un drept exclusiv al inventatorului asupra inventiei pe timp de 20 ani.
Nu mai trebuie subliniata importanta brevetelor asupra dezvoltarii activitatii companiilor. Monitorizarea brevetelor de inventie inseamna ca primirea lunara a unui raport privind toate inventiile cu aplicabilitate in domeniul dumneavoastra de activitate.
Titularii brevetelor, inventatorii, pot fi:
1. Persoane fizice care ca urmare a primirii raportului vor putea fi contactate pentru o eventuala cesionare a drepturilor asupra inventiei
2. Companiile, si prin monitorizare se va stii ce tehnologii sau produse noi vor aparea