Transporturi

Prin HG 263/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, s-a stabilit un ansamblu de atributi in domeniul transporturilor, in calitate de organ central al administratiei de stat.
Potrivit acestei HG, M.T. aproba instructiuni si regulamente pentru utilizarea spatiului aerian, a cailor navigabile, elaboreaza norme de

efectuare a transporturilor speciale, emite norme de licentiere si autorizare a agentilor economici care presteaza activitati de transport si stabileste conditiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor si autorizatiilor.
De asemenea, MT emite norme si normative tehnice obligatorii de proiectare, constructie, reparare si exploatare a mijloacelor de transport, a liniilor si instalatiilor de cale ferata si metrou, autostrazilor, porturilor si aeroporturilor.
Specificul fiecarei categorii de transport impune insa organizare proprie, care variaza de la o categorie la alta.
Astfel, intreaga activitate de transport feroviar public din tara noastra este coordonata de Compania Nationala “Caile Ferate Romane”, care are statut de societate comerciala pe actiuni, denumita prescurtat C.F.R. S.A., avand filiale cu personalitate juridica si sucursale cu autonomie operationala, buget de venituri si bilant propriu.
Compania Nationala CFR are in concesiune infrastructura cailor ferate romane, proprietatea publica a statului si detine bunurile pe care le are in dotare si cele dobandite in nume propriu cu orice titlu. Din aceasta cauza, calea ferata apare ca un caraus unic, indiferent de regionala cu care s-a incheiat contractul de transport si are monopolul transporturilor feroviare.
Operatiunile de transport rutier se realizeaza de catre “operatori de transport”, care pot fi orice persoane fizice sau juridice, romane sau straine, ce detin in proprietate sau au inchiriate vehicule rutiere si care executa direct sau prin intermediari transporturi interne si/sau internationale, ori se asociaza cu alte persoane fizice sau juridice.
Prin “transport rutier” se intelege orice operatiune de transport care se realizeaza cu vehicule rutiere, pentru deplasarea persoanelor, marfurilor si bunurilor, chiar daca vehiculul rutier este pe o anumita portiune de drum transportat la randul sau pe/de un alt mijloc de transport; de asemenea si operatiunile adiacente sau conexe transporturilor rutiere sunt considerate operatiuni de transport rutier.
Transportul aerian este organizat in cadrul a trei societati comerciale:
– L.A.R.- SA- Liniile aeriene romane;
– TAROM-SA- Compania de transporturi romane;
– ROMAVIA-SA- toate au ca obiect de activitate efectuarea de transporturi aeriene interne si internationale, regulate si charter de calatori, bagaje, marfuri si posta.
Transportul naval (fluvial si maritim) se realizeaza prin unitati denumite generic societati comerciale pe actiuni de transport naval si prin unitati care au ca obiect navlosirea de nave maritime si fluviale.
M.T. coordoneaza activitatea de transport prin:
1. Autoritatea Rutiera Romana (A.R.R.);
2. Autoritatea Feroviara Romana (A.F.R.);
3. Inspectoratul navigatiei civile (I.N.C.).
Pe plan european, in vederea coordonarii activitatii de transport, a fost infiintata Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport, prin Protocolul de la Bruxelles din 17 octombrie 1953, la care a aderat si Romania.

SISTEMUL NATIONAL AL TRANSPORTURILOR
Prin sistemul national al transporturilor se inteleg totalitatea categoriilor de transport: feroviar, rutier, aerian si naval, legaturile dintre ele, precum si componentele acestora: infrastructurile, mijloacele de transport, personalul specializat, operatorii de transport si activitatile conexe.
Obiectivele pe care le are sistemul national al transporturilor constau in efectuarea deplasarilor in timp si spatiu a calatorilor, marfurilor si bagajelor intre toate localitatile si zonele geografice ale tarii noastre, precum si corelarea intregii activitati si a infrastructurii la sistemul international de transport.
Prin O.G. nr.19/97 au fost stabilite urmatoarele obiective ale sistemului de transport:
– realizarea conectarii tuturor localitatilor la reteaua nationala de transport;
– racordarea sistemului national de transport la retelele internaionale de transport;
– asigurarea dreptului la libera circulatie a cetatenilor;
– asigurarea liberei circulatii a bunurilor;
– asigurarea transporturilor care privesc siguranta nationala;
– participarea la dezvoltarea economico-sociala a tarii.

Lasă un comentariu