Angajarea in munca-Legislatia interna aplicabila

Angajarea în muncă – pe scurt

O persoană fizică poate presta o activitate pentru un angajator în baza dreptului muncii sau de cel civil. Obţinerea de venituri drept contraprestaţie pentru munca depusă, fără a avea încheiat un act în acest sens, poate fi considerată muncă ilegală şi sancţionată corespunzător.

Cînd munca se prestează în baza unui contract individual de muncă, prestatorul are calitatea de salariat, şi relaţia cu angajatorul său este reglementată de dreptul muncii.

AV.COLTUC MARIUS VICENTIU

Pentru alte detalii va rugam sa ne scrieti pe avocat@coltuc.ro

https://www.coltuc.ro

Puneti intrebari juridice aici https://coltuc.ro/intrebari/ si obtineti raspunsuri gratuite aici https://coltuc.ro/intrebari/

 

Angajatul trebuie să îndeplinească o serie de condiţii necesare la angajarea în muncă (de vârstă, calificare, studii, sănătate, compatibilitate, lipsa conflictelor de interese, etc), iar angajatorul condiţii de capacitate de exerciţiu/personalitate juridică şi delegare de competenţă, atunci când este cazul.

Angajarea în muncă a anumitor categorii de persoane (de exemplu străinii, şomerii, persoanelor cu handicap, etc.) este reglementată de acte normative speciale, ce completează cadrul legal general.

În procesul angajării, informarea scrisă a salariatului cu privire la clauzele esenţiale ce vor fi trecute în contractul individual de muncă este obligatorie. De asemenea, furnizarea de către candidat de informaţii false privind studiile, calificarea, cazierul judiciar poate determina angajatorul să anuleze contractul de muncă.

Etapele angajării

De regulă, angajarea unei persoane presupune mai multe etape:

  1. Publicarea, de către angajator a anunţului de angajare;
  2. Analiza şi preselecţia candidaţilor in baza CV-ului;
  3. Stabilirea şi susţinerea interviului de angajare, cu verificarea cunoştinţelor şi calificărilor candidatului; în această fază angajatorul poate solicita prezentarea documentelor care să ateste studiile şi calificările candidatului;
  4. Luarea deciziei de angajare, de către angajator şi informarea scrisă a candidatului selectat cu privire la clauzele ce vor fi trecute în contractul de muncă;
  5. În cazul acceptării de către candidat a clauzelor propuse, acesta va prezenta angajatorului actele necesare la angajare;
  6. În baza documentelor prezentate, se va întocmi contractul individual de munca, care va conţine clauze aşa cum au fost menţionate în informarea făcută anterior candidatului selectat;

Aspecte legale

Formele de prestare a activităţii

Legea permite prestarea activităţii prin încheierea unor raporturi juridice. Acestea pot fi:

  1. contractul individual de munca, prin care munca poate fi prestată, în funcţie de necesităţile angajatorului şi cu acordul angajatului, astfel:contractul de ucenicie;
    • pe perioada determinata;
    • pe durată nedeterminată;
    • în timp parţial;
    • la domiciliu;
    • prin agent de munca temporară;
  2. conventia civila de prestări servicii, încheiată pentru prestarea unor activităţi de scurtă durată, ocazionale sau reglementate de legi speciale;
  3. contractul de voluntariat;
  4. raportul de serviciu, reglementat prin Legea 188/1999 cu modificările ulterioare privind Statutul funcţionarilor publici (de care ClubHR nu se ocupă).

Angajatorul

Angajatorul poate fi:

  1. Persoană juridică, din momentul dobândirii personalităţii juridice;
  2. Persoană fizică, din momentul în care a dobândit capacitate de exercitiu. Persoana fizică autorizată să desfăşoare activităţi independente conform Legii 300/2004 cu modificările ulterioare nu poate angaja personal pentru a desfăşura activităţi pentru care s-a obţinut autorizaţia; ea poate încheia contracte pentru alte activităţi decât activitatea de bază.

Nu poate fi angajator:

  • o societate civilă;
  • un punct de lucru fără personalitate juridică căruia nu i s-a delegat competenţa încheierii de contracte de muncă de către societatea mamă.

Angajatul

În funcţie de angajamentul încheiat, angajatul poate fi:

  • Salariat, dacă a încheiat cu angajatorul contract individual de munca;
  • Ucenic, dacă a încheiat cu angajatorul contract de ucenicie;
  • Voluntar, dacă a încheiat cu angajatorul un contract de voluntariat;
  • Funcţionar public, dacă a încheiat cu angajatorul un raport de serviciu.

Categorii cu tratamente diferenţiate

Conform legii, se vor aplica, pe lângă prevederile generale privind angajarea în muncă, prevederile legale speciale referitoare la:

  • Angajarea strainilor;
  • Angajarea persoanelor cu dizabilitati;
  • Angajarea somerilor;

Incompatibilităţi şi restricţii

Pentru a fi salariat, persoana trebuie să îndeplinească o serie de condiţii:

  1. Condiţii de vârstă
    • să fi împlinit 16 ani (se poate angaja şi la împlinirea vârstei de 15 ani, cu acordul părinţilor sau al reprezentanţilor legali, pentru activităţi potrivite cu dezvoltarea fizică, aptitudinile şi cunoştinţele sale, dacă astfel nu îi sunt periclitate sănătatea, dezvoltarea şi pregătirea profesională);
    • să fi împlinit 18 ani pentru angajarea în locuri de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, stabilite prin Hotărâre a Guvernului;
    • să aibă minim 21 de ani pentru fucţiile de:
      • gestionar;
      • personal de pază;
    • să aibă minim 18 ani pentru funcţiile de:
      • ghid în turism;
      • muncitor portuar;
      • personal navigant;
    • să aibă maxim 62 de ani funcţia de ghid în turism;
  2. Condiţii privind inexistenţa cazierului, pentru:
    • gestionari
  3. Condiţii de studii şi calificare
    • persoanele care organizează şi conduc contabilitatea trebuie să aibă studii economice superioare;
    • ş.a.
  4. Condiţii privind starea de sănătate
    • să prezinte un certificat medical care constată faptul că cel în cauză este apt pentru prestarea acelei munci.
  5. Condiţii privind incompatibilitatea cu alte calităţi
    • şomerii
    • pensionarii care beneficiază de pensie:
      • pentru invaliditate de gradul I şi II;
      • anticipată şi anticipată parţială;
      • de urmaş;
    • bursierii (Legea 376/2004 privind bursele private);
  6. Condiţii privind inexistenţa conflictelor de interese
    • demnitarii publici (Legea 161/2003) nu pot avea calitatea de salariat, cu excepţia activităţii didactice universitare, artistice, literare;
    • funcţionarii publici parlamentari (Legea 7/2006) nu pot avea calitatea de salariat, cu excepţia activităţii didactice universitare, artistice, literare;
    • auditorii interni (Legea 672/2002) nu pot avea calitatea de salariat, cu excepţia activităţii didactice universitare, artistice, literare;
    • medicii şi farmaciştii (art.385 din Legea 95/2006) nu pot avea calitatea de salariat la firme de producţie sau distribuţie de medicamente;
    • notarii (Legea 36/1995) nu pot avea calitatea de salariat;
    • avocaţii (Legea 51/1995) nu pot avea calitatea de salariat decât în profesia de avocat;
    • executorii judecătoreşti (Legea 188/2000) nu pot avea calitatea de salariat, cu excepţia activităţii didactice universitare, artistice, literare, publicistice;
    • consilierii juridici nu pot cumula salariul cu o altă activitate salarială, activitatea de avocat, administrator sau lichidator judiciar, cu excepţia activităţilor didactice superioare, de arbitraj, mediere sau expertiză;
    • agentul de asigurare (OUG 201/2005) nu poate fi broker de asigurare/reasigurare sau asistent în brokeraj;

Obligaţii şi sancţiuni

  • Încadrarea în muncă a persoanelor sub vârsta de 15 ani este interzisă.
  • Angajarea persoanelor puse sub interdicţie judecătorească este interzisă.
  • În situaţia în care angajatorul nu îşi execută obligaţia de informare în termen de 15 zile de la momentul lansării ofertei de încheiere sau modificare a contractului individual de muncă ori, după caz, a prestării activităţii în străinătate, salariatul este în drept să sesizeze, în termen de 30 de zile, instanţa judecătorească competentă şi să solicite despăgubiri corespunzătoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neexecutării de către angajator a obligaţiei de informare.
  • Solicitarea, la angajare, a testelor de graviditate este interzisă.

Formulare

  • Decizie de delegare a competenţei angajării

Baza legală

  • Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare;

AV.COLTUC MARIUS VICENTIU

Pentru alte detalii va rugam sa ne scrieti pe avocat@coltuc.ro

https://www.coltuc.ro

Puneti intrebari juridice aici https://coltuc.ro/intrebari/ si obtineti raspunsuri gratuite aici https://coltuc.ro/intrebari/

 

Lasă un comentariu