Model de contract de distribuţie exclusivă

Model de contract de distribuţie exclusivă

Contract de distribuţie exclusivă
Nr. din_

între:

1. S.C. , cu sediul în , înregistrată în registrul comerţului sub

nr. , reprezentată prin , în calitate de , denumită în cele ce urmează

„Vânzător”, şi

2. S.C. , cu sediul în_, înregistrată în registrul comerţului sub nr._, reprezentată prin_ , în calitate de_ , denumită în cele ce urmează „Distribuitor”, unde:

Vânzătorul produce şi desface produsele stabilite în anexele acestui contract şi doreşte să acorde exclusivitate Distribuitorului în desfacerea produselor în Teritoriu în scopul creşterii constante a părţii de piaţă ocupate de respectivele produse, iar Distribuitorul doreşte să desfacă produsele Vânzătorului în condiţiile prezentului contract, în consecinţă, au convenit cele ce urmează:

I. Obiectul contractului

Vânzătorul acordă Distribuitorului dreptul de desfacere exclusivă a Produselor Vânzătorului, în cadrul Teritoriului pe care l-am stabilit, şi anume_, iar

Distribuitorul acceptă acest drept în condiţiile stipulate mai jos.

Pe durata acestui contract, Vânzătorul îl va aproviziona pe Distribuitor în mod continuu.

Distribuitorul se obligă să facă toate eforturile pentru a vinde Produsele în Teritoriu.

II. Produse

„Produse” înseamnă toate produsele enumerate în Anexa nr. 1. Preţurile lor sunt cele enumerate în Anexa nr. 2 şi sunt înţelese preţuri franco depozitul Vânzătorului (sau altă modalitate de determinare )

Vânzătorul are dreptul de a adăuga, înlocui sau şterge orice articol înscris în Anexa nr. 1, dacă prin aceasta nu prejudiciază pe Distribuitor şi dacă i-a notificat

modificarea cu minimum _ zile înainte de data, comunicată Distribuitorului, la

care modificarea va avea loc.

III. Teritoriu
Teritoriu” înseamnă următoarea arie geografică_.

Vânzătorul nu va numi în Teritoriu alt distribuitor pentru produsele care fac obiectul acestui contract şi va transmite Distribuitorului orice comandă sau cerere de ofertă primită de la o terţă persoană aflată în Teritoriu. Comenzile/cererile de ofertă primite de Distribuitor de la terţe persoane aflate în afara Teritoriului vor fi comunicate imediat Vânzătorului.

IV. Durata

Acest contract va fi în vigoare de la data de_până la data de_

cu excepţie făcând cazurile_.

(Dacă părţile sunt de acord, se inserează şi o clauză de prorogare tacită a contractului)

V. Preţul

Preţul la care Vânzătorul livrează Produsele Distribuitorului va fi cel din Anexa nr. 2, minus un rabat de % (după cum este cazul, se prevede că Distribuitorul va suporta cheltuielile de transport, asigurare a Produselor etc. ). Orice modificare a preţurilor din Anexa nr. 2 va fi notificată Distribuitorului cu minimum_zile înainte de data la care modificarea va avea loc şi îşi va produce

efectele numai dacă_(se trec elementele care sunt avute în vedere la recalcu-

larea preţului, de ex. numai creşterea anumitor costuri sau numai dacă rata inflaţiei în luna/anul precedent a depăşit un anumit procent).

Plata preţului se va face____ (se trece data, locul şi modalitatea de

plată, precum şi eventualele penalităţi pentru întârzieri în plata preţului. De regulă, în contractele de distribuţie vânzarea către Distribuitor se face pe credit).

VI. Obligaţiile distribuitorului

Distribuitorul va acţiona ca un comerciant independent, cumpărând produsele de la Vânzător şi revânzându-le în nume şi cont propriu. Distribuitorul va depune toate eforturile pentru a asigura o activitate promoţională adecvată şi pentru dezvoltarea vânzării Produselor în Teritoriu.

In baza acestui contract, Distribuitorul nu va acţiona ca agent al vânzătorului şi nu va avea nici un drept de a acţiona în numele sau de a crea obligaţii în sarcina Vânzătorului.

Acest contract nu creează un raport de muncă, de franchising ori de asociere între Vânzător şi Distribuitor.

VIL Cantităţile minime de produse cumpăra te de distribuitor

Anual, începând cu şi până la sfârşitul anului (în general, se stabileşte un

„prag” minim anual de produse cumpărate de către Distribuitor, care creşte în primii ani, pentru a se stabiliza după o anumită perioadă de la începerea executării contractului), Distribuitorul va cumpăra de la vânzător o cantitate de Produse (se trece fie cantitatea, fie valoarea), din care (se trece cantitatea/valoarea pe fiecare articol de Produs). Această cantitate poate fi modificată anual prin acordul părţilor. Dacă această cantitate nu este stabilită sau cantitatea/valoarea prevăzută pentru anul precedent nu a fost cumpărată, Vânzătorul are dreptul să rezilieze prezentul contract, fără intervenţia instanţei judecătoreşti, în termen de_luni de la expi-

rarea anului precedent, cu o notificare prealabilă adresată cu minimum luni

înainte de data rezilierii.

VIII. Rapoarte lunare

Distribuitorul va transmite Vânzătorului, nu mai târziu de a 15-a zi a lunii următoare celei analizate, un raport având forma şi conţinutul prevăzute de Anexa nr. 4 la prezentul contract. In mod special, acest raport va cuprinde menţiuni privind stocul Produselor deţinut de Distribuitor şi volumul vânzărilor în luna analizată.

IX. Reclama şi publicitatea comercială

Distribuitorul este obligat, pe costul său, să promoveze publicitar produsele în Teritoriu. Vânzătorul va pune la dispoziţia Distribuitorului, gratuit, mostre de cataloage şi materiale publicitare folosite pentru promovarea în mod direct de Vânzător a acestor produse în_(se trece ţara, regiunea geografică, etc. ).

Distribuitorul va participa, pe costul său, la târgurile şi expoziţiile pe care le consideră relevante pentru promovarea Produselor în Teritoriu.

X. Service-ul produselor

Distribuitorul va asigura cumpărătorilor sprijinul de specialitate necesar pentru instalarea şi service-ul Produselor, indiferent dacă produsul respectiv a fost vândut sau nu de Distribuitor, cu condiţia ca Produsul să fi fost manufacturat de către Vânzător.

XI. Garanţiile acordate cumpărătorilor

Distribuitorul nu va acorda cumpărătorilor alte garanţii decât cele ce i-au fost acordate de către Vânzător cu ocazia cumpărării de la acesta a Produselor şi care sunt cuprinse în Anexa nr. 3 la contract.

încălcarea acestei obligaţii atrage după sine răspunderea Distribuitorului pentru eventualele prejudicii suferite de către Vânzător.

In cazul în care un Produs manufacturat de Vânzător a fost cumpărat de la o altă persoană decât Distribuitorul, acesta din urmă nu va percepe nici un tarif cumpărătorului pentru service-ul prestat, dacă acest service este gratuit conform garanţiilor acordate de Vânzător cumpărătorului respectiv. Vânzătorul este însă obligat, în astfel de situaţii, să ramburseze Distribuitorului service-ul prestat.

XII. Obligaţia deneconcurenţăa distribuitorului

Pe întreaga durată a prezentului contract şi_ani de la data expiră-

rii lui, Distribuitorul se obligă să nu reprezinte, manufactureze sau să vândă produse identice sau similare cu cele care fac obiectul acestui contract.

In mod excepţional, Distribuitorul poate acţiona în beneficiul unui producător competitor dacă a primit în acest sens autorizarea prealabilă scrisă a Vânzătorului.

XIII. Obligaţiile vânzătorului

Vânzătorul va accepta toate comenzile transmise de Distribuitor, în măsura în

care le poate onora. El va confirma comenzile acceptate în termen de zile

(săptămâni) de la data transmiterii lor.
Vânzătorul se obligă să execute integral şi la termen toate comenzile pe care le-a acceptat. (Se pot prevedea şi penalităţi de întârziere la livrare) De regulă, în contractele de franchising şi distribuţie franchisorul/vânzătorul nu îşi asumă o obligaţie de executare fermă a comenzilor acceptate, ci va face toate eforturile pentru a onora comenzile dar dacă nu le va onora, nu îi incumbă nici o răspundere faţă de franchisee/distribuitor).

De asemenea, vânzătorul se obligă să:

a) furnizeze Distribuitorului toate informaţiile tehnice, economice, etc. necesare pentru desfacerea Produselor, împreună cu documentaţia aferentă.

b) pună la dispoziţia Distribuitorului, pe cheltuiala acestuia din urmă, personalul tehnic necesar în vederea pregătirii personalului Distribuitorului în vânzarea şi service-ul Produselor;

c) furnizeze Distribuitorului o listă cu instrumentele necesare pentru verificarea, întreţinerea şi repararea Produselor şi o listă cu subansamblele, consumabilele, materialele necesare service-ului;

d) pună la dispoziţia Distribuitorului, la cererea şi pe cheltuiala acestuia din urmă, personal de specialitate pentru a asigura service-ul, dacă Distribuitorul nu dispune de personal specializat în acest sens. (După acest articol, poate fi introdus un articol care să reglementeze obligaţiile Vânzătorului în cazul în care Distribuitorul respinge Produsele datorită viciilor aparente. Pentru conţinutul unui asemenea articol, a se vedea „Contractul de vânzare”, art. 4 „Acceptarea bunurilor”).

XIV. Dreptul distribuitorului de a folosi mărcile de fabrică şi de comerţ ale vânzătorului

Vânzătorul transmite Distribuitorului dreptul de folosinţă asupra următoarele mărci de fabrică şi/sau de comerţ_. Aceste mărci sunt şi rămân proprietatea exclusivă a vânzătorului.

Distribuitorul va folosi aceste mărci pentru Produsele care fac obiectul acestui contract şi numai cu privire la materialele tipărite, expoziţii şi reclamă comercială legate de aceste Produse.

La terminarea acestui contract, dreptul de folosinţă asupra mărcilor cesionate va înceta imediat.

încheiat astăzi_, în_exemplare.

Vânzător_

Distribuitor_

Explicații teoretice

În temeiul acestui contract, o parte numită vânzător (producător), se obligă să vândă produsele sale într-un anumit teritoriu numai unei anumite persoane, numită distribuitor, în vederea vânzării în acel teritoriu.

Contractul trebuie să cuprindă următoarele elemente:
– descrierea teritoriului;

– precizarea produselor;

– preţul şi modalitatea plăţii;

– cantităţile minime pe care distribuitorul le va cumpăra periodic;

– cooperarea între vânzător şi distribuitor în vederea vânzării produselor în teritoriu;

– drepturile de proprietate industrială aparţinând vânzătorului şi condiţiile în care distribuitorul poate face uz de ele.

Lasă un comentariu