Operaţiune de plată

Operaţiune de plată

operaţiune de plată, acţiune iniţiată de plătitor sau de beneficiarul plăţii cu scopul de a depune, de a transfera sau de a retrage fonduri, indiferent de orice obligaţii subsecvente între plătitor şi beneficiarul plăţii (art. 5 pct. 21 din O.U.G. nr. 113/2009).

Operaţiuni de plată neautorizate sau executate incorect. Operaţiuni pe care utilizatorul serviciilor de plată le-a semnalat ca atare printr-o plângere adresată fără întârziere nejustificată, dar în cel mult 13 luni de la data debitării, prestatorului de servicii de plată şi pe care acesta este obligat să le corecteze (art. 127 din O.U.G. nr. 113/2009).

în cazul în care un utilizator al serviciilor de plată neagă faptul că a autorizat o o. de p. executată sau susţine că o. de p. nu a fost corect executată, prestatorul de servicii de plată trebuie să demonstreze că o. de p. a fost autentificată, înregistrată corect, introdusă în conturi şi nu a fost afectată de nicio defecţiune tehnică ori de alte deficienţe (art. 128 din O.U.G. nr. 113/2009). în cazul în care un utilizator al serviciilor de plată neagă faptul că a autorizat o o. de p. executată, folosirea în sine a unui instrument de plată care a fost înregistrat de prestatorul de servicii de plată nu este în mod necesar suficientă pentru a dovedi că o. de p. a fost autorizată de către plătitor sau că plătitorul a acţionat în mod fraudulos ori că nu a respectat, intenţionat sau din neglijenţă gravă, obligaţia de a utiliza instrumentul de plată în conformitate cu termenii care reglementează emiterea şi utilizarea acestuia, obligaţia de a notifica prestatorul de servicii de plată sau entitatea desemnată de acesta, fără întârziere nejustificată, de îndată ce a luat cunoştinţă de pierderea, furtul, folosirea fără drept a instrumentului său de plată sau de orice altă utilizare neautorizată a acestuia sau obligaţia de a lua toate măsurile rezonabile pentru a păstra elementele de securitate personalizate în siguranţă (art. 129, art. 124 din O.U.G. nr. 113/2009).

În cazul unei o. de p. neautorizate, prestatorul de servicii de plată al plătitorului este obligat ca, imediat: i) să ramburseze plătitorului suma aferentă o. de p. neautorizate respective; ii) să readucă contul de plăţi debitat, în situaţia în care s-ar fi aflat dacă o. de p. neautorizată nu s-ar fi efectuat, dacă este cazul. O compensaţie financiară suplimentară se poate stabili în conformitate cu legislaţia aplicabilă contractului încheiat între plătitor şi prestatorul său de servicii de plată (art. 130 din O.U.G. nr. 113/2009).

Cu toate acestea, plătitorul suportă pierderile legate de orice o. de p. neautorizate care rezultă din utilizarea unui instrument de plată
pierdut sau furat ori, în cazul în care plătitorul nu a păstrat în siguranţă elementele de securitate personalizate, pierderile care rezultă din folosirea fără drept a unui instrument de plată până la momentul notificării referitoare la pierderea, furtul, folosirea fără drept a instrumentului său de plată sau de orice altă utilizare neautorizată a acestuia. Pierderile suportate de plătitor pot fi în valoare de cel mult 150 euro sau echivalentul în lei al sumei menţionate (art. 131, art. 124 din O.U.G. nr. 113/2009). Plătitorul suportă toate pierderile legate de orice operaţiuni neautorizate dacă aceste pierderi rezultă în urma fraudei sau a nerespectării, intenţionate sau din neglijenţă gravă, a uneia sau a mai multor obligaţii care îi revin. în astfel de cazuri, suma de cel mult 150 euro sau echivalentul în lei al acestei sume nu se aplică (art. 132 din O.U.G. nr. 113/2009). Plătitorul suportă pierderi în valoare de cel mult 50 euro sau echivalentul în lei al sumei menţionate la data efectuării tranzacţiei neautorizate, în una dintre următoarele situaţii: i) plătitorul nu a acţionat în mod fraudulos; ii) plătitorul şi-a încălcat, fără intenţie, obligaţiile. Evaluarea răspunderii plătitorului se face ţinând cont, în special, de natura elementelor de securitate personalizate ale instrumentului de plată şi de situaţiile în care acesta a fost pierdut, furat sau folosit fără drept (art. 133 din O.U.G. nr. 113/2009). Plătitorul nu suportă nicio consecinţă financiară care rezultă din utilizarea unui instrument de plată pierdut, furat sau folosit fără drept după notificarea referitoare la pierderea, furtul, folosirea fără drept a instrumentului său de plată sau de orice altă utilizare neautorizată a acestuia, exceptând cazul în care acesta a acţionat în mod fraudulos (art. 134 din O.U.G. nr. 113/2009). în cazul în care prestatorul de servicii de plată nu pune la dispoziţie mijloacele adecvate care să permită notificarea în orice moment a unui instrument de plată pierdut, furat sau deturnat, plătitorul nu este răspunzător pentru consecinţele financiare care rezultă din utilizarea unui astfel de instrument de plată, exceptând cazul în care acesta a acţionat în mod fraudulos (art. 135 din O.U.G. nr. 113/2009). V. utilizator al serviciilor de plată, prestator de servicii de plată, instrument de plată.

operaţiune de plată singulară, operaţiune de plată cu caracter ocazional care nu intră sub incidenţa unui contract-cadru, dar care este considerată ca făcând parte dintr-un contract (art. 5 pct. 22 din O.U.G. nr. 113/2009). V. operaţiune de plată.

Lasă un comentariu