Procedura prealabilă în contenciosul administrativ

Procedura prealabilă în contenciosul administrativ

procedura prealabilă în contenciosul administrativ, procedură administrativă, în principiu, cu caracter obligatoriu, prealabilă sesizării instanţei de contencios administrativ, ce are ca obiect reexaminarea unui act administrativ cu caracter individual sau normativ, în sensul revocării sau modificării acestuia. Procedura se declanşează prin plângerea persoanei care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual;

plângerea se adresează autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului; pentru motive temeinice, plângerea se poate introduce şi peste acest termen, dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului; termenul de 6 luni este termen de prescripţie; plângerea prealabilă, formulată în aceste condiţii, se soluţionează în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii, dacă prin lege nu se prevede alt termen. în cazul actului administrativ normativ, plângerea prealabilă poate fi formulată oricând. în cazul acţiunilor care au ca obiect contracte administrative plângerea prealabilă are semnificaţia concilierii în cazul litigiilor comerciale, dispoziţiile Codului de procedură civilă fiind aplicabile în mod corespunzător; în acest caz, plângerea trebuie făcută în termen de 6 luni, care va începe să curgă: a) de la data încheierii contractului, în cazul litigiilor legate de încheierea lui; b) de la data modificării contractului sau, după caz, de la data refuzului cererii de modificare făcute de către una dintre părţi, în cazul litigiilor legate de modificarea contractului; c) de la data încălcării obligaţiilor contractuale, în cazul litigiilor legate de executarea contractului; d) de la data expirării duratei contractului sau, după caz, de la data apariţiei oricărei alte cauze care atrage stingerea obligaţiilor contractuale, în cazul litigiilor legate de încetarea contractului; e) de la data constatării caracterului interpretabil al unei clauze contractuale, în cazul litigiilor legate de interpretarea contractului. Plângerea prealabilă nu este obligatorie în cazul acţiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenţia Naţională a funcţionarilor publici sau al celor care privesc cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe, precum şi în cazul cererilor privind refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim, faptul de a nu răspunde solicitantului în termenul legal ori al cererilor privind legalitatea unui act administrativ unilateral cu caracter individual [v. şi procedura contenciosului administrativ],

Lasă un comentariu