Publicitate imobiliară
publicitate imobiliară, ansamblu de tehnici juridice menite să asigure certitudinea, evidenţa şi opozabilitatea faţă de terţi a actelor juridice prin care se constituie, transmit sau se sting drepturi reale imobiliare. Organizarea p.i. trebuie să răspundă următoarelor obiective mai importante: să confere transmisiunilor imobiliare o cât mai mare certitudine, aducând la cunoştinţa terţilor situaţia juridică a bunurilor imobile aflate în circuitul civil; să permită organelor statului exercitarea unui control eficient asupra schimburilor ce se produc în situaţia materială a imobilelor şi în situaţia juridică a acestora; să constituie o evidenţă conţinând datele necesare pentru asigurarea unei exploatări eficiente şi raţionale a întregului fond funciar din România. în ţară noastră sunt cunoscute patru sisteme de publicitate imobiliară:
a) cel al registrelor de transcripţiuni şi inscripţiuni, reglementat de Codul civil şi Codul de procedură civilă, aplicat în Vechiul regat (Muntenia, Moldova, Oltenia, şi Dobrogea); acest sistem mai este denumit şi „sistemul publicităţii personale”, întrucât evidenţa transmisiunilor imobiliare se ţine pe numele proprietarilor, iar nu pe imobile; b) cel al cărţilor funciare, reglementat prin Decretul-lege nr. 115/1938, aplicabil în Transilvania, Banat, Crişana, Satu Mare, Maramureş şi Bucovina de Sud; în acest sistem, numit şi „sistemul publicităţii reale”, evidenţa se ţine pe imobile, iar nu pe persoane; c) cel al cărţilor de publicitate imobiliară, numit şi „sistemul intermediar de publicitate”, reglementat de Legea nr. 242/1947 pentru transformarea cărţilor provizorii în cărţi de publicitate funciară, aplicabil într-un număr redus de localităţi din fostul judeţ Ilfov; d) cel al cărţilor de evidenţă funciară, care este tot un sistem intermediar, însă conceput ca un sistem provizoriu, reglementat de Legea nr. 163/1946 şi aplicat în localităţile din Transilvania unde cărţile funciare au fost distruse, sustrase sau pierdute din cauza războiului. în prezent, publicitatea imobiliară este reglementată de Legea nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare, prin care s-au pus bazele juridice ale unui sistem real şi unic de publicitate imobiliară pentru întreaga ţară, menit să înlocuiască cele patru sisteme de publicitate mai sus amintite.