Publicitate imobiliară

Publicitate imobiliară

publicitate imobiliară, ansamblu de tehnici juridice menite să asigure certitudinea, evidenţa şi opozabilitatea faţă de terţi a actelor juridice prin care se constituie, transmit sau se sting drepturi reale imobiliare. Organizarea p.i. trebuie să răspundă următoarelor obiective mai importante: să confere transmisiunilor imobiliare o cât mai mare certitudine, aducând la cunoştinţa terţilor situaţia juridică a bunurilor imobile aflate în circuitul civil; să permită organelor statului exercitarea unui control eficient asupra schimburilor ce se produc în situaţia materială a imobilelor şi în situaţia juridică a acestora; să constituie o evidenţă conţinând datele necesare pentru asigurarea unei exploatări eficiente şi raţionale a întregului fond funciar din România. în ţară noastră sunt cunoscute patru sisteme de publicitate imobiliară:

a) cel al registrelor de transcripţiuni şi inscripţiuni, reglementat de Codul civil şi Codul de procedură civilă, aplicat în Vechiul regat (Muntenia, Moldova, Oltenia, şi Dobrogea); acest sistem mai este denumit şi „sistemul publicităţii personale”, întrucât evidenţa transmisiunilor imobiliare se ţine pe numele proprietarilor, iar nu pe imobile; b) cel al cărţilor funciare, reglementat prin Decretul-lege nr. 115/1938, aplicabil în Transilvania, Banat, Crişana, Satu Mare, Maramureş şi Bucovina de Sud; în acest sistem, numit şi „sistemul publicităţii reale”, evidenţa se ţine pe imobile, iar nu pe persoane; c) cel al cărţilor de publicitate imobiliară, numit şi „sistemul intermediar de publicitate”, reglementat de Legea nr. 242/1947 pentru transformarea cărţilor provizorii în cărţi de publicitate funciară, aplicabil într-un număr redus de localităţi din fostul judeţ Ilfov; d) cel al cărţilor de evidenţă funciară, care este tot un sistem intermediar, însă conceput ca un sistem provizoriu, reglementat de Legea nr. 163/1946 şi aplicat în localităţile din Transilvania unde cărţile funciare au fost distruse, sustrase sau pierdute din cauza războiului. în prezent, publicitatea imobiliară este reglementată de Legea nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare, prin care s-au pus bazele juridice ale unui sistem real şi unic de publicitate imobiliară pentru întreaga ţară, menit să înlocuiască cele patru sisteme de publicitate mai sus amintite.

Lasă un comentariu

Ne puteti scrie gratuit pe whatsapp 0745150894!