Persoană fizică autorizată (PFA)

Persoană fizică autorizată (PFA)

persoană fizică autorizată (PFA), persoana fizică autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forţa sa de muncă (art. 2 lit. i) din O.U.G. nr. 44/2008). Pot desfăşura activităţi economice ca PFA persoanele fizice care: i) au împlinit vârsta de 18 ani; ii) nu au săvârşit fapte sancţionate de legile financiare, vamale şi cele care privesc disciplina financiar-fiscală, de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal; iii) au un sediu profesional; iv) declară pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi al protecţiei muncii, îndeplinirea condiţiilor referitoare la respectarea cerinţelor de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi al protecţiei muncii se face potrivit art. 5, 15 şi urm. din Legea

nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare, atât pentru sediul profesional, pentru fiecare punct de lucru, cât şi pentru activităţile desfăşurate în afara sediului profesional sau a punctelor de lucru (art. 8 din O.U.G. nr. 44/2008). Potrivit art. 5 din Legea nr. 359/2004, prin autorizarea funcţionării se înţelege asumarea de către solicitant a responsabilităţii privitoare la legalitatea desfăşurării activităţilor declarate. Activităţile cu impact semnificativ asupra mediului vor fi autorizate din punct de vedere al protecţiei mediului de către autorităţile competente de protecţia mediului, la sediile acestora. Potrivit art. 15 din Legea nr. 359/2004, în vederea eliberării de către biroul unic din cadrul O.R.C. de pe lângă tribunal a certificatului de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare sau, după caz, a certificatului de înscriere de menţiuni, solicitantul are obligaţia să depună, o dată cu cererea de înregistrare şi actele doveditoare, deci araţi a-tip pe propria răspundere, semnată de asociaţi sau de administratori, din care să rezulte, după caz, că: i) persoana juridică nu desfăşoară, la sediul social sau la sediile secundare, activităţile declarate, o perioadă de maximum 3 ani; ii) persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii, pentru activităţile precizate în declaraţia-tip. Orice modificare cu privire la cele declarate atrage obligaţia solicitantului de a depune la biroul unic din cadrul O.R.C. de pe lângă tribunal o nouă declaraţie-tip pe propria răspundere corespunzătoare modificărilor intervenite. O.R.C. de pe lângă tribunal înregistrează în registrul comerţului datele din declaraţiile-tip arătate, în cazul în care, potrivit unor prevederi legale speciale, pentru anumite activităţi economice este necesară îndeplinirea unor condiţii de pregătire profesională şi/sau de atestare a pregătirii profesionale, PFA trebuie să facă dovada îndeplinirii acestora (art. 8 din O.U.G. nr. 44/2008).

In scopul exercitării activităţii pentru care a fost autorizată, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanţi ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic (art. 16 din O.U.G. nr. 44/2008). PFA îşi desfăşoară activitatea folosind în principal forţa de muncă şi aptitu-
dinile sale profesionale. Ea nu poate cumula şi calitatea de întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale. PFA poate cere ulterior schimbarea statutului juridic dobândit şi autorizarea ca întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale (art. 19 din O.U.G. nr. 44/2008).

PFA nu poate angaja cu contract de muncă terţe persoane pentru desfăşurarea activităţii pentru care a fost autorizată şi nici nu va fi considerată un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează, chiar dacă colaborarea este exclusivă. Cu toate acestea, o persoană poate cumula calitatea de persoană fizică autorizată cu cea de salariat al unei terţe persoane care funcţionează atât în acelaşi domeniu, cât şi într-un alt domeniu de activitate economică decât cel pentru care PFA este autorizată (art. 17 din O.U.G. nr. 44/2008).

PFA este asigurată în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi are dreptul de a fi asigurată în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi al asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile prevăzute de lege (art. 18 din O.U.G. nr. 44/2008).

PFA răspunde pentru obligaţiile sale cu patrimoniul de afectaţiune, dacă acesta a fost constituit, şi, în completare, cu întreg patrimoniul său, iar în caz de insolvenţă, va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare, dacă are calitatea de comerciant, potrivit art. 7 C.com. Creditorii îşi vor executa creanţele potrivit dreptului comun, în cazul în care PFA nu are calitatea de comerciant. Orice persoană interesată poate face dovada calităţii de comerciant în cadrul procedurii insolvenţei sau separat, prin acţiune în constatare, dacă justifică un interes legitim (art. 20 din O.U.G. nr. 44/2008). Persoana fizică autorizată este plătitoare de impozit pe venit în condiţiile prevăzute de Legea nr. 571/2003 (Codul fiscal), cu modificările şi completările ulterioare (art. 38 din O.U.G. nr. 44/2008).

Persoanele fizice autorizate trebuie să aibă un sediu profesional pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege (art. 5 din O.U.G. nr. 44/2008). PFA are sediul profesional declarat prin cererea de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării. Pentru stabilirea sediului profesional este necesar ca PFA să deţină un drept de folosinţă asupra imobilului la adresa căruia acesta este declarat. Desfăşurarea activităţilor economice prin intermediul unui sediu permanent de către cetăţenii altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European se realizează cu respectarea reglementărilor în vigoare privind sediul permanent (art. 9 din O.U.G. nr. 44/2008). Schimbarea sediului
profesional se înregistrează în registrul comerţului [art. 14 alin. (2) din O.U.G. nr. 44/2008]. Cererea pentru efectuarea modificărilor referitoare la schimbarea sediului se depune la registrul comerţului în care este înregistrată PFA, însoţită de declaraţia pe propria răspundere corespunzătoare [art. 14 alin. (5) din O.U.G. nr. 44/2008], Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal va elibera un nou certificat de înregistrare [art. 14 alin. (6) din O.U.G. nr. 44/2008].

Pe lângă sediul profesional, persoana fizică autorizată îşi mai poate desfăşura activitatea la unul sau mai multe puncte de lucru. Punctele de lucru sunt locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea PFA, în cazul în care aceasta nu se desfăşoară exclusiv la sediul profesional, cu excepţia cazului în care se desfăşoară comerţ ambulant. Punctele de lucru se înregistrează în registrul comerţului, fiindu-le aplicabile dispoziţiile legale aplicabile şi sediului profesional [art. 14 alin. (3) din O.U.G. nr. 44/2008],

în temeiul dreptului la liberă iniţiativă, al dreptului la liberă asociere şi al dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetăţean român sau cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, poate desfăşura activităţi economice pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege.
Cetăţeanul unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European care desfăşoară o activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, în forme similare cu cele prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008, poate fi autorizat să desfăşoare pe teritoriul României aceleaşi tipuri de activităţi pentru care au fost autorizate în acel alt stat. Cererea de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării este de competenţa directorului O.R.C. de pe lângă tribunalul în raza căruia a fost ales şi declarat sediul profesional. Cererea va fi însoţită de următoarele acte: i) carte de identitate sau paşaport al solicitantului

– fotocopie şi traducere în limba română, certificate olograf; ii) documentaţia care atestă funcţionarea legală, obţinută în celălalt stat al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European -fotocopie şi traducere în limba română, certificate olograf (art. 37 din O.U.G. nr. 44/2008).

Activităţile economice pot fi desfăşurate în toate domeniile, meseriile, ocupaţiile sau profesiile pe care legea nu le interzice în mod expres pentru libera iniţiativă. Activităţile economice pe care o persoană fizică le poate desfăşura ca PFA sunt cele prevăzute de Codul CAEN a căror desfăşurare nu este reglementată exclusiv potrivit unei legi speciale (art. 3 din O.U.G. nr. 44/2008).
Orice activitate economică desfăşurată permanent, ocazional sau temporar în România de către PFA trebuie să fie înregistrată şi autorizată, în condiţiile O.U.G. nr. 44/2008. Autorizarea funcţionării, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă, nu exonerează PFA de obligaţia de a obţine, înainte de începerea activităţii, autorizaţiile, avizele, licenţele şi altele asemenea, prevăzute în legi speciale, pentru desfăşurarea anumitor activităţi economice (art. 6 din O.U.G. nr. 44/2008). Schimbarea obiectului principal de activitate se înregistrează în registrul comerţului. Pentru desfăşurarea unei activităţi pentru care nu s-a cerut înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionării este necesară obţinerea acestora [art. 14 alin. (2) şi (4) din O.U.G. nr. 44/2008]. Cererea pentru efectuarea modificărilor referitoare la schimbarea obiectului principal de activitate sau la înregistrarea unei activităţi pentru care înregistrarea nu s-a cerut în prealabil se depune la registrul comerţului în care este înregistrată PFA, însoţită de declaraţia pe propria răspundere corespunzătoare [art. 14 alin. (5) din O.U.G. nr. 44/2008]. O.R.C. de pe lângă tribunal va elibera un nou certificat de înregistrare în cazul schimbării obiectului principal de activitate, iar în cazul celorlalte modificări în afara celei referitoare la sediul profesional, va elibera certificatul de înscriere de menţiuni şi certificatul constatator emis în baza declaraţiei pe propria răspundere, precum şi alte acte prevăzute de lege [art. 14 alin. (6) din O.U.G. nr. 44/20081.

Persoanele fizice au obligaţia să solicite înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionării, înainte de începerea activităţii economice, ca PFA [art. 7 alin.’ (1) din O.U.G. nr. 44/2008]. Cererea de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării se depune la registrul comerţului de pe lângă tribunalul din judeţul în care solicitantul îşi stabileşte sediul profesional. Cererea de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării va fi însoţită de documentaţia prevăzută în anexa O.U.G. nr. 44/2008 (art. 10 din O.U.G. nr. 44/2008): carte de identitate sau paşaport – fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul; document care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional, precum contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract de vânzare-cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă etc. – copie legalizată; declaraţie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei
muncii; fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale; fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienţa profesională, dacă este cazul. Pregătirea sau experienţa profesională se atestă, după caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinţa, prin care se dovedeşte absolvirea unei instituţii de învăţământ, certificatul de calificare profesională sau de absolvire a unei forme de pregătire profesională, organizată în condiţiile legii, în vigoare la data eliberării acestuia, certificatul de competenţă profesională, cartea de meşteşugar, carnetul de muncă al solicitantului, declaraţie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfăşura activitatea pentru care se solicită autorizarea, eliberată de primarul localităţii respective în mod gratuit în cazul meseriilor tradiţionale artizanale, atestatul de recunoaştere şi/sau de echivalare pentru persoanele fizice care au dobândit calificarea în străinătate, atestatul de recunoaştere a calificării dobândite în străinătate, în afara sistemului de învăţământ, orice alte dovezi care să ateste experienţa profesională, înregistrarea în registrul comerţului a persoanei fizice autorizate se face în baza rezoluţiei motivate a directorului O.R.C. de pe lângă tribunal. Dacă socoteşte îndeplinite condiţiile prevăzute de Ordonanţă, directorul O.R.C. de pe lângă tribunal va dispune înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionării persoanei fizice autorizate. Prin aceeaşi rezoluţie va dispune şi înregistrarea în registrul comerţului a declaraţiei-tip pe propria răspundere date conform prevederilor Legii nr. 359/2004. Dispoziţiile art. 172 din Legea nr. 359/2004 referitoare la transmiterea declaraţiilor-tip către autorităţile publice competente se aplică în mod corespunzător, astfel că, în vederea efectuării controlului de către autorităţile publice competente privind conformitatea celor declarate, O.R.C. de pe lângă tribunal transmite acestora copiile declaraţiilor-tip şi, pe cale electronică, datele de identificare ale persoanelor juridice, în termen de 3 zile de la data înregistrării în registrul comerţului. Autorităţile publice competente sunt: direcţiile de sănătate publică teritoriale din subordinea Ministerului Sănătăţii sau ministerele cu reţea proprie de sănătate publică; Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor sau ministerele cu reţea sanitară veterinară proprie; autorităţile publice teritoriale de protecţie a mediului din subordinea Ministerului Mediului şi Pădurilor; inspectoratele teritoriale de muncă din subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.

Dacă documentele depuse în susţinerea cererii sunt incomplete, directorul oficiului O.R.C. de pe lângă tribunal va dispune prin rezoluţie motivată acordarea unui termen de maximum 15 zile pentru completarea acestora. Termenul va fi comunicat solicitantului fie pe loc, dacă este prezent, fie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. în toate cazurile se vor indica documentele care urmează să fie depuse până la termenul acordat. La cererea motivată a solicitantului, termenul de 15 zile poate fi prelungit. în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile legale, directorul O.R.C. de pe lângă tribunal va dispune prin rezoluţie motivată respingerea cererii de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării pentru PFA, precum şi a înregistrării declaraţiei-tip pe propria răspundere date conform Legii nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Rezoluţiile directorului O.R.C. de pe lângă tribunal cu privire la înmatriculare şi orice alte înregistrări în registrul comerţului se execută de îndată, în baza lor efectuându-se înregistrările dispuse prin acestea, fără nicio altă formalitate (art. 11 din O.U.G. nr. 44/2008). împotriva rezoluţiei directorului O.R.C. de pe lângă tribunal se poate formula plângere în termen de 15 zile de la pronunţare sau de la comunicare, după caz. Plângerea se depune la judecătoria în a cărei raza teritorială se află sediul profesional al solicitantului şi se judecă în condiţiile dreptului comun. Instanţele judecătoreşti sunt obligate să trimită O.R.C., în termen de 15 zile de la data când au rămas irevocabile, copii legalizate de pe hotărârile irevocabile prin care au fost soluţionate plângerile împotriva rezoluţiilor directorului. Aplicarea rezoluţiilor directorului O.R.C. de pe lângă tribunal cu privire la înmatriculare şi orice alte înregistrări în registrul comerţului nu se suspendă în cursul judecăţii. Cererile adresate instanţelor judecătoreşti sunt scutite de taxa judiciară de timbru şi de timbru judiciar (art. 12 din O.U.G. nr. 44/2008, art. 7 din Legea nr. 26/1990). în cazul în care directorul O.R.C. de pe lângă tribunal, considerând îndeplinite condiţiile legale, dispune înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionării PFA sau în cazul unei hotărâri judecătoreşti irevocabile care dispune astfel, O.R.C. de pe lângă tribunal va elibera certificatul de înregistrare, conţinând codul unic de înregistrare, certificatul constatator emis în baza declaraţiei pe propria răspundere, precum şi alte acte prevăzute de lege, după caz. Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare şi, după caz, a certificatului de înscriere de menţiuni este de 3 zile lucrătoare, respectiv 5 zile lucrătoare, calculat de la data înregistrării cererii sau, după caz, de la data completării cererii cu documentele solicitate.
Certificatul de înregistrare, conţinând codul unic de înregistrare, este documentul care atestă înregistrarea în registrul comerţului, autorizarea funcţionării, precum şi luarea în evidenţă de către autoritatea fiscală competentă. în vederea atribuirii codului unic de înregistrare de către Ministerul Finanţelor Publice, oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale transmit direct sau prin intermediul O.N.R.C., pe cale electronică, Ministerului Finanţelor Publice, datele referitoare la înregistrările efectuate în registrul comerţului şi cele conţinute în cererea de înregistrare fiscală. Pe baza datelor astfel transmise Ministerul Finanţelor Publice atribuie, în termen de maximum 8 ore, codul unic de înregistrare (art. 11 din Legea nr. 359/2004). Codul unic de înregistrare va fi utilizat de toate sistemele informatice care prelucrează date privind persoanele fizice autorizate, precum şi de acestea în relaţiile cu terţii, inclusiv cu autorităţile şi instituţiile publice, pe toată durata funcţionării lor (art. 13 din O.U.G. nr. 44/2008, art. 11 şi art. 13 din Legea nr. 359/2004).

O persoană poate avea un singur certificat de înregistrare pentru statutul juridic de PFA, putând, în acelaşi timp, să mai aibă câte un certificat de înregistrare pentru statutul de titular de întreprindere individuală şi, respectiv, statutul de membru al unei întreprinderi familiale pentru care a fost autorizată, dacă este cazul [art. 14 alin. (1) din O.U.G. nr. 44/2008], în situaţia în care autorităţile publice competente constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile de desfăşurare a activităţii care au stat la baza autorizării funcţionării şi aplică sancţiuni contravenţionale complementare, notifică oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul din judeţul unde este declarat sediul profesional al PFA, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale sancţionate. Notificarea se comunică în termen de 3 zile de la data expirării termenului de contestare sau de la data primirii hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care s-a soluţionat plângerea împotriva sancţiunii dispuse. Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal va înregistra din oficiu această notificare, fără plata taxelor prevăzute de lege. Aceeaşi procedură se aplică în mod corespunzător şi în situaţia ridicării sancţiunii (art. 40 din O.U.G. nr. 44/2008). PFA este obligată să ţină contabilitatea în partidă simplă, potrivit reglementărilor privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au calitatea de contribuabil, în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (art. 15 din O.U.G. nr. 44/2008).
PFA îşi încetează activitatea şi este radiată din registml comerţului în următoarele cazuri: i) prin deces; ii) prin voinţa acesteia; iii) în condiţiile art. 25 din Legea nr. 26/1990. Cererea de radiere, însoţită de copia certificată pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, după caz, se depune la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul profesional, de către orice persoană interesată şi este soluţionată prin rezoluţie motivată de directorul O.R.C. de pe lângă tribunal (art. 21 din O.U.G. nr. 44/2008). V. activitate economică, întreprindere individuală, întreprindere familială, cod CAEN, comerţ ambulant.

Lasă un comentariu

Ne puteti scrie gratuit pe whatsapp 0745150894!