Situaţie financiară

Situaţie financiară

situaţie financiară, document oficial de prezentare a situaţiei economico-financiare, care trebuie să ofere o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată de societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice care au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiară şi contabilitatea de gestiune adaptată la specificul activităţii, instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial, precum şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi producătoare de venituri, subunit-tăţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, precum şi subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate. Pentru instituţiile publice documentul oficial de prezentare a situaţiei patrimoniului aflat în administrarea statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale şi a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli este s.f trimestrială şi anuală.

Societăţile-mamă, definite astfel în reglementările contabile aplicabile grupurilor de societăţi, întocmesc şi prezintă şi s.f. anuale consolidate (art. 9 din Legea nr. 82/1991). Persoanele anterior menţionate au obligaţia să întocmească s.f. anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau încetării activităţii acestora, în condiţiile legii. Ministerul Finanţelor Publice poate stabili întocmirea şi depunerea la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice a s.f. sau a unor raportări contabile şi la alte perioade decât anual, în cadrul exerciţiului financiar. Pentru persoanele juridice care aplică Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS), s.f. au componentele prevăzute de aceste standarde. Persoanele juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene întocmesc s.f. anuale, care au componentele prevăzute de reglementările contabile aplicabile. Categoriile de persoane juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene şi/sau Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS) se stabilesc prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor. Pentru persoanele juridice fără scop patrimonial s.f. anuale se compun din bilanţ, contul rezultatului exerciţiului, politici contabile şi note explicative. S.f. anuale constituie un tot unitar şi sunt însoţite de raportul administratorilor. Pentru sucursalele din România ale instituţiilor de credit şi ale altor instituţii financiare cu sediul în străinătate, conţinutul s.f. anuale care trebuie publicate de aceste sucursale este stabilit de B.N.R., C.S.A., Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi C.N.V.M., cu avizul Ministerului Finanţelor Publice. Instituţiile respective stabilesc şi cerinţele referitoare la informaţiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective în situaţia în care acestea nu sunt obligate să publice s.f. anuale referitoare la activitatea proprie (art. 28 din Legea nr. 82/1991). S.f. anuale vor fi însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. O societate-mamă trebuie să întocmească atât s.f. anuale pentru propria activitate, cât şi s.f. anuale consolidate, în condiţiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile (art. 29 din Legea nr. 82/1991). S.f. anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării unităţii respective, prin care aceasta îşi asumă răspunderea pentru întocmirea s.f. anuale şi confirmă că: i) politicile contabile utilizate la întocmirea s.f. anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile; ii) s.f. anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată; iii) persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate (art. 30 din Legea nr. 82/1991).

S.f. anuale consolidate trebuie să fie însoţite de o declaraţie scrisă a administratorului societăţii-mamă prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea s.f. anuale consolidate şi confirmă că: i) politicile contabile utilizate la întocmirea s.f. anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile; ii) s.f. anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea grupului (art. 31 din Legea nr. 82/1991).

Membrii organelor de administraţie, de conducere şi supraveghere ale societăţii-mamă au obligaţia de a se asigura ca situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor să fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia naţională (art. 32 din Legea nr. 82/1991). Obiectivul s.f. anuale consolidate este de a oferi o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile. S.f. anuale consolidate constituie un tot unitar şi se întocmesc în termen de 8 luni de la încheierea exerciţiului financiar al societăţii-mamă. Acestea cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat, precum şi celelalte componente, respectiv informaţii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, şi note explicative la s.f. anuale consolidate (art. 33 din Legea nr. 82/1991).

S.f. anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se efectuează de către auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, în condiţiile legii. în înţelesul legii, persoane juridice de interes public sunt: instituţiile de credit; instituţiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general; societăţile de asigurare, asigurare-reasi-gurare şi de reasigurare; entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; societăţile de servicii de investiţii financiare, societăţile de administrare a investiţiilor şi organismelor de plasament colectiv, autorizate/avizate de C.N.V.M.; societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată; companiile şi societăţile naţionale; persoanele juridice care aparţin unui grup de societăţi şi intră în perimetrul de consolidare de către o societate-mamă care aplică Standardele internaţionale de raportare financiară. Sunt audi-tate şi s.f. întocmite de entităţile care au această obligaţie conform legislaţiei specifice acestora. Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar s.f. întocmite în vederea efectuării operaţiunilor de fuziune, divizare sau a încetării activităţii persoanelor care au obligaţia auditării s.f. anuale. Prin ordin al ministrului finanţelor pot fi stabilite şi alte cazuri în care s.f. anuale sunt supuse auditului financiar (art. 34 din Legea nr. 82/1991).

Persoanele juridice care organizează contabilitatea în partidă dublă trebuie să publice, potrivit prevederilor legale, s.f. anuale. Fac obiectul publicării s.f. anuale, raportul administratorilor şi raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz. Aceste prevederi se aplică şi sucursalelor înregistrate în România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, precum şi societăţilor-mamă care întocmesc s.f. anuale consolidate. Acţionarii şi angajaţii unei societăţi au dreptul să se informeze în legătură cu s.f. anuale la sediul social al societăţii sau al societăţii-mamă, fără nicio discriminare. S.f. anuale se păstrează timp de 10 ani. în caz de încetare a activităţii, s.f. anuale, precum şi registrele şi celelalte documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se predau la arhivele statului, în conformitate cu prevederile legale în materie (art. 35 din Legea nr. 82/1991). Termenele pentru întocmirea s.f. anuale sunt următoarele: i) pentru societăţile comerciale, societăţile/ companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar; ii) pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991(societăţile cooperatiste, celelalte persoane juridice care au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiară şi contabilitatea de gestiune adaptată la specificul activităţii, instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial, precum şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi producătoare de venituri, subunităţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, precum şi subunităţile fară personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate), 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.

Termenele pentru depunerea s.f. anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sunt: a) 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, pentru persoanele prevăzute la lit. a), cu excepţia societăţilor comerciale; b) 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, pentru persoanele prevăzute la lit. b). Persoanele care de la constituire nu au desfăşurat activitate, cu excepţia societăţilor comerciale, precum şi cele aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declaraţie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Instituţiile publice şi celelalte persoane juridice, ai căror conducători au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din s.f. trimestriale şi anuale la organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii, ai căror conducători au calitatea de ordonator principal de credite, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti depun la Ministerul Finanţelor Publice un exemplar din s.f. trimestriale şi anuale, potrivit normelor emise de acesta, la următoarele termene: i) în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar; ii) în termen de 45 de zile de la încheierea trimestrului de referinţă (art. 36 din Legea nr. 82/1991).

Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, societăţile comerciale depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice o raportare anuală, al cărei conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor. Raportarea anuală se depune la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, însoţită de dovada predării situaţiilor financiare anuale la O.R.C., pentru publicare (art. 37 din Legea nr. 82/1991).

Situaţie financiară anuală. În materia SA. S.f. anuale se întocmesc în condiţiile prevăzute de lege. S.f. anuale ale societăţilor comerciale pe acţiuni sunt supuse verificării sau auditării, potrivit legii (art. 182 din Legea nr. 31/1990). Aprobarea s.f. anuale de către adunarea generală nu împiedică exercitarea de către adunarea generală a acţiunii în răspundere împotriva consiliului de administraţie, respectiv directoratului (art. 186 din Legea nr. 31/1990). Consiliul de administraţie, respectiv directoratul, este obligat ca, în termen de 15 zile de la data şedinţei adunării generale în care s-au aprobat s.f., să depună la registrul comerţului copii pe suport hârtie şi în formă electronică sau numai în formă electronică, având ataşată o semnătură electronică extinsă, ale s.f. anuale, însoţite de raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum şi de procesul-verbal al adunării generale, în condiţiile prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991. Un anunţ prin care se confirmă depunerea acestor acte va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe cheltuiala societăţii şi prin grija O.R.C., pentru societăţile comerciale care au o cifră anuală de afaceri de peste 10 milioane lei. Pentru societăţile comerciale a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 10 milioane lei, anunţul va fi publicat, pentru acces gratuit, pe pagina de internet a O.R.C. Datele cuprinse în s.f. anuale sunt transmise în formă electronică de către O.R.C. către Ministerul Finanţelor Publice, în condiţiile stabilite prin norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului. Consiliul de administraţie, respectiv directoratul societăţii-mamă, definite astfel de reglementările contabile aplicabile, este obligat ca, în termen de 15 zile de la data aprobării acestora, să depună la O.R.C. copii ale situaţiilor financiare anuale consolidate (art. 185 din Legea nr. 31/1990). La cererea oricărei persoane interesate, precum şi a O.N.R.C., tribunalul va putea pronunţa dizolvarea societăţii în cazul în care societatea nu a depus, în cel mult 6 luni de la expirarea termenelor legale, s.f. anuale sau alte acte care, potrivit legii, se depun la oficiul O.R.C. (art. 237 Legea nr. 31/1990 a societăţilor comerciale). în materia SRL. S.f. ale societăţilor cu răspundere limitată vor fi întocmite după normele prevăzute pentru societatea pe acţiuni. în urma aprobării lor de către adunarea generală a asociaţilor, administratorii vor depune la registrul comerţului, în termen de 15 zile de la data adunării generale, copii ale s.f. anuale, în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, spre a fi publicate (art. 201 din Legea nr. 31/1990).

Situaţie financiară de lichidare.

După terminarea lichidării societăţii în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată, lichidatorii trebuie să întocmească s.f. şi să propună repartizarea activului între asociaţi. S.f. semnată de către lichidatori se înaintează spre a fi înregistrată şi publicată pe pagina de internet a oficiului O.R.C. Asociatul nemulţumit poate face opoziţie, în termen de 15 zile de la notificarea s.f. de lichidare şi a proiectului de repartizare. Pentru soluţionarea opoziţiei, problemele referitoare la lichidare vor fi separate de acelea ale repartizării, faţă de care lichidatorii pot rămâne străini. După expirarea termenului de 15 zile de la notificarea s.f. de lichidare şi a proiectului de repartizare sau după ce sentinţa asupra opoziţiei a rămas irevocabilă, s.f. de lichidare şi repartizare se consideră aprobată şi lichidatorii sunt liberaţi (art. 263 din Legea nr. 31/1990).

Comerciantul cu sediul principal al comerţului în străinătate care deschide sucursale în România trebuie să ceară înregistrarea acestora la O.R.C. de la sediul fiecărei sucursale. La registrul comerţului de la sediul sucursalei se depune, printre altele, anual, situaţia financiară a comerciantului din străinătate, aprobată, verificată şi publicată potrivit legislaţiei statului în care comerciantul are domiciliul/sediul social, care va fi supusă aceloraşi formalităţi de publicitate prevăzute pentru s.f. ale societăţilor comerciale româneşti. In situaţia în care comerciantul din străinătate care deschide o sucursală în România are sediul social într-un stat membru al Uniunii Europene, documentele contabile ale comerciantului din străinătate se depun aşa cum sunt ele întocmite, auditate şi publicate în conformitate cu legea statului membru care guvernează comerciantul din străinătate. în situaţia în care comerciantul din străinătate care deschide o sucursală în România nu este guvernat de legea unui stat membru al Uniunii Europene sau a Spaţiului Economic European, documentele contabile ale agentului economic din străinătate se depun aşa cum sunt acestea întocmite, auditate şi publicate în conformitate cu legea din România, cu excepţia cazului în care legea care guvernează comerciantul din străinătate prevede reguli contabile echivalente celor aflate în vigoare în Uniunea Europeană (art. 24 din Legea nr. 26/1990). în cazul societăţilor de leasing. S.f. anuale ale societăţilor de leasing vor fi elaborate în conformitate cu prevederile reglementărilor contabile aplicabile şi vor fi auditate de persoane fizice sau juridice, persoane active, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, potrivit reglementărilor legale în vigoare (art. 191 din O.G. nr. 51/1997). în materia societăţilor cooperative. Consiliul de administraţie sau administratorul unic, după caz, trebuie să prezinte cenzorilor, cu cel puţin o lună înainte de ziua stabilită pentru şedinţa adunării generale, s.f. pe anul precedent, însoţită de raportul lor şi de documentele justificative. S.f. anuală împreună cu raportul administratorilor, cenzorilor sau auditorilor, după caz, inclusiv cu privire la modul de realizare a indicatorilor şi criteriilor de performanţă din contractul de administrare, vor rămâne depuse la sediul societăţii cooperative şi la cel al sucursalelor în cele 15 zile care precedă întrunirea adunării generale, pentru a fi consultate de către membrii cooperatori. Membrii cooperatori vor putea cere, pe cheltuiala societăţii cooperative, copii de pe s.f. anuală şi de pe raportul consiliului de administraţie şi al cenzorilor către adunarea generală (art. 69 din Legea nr. 1/2005). Administratorii sunt obligaţi ca, în termen de 15 zile de la data aprobării de către adunarea generală, să depună o copie de pe s.f. anuală la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, anexând raportul lor, raportul cenzorilor şi procesul-verbal al adunării generale. Un exemplar al s.f. anuale, vizat de direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, împreună cu actele menţionate vor fi depuse la O.R.C. (art. 70 din Legea nr. 1/2005). S.f. anuale se întocmesc în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare (art. 71 din Legea nr. 1/2005). Hotărârile adoptate de adunarea generală a membrilor cooperatori, prin care se aprobă s.f. anuală, trebuie depuse în termen de 15 zile la registrul comerţului, spre a fi menţionate în registrul comerţului şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a Vll-a (art. 72 din Legea nr. 1/2005). în materia cooperativelor de credit. în afara cerinţelor privind întocmirea s.f. de către fiecare instituţie de credit, casa centrală trebuie să întocmească s.f anuală agregată a reţelei cooperatiste, potrivit prevederilor legale, care să reflecte operaţiunile şi situaţia financiară ale tuturor organizaţiilor cooperatiste de credit din reţea. în aplicarea dispoziţiilor de mai sus, precum şi pentru efectuarea de către casa centrală a raportărilor solicitate de B.N.R. la nivelul reţelei cooperatiste, cooperativele de credit sunt obligate să prezinte casei centrale la care sunt afiliate s.f. anuale, precum şi alte date şi informaţii cerute de casa centrală, la termenele stabilite prin regle-mentările-cadru emise de casa centrală (art. 387 din O.U.G. nr. 99/2006). Auditorul financiar al cooperativei de credit este supus aprobării prealabile a casei centrale, cu excepţia primului auditor financiar al unei cooperative de credit care se constituie şi se autorizează simultan cu casa centrală. B.N.R. poate dispune casei centrale retragerea aprobării acordate unui auditor financiar (art. 388 din O.U.G. nr. 99/2006). Informările făcute de auditorul financiar al unei cooperative de credit se transmit casei centrale, care le notifică B.N.R. (art. 389 din O.U.G. nr. 99/2006). Auditorul financiar al casei centrale audi-tează atât s.f. anuale ale casei centrale, cât şi s.f. anuale agregate la nivelul reţelei cooperatiste. Auditorul financiar al casei centrale poate audita şi s.f. anuale ale cooperativelor de credit afiliate (art. 390 din O.U.G. nr. 99/2006). Situaţia în care un auditor financiar este numit în această calitate la mai multe organizaţii cooperatiste de credit nu constituie o încălcare a principiului independenţei acestuia (art. 391 din O.U.G. nr. 99/2006). în materia instituţiilor de credit. Instituţiile de credit trebuie să organizeze şi să conducă contabilitatea în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991 şi să întocmească s.f. anuale şi, după caz, s.f. anuale consolidate, care să ofere o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte aspecte legate de activitatea desfăşurată. Evidenţa contabilă şi s.f. ale unei instituţii de credit trebuie să reflecte, de asemenea, operaţiunile şi s.f. a sucursalelor şi a filialelor, pe bază individuală şi, respectiv, pe bază consolidată. S.f. anuale ale instituţiilor de credit şi, după caz, s.f. anuale consolidate, trebuie să fie auditate de auditori financiari, în conformitate cu standarde şi practici acceptate pe plan internaţional (art. 152 din O.U.G. nr. 99/2006). Instituţiile de credit sunt obligate să prezinte B.N.R. situaţiile lor financiare, precum şi alte date şi informaţii cerute la termenele şi în forma stabilite prin reglementări şi instrucţiuni de către B.N.R., în calitate de autoritate de supraveghere (art. 153 din O.U.G. nr. 99/2006). Auditorii financiari ai instituţiilor de credit trebuie să fie aprobaţi de B.N.R., care poate respinge numirea unui auditor financiar dacă apreciază că acesta nu dispune de experienţa şi/sau independenţa adecvate pentru îndeplinirea sarcinilor specifice sau dacă există constatări potrivit cărora acesta nu a respectat cerinţele de conduită etică şi profesională specifice. Instituţiile de credit au obligaţia să înlocuiască periodic auditorul financiar sau să solicite auditorului financiar înlocuirea periodică a coordonatorului echipei care realizează auditul financiar, conform cerinţelor B.N.R. (art. 155 din O.U.G. nr. 99/2006). Auditorul financiar al unei instituţii de credit trebuie să informeze B.N.R. de îndată ce, în exercitarea atribuţiilor sale, a luat cunoştinţă despre orice fapt sau decizie în legătură cu instituţia de credit care: i) reprezintă o încălcare semnificativă a legii şi/sau a reglementărilor ori a altor acte emise în aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite condiţiile de autorizare sau cerinţe privind desfăşurarea activităţii; ii) este de natură să afecteze capacitatea instituţiei de credit de a funcţiona în continuare; iii) poate conduce la un refuz din partea auditorului financiar de a-şi exprima opinia asupra s.f. sau la exprimarea de către acesta a unei opinii cu rezerve. La solicitarea B.N.R., auditorul financiar al instituţiei de credit are obligaţia să furnizeze orice detalii, clarificări, explicaţii legate de activitatea de audit financiar desfăşurată. Obligaţiile arătate revin auditorului financiar al instituţiei de credit şi în situaţia în care exercită sarcini specifice într-o entitate care are legături strânse decurgând dintr-o relaţie de control cu instituţia de credit. îndeplinirea cu bună-cre-dinţă de către auditorul financiar a obligaţiei de a informa B.N.R. nu constituie o încălcare a obligaţiei de păstrare a secretului profesional, care revine acestuia potrivit legii sau clauzelor contractuale, şi nu poate atrage răspunderea de orice natură a acestuia. B.N.R. are acces la orice documente întocmite de auditorii financiari pe parcursul acţiunii de audit (art. 156 din O.U.G. nr. 99/2006). B.N.R. poate retrage aprobarea acordată unui auditor financiar, în situaţia în care acesta nu îşi îndeplineşte în mod corespunzător atribuţiile prevăzute de lege sau nu respectă cerinţele de conduită etică şi profesională specifice (art. 157 din O.U.G. nr. 99/2006). V. auditarea situaţiilor financiare, societate comercială, adunare generală a asociaţilor, consiliu de administraţie, directorat, registrul comerţului, semnătură electronică extinsă, cenzor, auditor, proces-verbal al şedinţei adunării generale a acţionarilor, oficiul registrului comerţului, societate cu răspundere limitată, societate pe acţiuni, administrator, fond de rezervă, reducerc a capitalului social, lichidare, societate în nume colectiv, societate în comandită simplă, societate cu răspundere limitată, lichidator, asociat, opoziţie, comerciant, sediu, sucursală, societate de leasing, instituţie de credit, filială.

Lasă un comentariu