Donaţia este un contract cu titlu gratuit pentru că una dintre părţi urmăreşte să procure celeilalte părţi un beneficiu, fără a obţine în schimb vreun avantaj. De asemenea, donaţia este şi irevocabilă în baza principiului reglementat de Art. 985 din noul Cod Civil. O excepţie de la acest principiu este donaţia încheiată între soţi care poate fi revocată, însă numai în timpul căsătoriei.
Potrivit art. 1011 din noul Cod Civil, donaţia se încheie prin înscris autentic, sub sancţiunea nulităţii absolute. Prin urmare, pentru a fi valabil, atât actul de donaţiea unui bun imobil (casă, apartament, teren etc.), cât şi a unui bun mobil (automobil, bani etc.) trebuie încheiat la notarul public, în formă autentică.
Acte necesare donaţie imobil (casă, apartament, teren etc.)
- acte de identitate părţi;
- acte de proprietate asupra imobilului ce face obiectul donaţiei (după caz: contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie, proces-verbal de predare-primire, act vânzare-cumpărare autentificat, sentinţă/decizie civilă definitivă şi irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.);
- certificat fiscal pe numele proprietarului, eliberat de Administraţia Financiară competentă, din care să rezulte că proprietarul este la zi cu plăţile către Stat. Administraţia Financiară competentă este cea la care se plăteşte impozitul anual pentru imobilul respectiv. Certificatul fiscal este valabil numai până la sfârşitul lunii în curs. În situaţia înstrăinării dreptului de proprietate asupra unui bun aflat în coproprietate, organul fiscal emite certificate de atestare fiscală fiecărui proprietar, proporţional cu cota-parte de proprietate indiviză a acestuia, astfel încât la înstrăinarea întregului bun aflat în coproprietate se impune să se solicite tuturor coproprietarilor certificate de atestare fiscală, pentru cota deţinută de fiecare dintre ei;
- documentaţia cadastrală a bunului imobil (fişa bunului imobil şi planul de amplasament, respectiv planul releveu), întocmită de un expert cadastral autorizat;
- extrasul de carte funciară se obţine prin intermediul biroului notarial şi este valabil 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;
- în cazul apartamentelor, adeverinţa eliberată de asociaţia de proprietari sau locatari care sa arate că proprietarul este la zi cu datoriile faţă de aceasta (întreţinere, cheltuieli, reparaţii, cheltuieli comune etc.). Adeverinţa nu este necesară în cazul în care cumpărătorul consimte să preia eventualele debite existente;
- în cazul terenurilor, certificat de urbanism;
În plus, pentru persoane juridice:
- certificat de atestare fiscală a persoanei juridice valabil, eliberat de ANAF;
- certificatul de înregistrare la Registrul Comerţului sau actul în baza caruia îsi desfăşoară activitatea persoana juridică;
- certificat constatator valabil, eliberat de Registrul Comertului (pentru societăţi comerciale). În lipsa certificatului constator, biroul notarial poate elibera, contracost, un extras prin serviciul RECOM Online.
- împuternicire (delegaţie, hotărâre A.G.A) pentru reprezentantul persoanei juridice la încheierea actului (dacă este cazul).
Costuri – taxe notariale
Pentru calcularea taxelor care trebuie plătite la autentificarea contractului de donaţie, folosiţi calculatorul nostru de taxe pentru astfel de contracte. Calculatorul de taxe foloseşte metoda de calcul descrisă mai jos, reglementată de ANEXA Nr. 2 la Ordinul Nr. 46/C/2011 al Ministerului Justiţiei privind normele privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici. Preţul indicat de calculator va fi cel care vi se va percepe şi de către biroul nostru notarial.
Tariful notarial perceput pentru autentificarea contractului de donaţie se calculează gradual, pe tranşe, în funcţie de valoarea bunului care face obiectul vânzării.
Tabelul de mai jos indică tranşele la care trebuie raportată valoarea bunului pentru a calcula onorariul de autentificare, cât şi cotele procentuale care alcătuiesc onorariul notarial final şi ce reprezintă acestea.
Valoarea imobilului donat | Formulă de calcul onorariu notarial |
a) până la 15.000 lei | 2,2%, dar nu mai puţin de 150 lei |
b) de la 15.001 lei la 30.000 lei | 330 lei + 1,6% pentru suma care depăşeşte 15.001 lei |
c) de la 30.001 lei la 60.000 lei | 580 lei + 1,3% pentru suma care depăşeşte 30.001 iei |
d) de la 60.001 lei la 300.000 lei | 970 lei + 0,9% pentru suma care depăşeşte 60.001 lei |
e) de la 300.001 lei la 600.000 lei | 3.130 lei + 0,65% pentru suma care depăşeşte 300.001 lei |
f) peste 600.001 lei | 5.080 lei + 0,44% pentru suma care depăşeşte 600.001 lei |
Impozitul către Stat
Nu se plăteşte impozit pentru rude şi afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi. În acest sens, art. 77^1 lit. b) alin 2) din Codul Fiscal prevede:
(2) Impozitul […] nu se datorează în următoarele cazuri:
[…]
b) la dobândirea dreptului de proprietate cu titlul de donaţie între rude şi afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi.
Pentru părţile contractului de donaţie care nu sunt rude sau afini până la gradul al III-lea inclusiv, ori soţi, notarul public are obligaţia legală să încaseze pentru Stat şi impozitul pe transferul proprietăţii. Impozitul pe care donatorul îl datorează Statului pentru donaţia oricărui fel de construcţie cu sau fără teren se calculează astfel:
dacă donatorul deţine imobilul de mai puţin de 3 ani:
- 3% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
- peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv.
dacă donatorul a dobândit imobilul de mai mult de 3 ani:
- 2% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
- peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1% calculat la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv.
Impozitul pe donaţie (pentru cazurile în care acesta se percepe, când părţile nu sunt rude apropiate sau soţi) se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. Dacă valoarea declarată este inferioară valorii orientative stabilite prin expertiza întocmită de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la nivelul valorii stabilite prin expertiză.
În cazul în care există mai mulţi coproprietari, impozitul se calculează la valoarea deţinută de fiecare coproprietar, iar dacă nu sunt precizate cotele-părţi pe care aceştia le deţin în acea proprietate se prezumă că fiecare coproprietar deţine o cotă egală cu a celorlalţi.
Este de menţionat că nu trebuie plătite două impozite calculate distinct, atunci când, spre exemplu, o singură persoană donează un imobil către doi soţi. Impozitul se stabileşte defalcat doar atunci când mai mulţi coproprietari înstrăinează prin acelaşi act.
Taxe încasate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI)
1. Taxa pentru extrasul de carte funciară în vederea autentificării contractului de vânzare-cumpărare
Conform legii cadastrului, notarul public poate autentifica un act de donaţie a unui bun imobil numai pe baza extrasului de carte funciară emis stict în acest scop de Biroul de Carte Funciară din cadrul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau, după caz, a certificatul de sarcini.
Taxa percepută de ANCPI-OCPI pentru eliberarea unui extras de autentificare este:
- 40 de lei, în regim normal – se eliberează în două zile (termen de recomandare) şi
- 200 de lei, în regim de urgenţă (1 zi)
2. Tariful ANCPI-OCPI pentru întabulare
După finalizarea contractului de donaţie, dreptul de proprietate al noului proprietar va trebui întabulat în cartea funciară.
Tariful perceput de ANCPI pentru această operaţiune este prevăzut de ANEXA nr. 1 din Ordinul 39/2009 privind tarifele şi taxele ANCPI/OCPI şi a altor unităţi subordonate şi reprezintă un procent de 0,15% din preţul vânzării.
Ce trebuie să cunoaştem despre forma donaţiei şi formalităţile de înregistrare a unui astfel de contract?
Cum se poate forma un contract de donaţie?
Pot fi prevăzute – în mod legal – în contractul de donaţie clauze în sensul întoarcerii donaţiei în patrimoniul donatorului?
În ce cazuri poate fi revocată o donaţie?