Masuri reparatorii pentru persoanele condamnate politic in perioada martie 1945 – 22 decembrie 1989 .Casa de avocatura Coltuc va poate ajuta

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 396 din 11 iunie 2009 a fost publicata Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie

 

1945 – 22 decembrie 1989.

Dupa aproape 20 de ani de la Revolutie, legiuitorul roman intregeste cadrul juridic privitor la masurile destinate a repara nedreptatile comise de regimul comunist.

Persoanele care pot solicita masuri reparatorii
Poate solicita masuri reparatorii orice persoana care a suferit condamnari cu caracter politic in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989 sau care a facut obiectul unor masuri administrative cu caracter politic.

Dupa decesul acestei persoane masurile reparatorii pot fi solicitate de sotul sau descendentii acesteia pana la gradul al II-lea inclusiv. Observam ca legiuitorul nu se refera la calitatea de mostenitori a acestora, ceea ce conduce la concluzia ca aceste categorii de persoane beneficiaza de masuri reparatorii indiferent daca au sau nu calitatea de mostenitori ai persoanei care a suferit constrangerea.

Condamnarile si masurile administrative cu caracter politic
Condamnarile cu caracter politic sunt definite in doua modalitati.  
Prima modalitate este précisa si clar si presupune enumerarea infractiunilor pentru care s-au produs condamnarile, cu mentionarea actului normativ incriminator.
Cea de-a doua modalitate este mai putin riguroasa si va genera interpretari diferite in practica. Astfel, aceasta modalitate presupune raportarea la criteriul scopului urmarit de cel condamnat prin savarsirea infractiunilor. Legea precizeaza asadar ca reprezinta, de asemenea, condamnare cu caracter politic si condamnarea pronuntata pentru orice alte fapte prevazute de legea penala, daca prin savarsirea acestora s-a urmarit unul dintre scopurile prevazute la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania. Aceste scopuri, asa cum sunt prezentare in ordonanta de urgenta mentionata, sunt urmatoarele:
1. exprimarea protestului impotriva dictaturii, cultului personalitatii, terorii comuniste, precum si abuzului de putere din partea celor care au detinut puterea politica
2. sustinerea sau aplicarea principiilor democratiei si a pluralismului politic 
3. propaganda pentru rasturnarea ordinii sociale pana la 14 decembrie 1989 sau manifestarea impotrivirii fata de aceasta 
4. actiunea de impotrivire cu arma si rasturnare prin forta a regimului comunist 
5. respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, recunoasterea si respectarea drepturilor civile, politice, economice, sociale si culturale 
inlaturarea masurilor discriminatorii pe motive de nationalitate sau de origine etnica, de limba ori de religie, de apartenenta sau opinie politica, de avere ori de origine sociala. 

Instanta judecatoreasca va stabili caracterul politic al acestei din urma categorii de condamnari, dupa o procedura distincta, stabilita prin aceeasi lege.

In ceea ce priveste definirea masurilor administrative cu caracter politic legiuitorul a procedat similar, in sensul ca, pe de o parte s-a raportat la acte normative expres mentionate (precizand ca sunt masuri administrative cu caracter politic orice masuri luate de organele fostei militii sau securitati, avand ca obiect dislocarea si stabilirea de domiciliu obligatoriu, internarea in unitati si colonii de munca, stabilirea de loc de munca obligatoriu, daca au fost intemeiate pe unul sau mai multe dintre actele normative enumerate) iar pe de alta parte, s-a raportat la scopului urmarit de cel supus masurilor cu caracter administrativ, in acelasi sens in care acesta a fost definit pentru infractiunile cu caracter politic.

Continutul masurilor reparatorii
Legea instituie trei categorii de masuri repratorii:
1. acordarea unor despagubiri pentru prejudiciul moral suferit prin condamnare. La stabilirea cuantumului despagubirilor se va tine seama si de masurile reparatorii deja acordate persoanelor in cauza in temeiul Decretului-lege nr. 118/1990 si al O.U.G. nr. 214/1999; 
2. acordarea de despagubiri reprezentand echivalentul valorii bunurilor confiscate prin hotarare de condamnare sau ca efect al masurii administrative, daca bunurile respective nu i-au fost restituite sau nu a obtinut despagubiri prin echivalent in conditiile Legii nr. 10/2001 sau ale Legii nr. 247/2005; 
3. repunerea in drepturi, in cazul in care prin hotararea judecatoreasca de condamnare s-a dispus decaderea din drepturi sau degradarea militara. 

Procedura de acordare a masurilor reparatorii
Cererea de acordare a masurilor reparatorii se adreseaza instantei de judecata de persoanele aratate mai sus.

Cererea se va judeca in contradictoriu cu statul roman, care trebuie chemat in judecata de persoana indreptatita.

Cererile sunt scutite de taxa de timbru.

21 de comentarii la „Masuri reparatorii pentru persoanele condamnate politic in perioada martie 1945 – 22 decembrie 1989 .Casa de avocatura Coltuc va poate ajuta”

  1. Buna seara,
    Ma adresez dumneavoastra cu rugamintea de a ma sprijini in demersul meu in legatura cu obtinerea despagubirilor oferite de legea 221/2009 pentru bunicul meu care a fost detinut politic, cu o condamnare de 12 ani.
    Am deschis proces la Tribunalul Braila, pe numele bunicii mele care este in viata. Primul termen a fost in data de 06.10.2010, al doilea termen a fost in data de 03.11.2010 iar la al treilea termen din data de 05.01.2011, a fost suspendata judecarea cauzei, in baza art. 6 CEDO.
    In proces nu am fost reprezentata de un avocat si nici acum nu am posibilitate din punct de vedere financiar sa angajez avocat. De aceea, va rog foarte mult, daca ma puteti indruma in legatura cu pasii pe care trebuie sa ii fac pentru a continua procesul daca termenul de 45 zile referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. a) teza întâi din legea 221/2009 a expirat.
    In prezent nu avem un alt termen de judecata fixat si nu stiu cum voi putea continua procesul.

    Va multumesc!
    Cu mult respect.

  2. doresc sa stiu daca rudeniile de grad pot obtine despagubiri daca nu se afla in tara (nu au domiciliu)sau nu sunt cetateni romani(sau cetatenie dupbla), sau daca sunt si alte conditii de acordare.
    multumesc

  3. buna ziua!aceeasi problema ca si alyna !intimpinarea MF ,la primul termen,a fost o cerere de suspendare a judecatii”intrucat dezlegarea pricinii atarna in totul de solutionarea de catre Curtea Constitutionala a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.5 din legea 221/2009.”am inteles ca nu prea mai am ce face,deoarece acelasi jud a mai trimis doua actiuni, pe aceeasi tema ,la CC.sa renunt deocamdata la proces?are cineva o alta solutie?multumesc!

  4. Tatal meu a fost deportat in URSS la munca pentru reconstructie in perioada ianuarie 1945- noiemnbrie 1949.Va rog, spuneti-mi daca poate beneficia de prevederile Legii 221/2009.

  5. bunicul meu a fost deportat in urss,intrebarea mea este ,daca toti descendentii lui pot solicita despagubiri separat fiecare ,au dreptul toti la un cuantum anumit,sau daca unul dintre ei a obtinut deja ,restul nu mai pot solicita

  6. Intr-adevăr legea 221/2009 intregește cadrul juridic privind masurile destinate a repara nedreptățiile statului comunist însă atenție, procedura nu este nici de cum atât de simplă. Spre exemplu am citit din comentarile d-voastra că diferiti antecesori au fost supuși unor măsuri administrative și nu condamnări cu caracter politic. Această chestiune prezintă importanța întrucât actiunea in reparatii poate fi introdusă doar după admiterea actiunii in constatarea caracterului politic, iar spre deosebire de actiunea in constatarea caracterului politic a condamnarii cea in constatarea caracterului politic a masurii administrative poate fi introdusa doar de persoana in cauza si nu de orice p.f sau p.j. interesata ori din oficiu. De asemenea mare atentie la probatiune, dosarul de condamnare este foarte greu, iar uneori chiar imposibil de obtinut; legea reglementeaza un singur mijloc de proba iar fara acesta nu aveti ce face; am in fata 8 actiuni respinse pe acest considerent. In ceea ce priveste acordarea despagubirilor va pot spune ca s-a dat, din ce date am eu intre 100 euro C de Apel Constanta și 250000 euro Tribunalul Harghita

  7. Mama mea a depus o actiune pe legea 221/2009 fiind persoana dislocata in Baragan.
    La primul termen mi s-a pus in vedere sa raspund la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art 5 alin 1 lit a)din Legea nr.221/2009, formulata de parata. Cel de al doilea termen este pe data de 23.03.2010. Va rog daca se poate sa ma ajute cineva sa raspund la aceasta exceptie in instanta intrucat nu am avocat.
    Sora mea fiind nascuta in timpul domiciliului obligatoriu a depus actiune in instanta fiind judecata la alt complet, nu i sa cerut sa raspunda la aceasta exceptie, procesul pronuntandu-se in sensul ca i-a admis suma de 10 mii euro, tot fara avocat.
    Va multumesc si astept raspuns.

  8. Buna ziua! Tata,socrul,soacra au fost deportati in urss,putem cere despagubiri,ca din legea221/2009 nu am citit clar de asa ceva(ianuarie 1945-decembrie1949)?
    Multumesc si astept un raspuns.

  9. as dori sa stiu daca legea acorda compensatii pentru urmasii celor ucisi in luptele cu securitatea,daca acestia nu au fost condamnati,ci au murit in lupta

  10. intrebarea mea este identica cu cea a lui Robert Hausner…am vizitat toate forumurile posibile si aceasta informatie nu am gasit-o nicaieri. se repeta intrebarea: „As vrea sa stiu, daca aceasta lege se aplica si pentru miile de etnici germani din Romania (si descendentii acestora), care in ianuarie 1945 au fost deportati in URSS pentru munca de reconstructie?”

  11. L.221/2009 aduce cu sine si o discriminare la adresa cetatenilor romani care au avut nefericirea de a ramane in teritoriile romanesti ocupate prin forta armata, dar si ei fiind reprimati politic de regimurile comuniste de ocupatie

  12. 1.Valoarea despagubirilor morale,se stabileste prin apreciere,de catre judecator. Solicitantul despagubirilor trebuie sa justifice suma solicitata, si sa aduca dovezi.

    2.Proiectul de lege a fost initiat anterior anului 2007, posibil in timpul Monicai Macovei. A fost uitat, iar apoi redescoperit de Chiuariu Tudor.A trecut prin Consiliul Legislativ, Senat si Camera Deputatilor,in perioada 2007-2009.

    3.Solicitati de la CNSAS dosarele bunicului,tatalui si ale Dvs.

    4.Angajati un avocat.

  13. Buna Ziua,
    referitor:legea 221/2009

    As vrea sa pun doua intrebari:
    1.Cum stabileste judecatorul valoarea despagubirilor morale,daca nu exista norme ?
    2.De ce a aparut legea asa de tirziu,si pe criza asta ?

    Mentionez ca am si eu un bunic care a facut „canal” 2 ani ,si intentionez sa folosesc legea 221/2009.Ni s-au retrocedat mare parte din imobile la legea 18 si 1/2000,au mai ramas aprox 1 ha intravilan ocupat de blocuri ,dosar care va fi trimis la `ANRP.

    Astept comnetarii,multumesc

  14. 1.Am introdus si eu o actiune in Instanta. Ar trebui sa colaboram prin e-mail. Cine vrea trebuie sa-si afiseze o adresa e-mail,pentru contact direct.
    2.Inainte de a angaja un avocat trebuie facut rost de documente justificative,inclusiv de la CNSAS.
    3.Evaluarea despagubirilor necesare compensarii prejudiciului moral,suferit in urma condamnarii,trebuie facuta pe baza urmatoarelor criterii : a)PRETIUM DOLORIS ( daune morale,constand in dureri fizice sau psihice,suferite de cel in cauza );b)PRETIUM PULCHRITUDINIS ( daune morale pentru prejudiciul estetic, vatamari si leziuni ce aduc atingere armoniei fizice sau infatisarii persoanei in cauza );c)PRETIUM AFFECTIONIS ( daune morale pentru prejudicii prin ricoseu, suferinte psihice determinate de cauzarea mortii unei persoane iubite,sau a unei rude apropiate,sau de imbolnavirea grava a acesteia );d)PREJUDICIUL DE AGREMENT, PREJUDICIUL HEDONIST SAU LOSS OF AMENITY ( daune morale pentru restrangerea posibilitatilor victimei de a se bucura de viata, de a avea parte din plin de satisfactiile materiale si spirituale pe care aceasta i le poate oferi ; imposibilitatea de a desfasura o viata sociala normala si de a se manifesta liber, fara constrangeri create de condamnarea ilegala la care a fost supus );e)Daune morale pentru valorile morale lezate, afectarea situatiei familiale, profesionale si sociale, afectarea pregatirii profesionale, afectarea posibilitatii de a contribui, material si spiritual, la cresterea si educarea copiilor;f)Daune morale pentru prejudicii care aduc atingere onoarei, demnitatii, prestigiului sau cinstei unei persoane
    ( suportarea de expresii insultatoare, calomnii, defaimari ori denigrari, facute prin adresarea directa in public, in scris, prin publicitate,in presa, ori prin mass-media in general )
    4.Practica judiciara privind despagubirile morale este redusa.Trebuie accesat site-ul :
    http://www.scj.ro/cautare_decizii.asp ,unde pot fi gasite decizii definitive din perioada 2003-2009.

  15. Am introdus actiune in instanta , ptr. ca tata socru a fost detinut politic. A fost condamnat la 5 ani detentie grea si printre inchisorile in care a stat se numara si Poarta Alba ( de fapt colonie de munca ). Avem toate dosarele de la CNSAS. Ministerul Finantelor , printre altele , cere sa explicam cum am ajuns la suma de 380.000 de euro despagubiri morale. Stiu ca nu exista criterii , dar , oare , o suma de bani poate repara prejudiciul moral? Procesul este in curs.

  16. As vrea sa stiu, daca aceasta lege se aplica si pentru miile de etnici germani din Romania (si descendentii acestora), care in ianuarie 1945 au fost deportati in URSS pentru munca de reconstructie. Mama mea a fost deportata intr-un lagar din Siberia unde a stat pana in decembrie 1949. Pentru un eventual raspuns v-as fi foarte recunoscator!

  17. Legea intereseaza numeroase persoane,in special rudele de gr.I si II,care mai traiesc. Nu cred ca este necesara o practica judiciara noua, sau norme metodologice de aplicare a legii.
    Practica judiciara in acordarea daunelor morale exista deja, si se refera la actiunile judecatoresti in care se invoca art.504-507 Cod procedura penala. Legea 221/2009 este o lege speciala, care permite accesul direct la daunele morale,pentru persoanele condamnate sau persecutate de regimul comunist.

  18. legea 221/2009 privind condamnarile politice si masurile administrative asimilate acestora a intrat in vigoare,dar nu stim de la ce institutii putem obtine eliberarea de acte care sa confirme arestarea,decizia de condamnare si certificatul de eliberare in conditiile in care detinitul decedat nu le-a avut niciodata.Nu am gasit decat un Raport al maiorului de securitate Aurel Mois catre lt.col.Coloman Ambrus datat 04 februarie 1949 si un Raport special nr.5/4 februarie 1949 in care apare numele tatalui meu Guran Petru ,plugar com.Mehadica si in arhivele Tribunalului Timisoara Fond penal ,dos.64,caras,vol.III,f.126-130.Cu multumiri, Guran Petru

Lasă un comentariu