Mafia accizelor din domeniul petrolier a facut intr-un singur an o gaura in bugetul statului de ordinul a câteva zeci de milioane de euro.

Un control tematic al Garzii Financiare, finalizat luna trecuta, a scos la iveala mai multe cazuri de evaziune, prin neplata accizelor la carburant. Zonele problema identificate de comisari sunt Constanta si judetul Ilfov. O simpla

descindere la sediul unui depozit de produse petroliere din Chitila s-a lasat cu depistarea unui prejudiciu de peste un milion de euro, cauzat de neplata accizelor la carburanti.

Scaderea drastica a veniturilor bugetare i-a facut pe cei de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sa demareze recent unul dintre cele mai mari controale pe produse petroliere din ultimii ani. Pe baza unor informatii culese din teritoriu, una dintre zonele vizate a fost Portul Constanta, acolo unde firmele care fac comert cu produse petroliere inregistreaza cea mai mare cifra de afaceri din tara. In urma controlului efectuat pe 10 iunie 2009 la sediul firmei M&D Sea Farers SRL, comisarii Garzii au constatat ca sereleul a livrat circa 5.000 de tone de motorina in decursul anului 2009, in regim de scutire de plata accizelor, catre alte 4 firme din Constanta. Combustibilul avea ca destinatie finala buncherajul navelor “Ceamurlia”, “Ilgani”, “Macaraua Plutitoare 214” si “Pauline”.

Firme-fantoma sau niste nave fictive?

Continuarea cercetarilor in ziua urmatoare a scos la iveala adevarata inginerie financiara. Cele 4 firme catre care Sea Farers sustinea ca ar fi vandut carburantul nu functioneaza la sediul social declarat, iar reprezentantii acestora nu au fost de gasit pe durata controlului. In continuare, s-a depistat faptul ca nava “Pauline” nu a alimentat combustibil in Romania pe parcursul anului 2009. La fel, navele “Ceamurlia” si “Ilgani” nu au efectuat operatiuni de alimentare pe anul in curs. In fine, firma care
s-a folosit de “Macaraua Plutitoare” o returnase proprietarului de drept inca din februarie 2008.
Concluzia controlului a fost ca sereleul Sea Farers a mai livrat si pe parcursul anului 2008 inca 7.250 de tone de motorina cu destinatia “Macara Plutitoare”, fara ca utilajul sa se mai gaseasca in parohia firmei ce figura in actele contabile. Conform legii, scutirea de accize nu se aplica decat pentru o anumita destinatie. In cazul firmei Sea Farers, destinatia produsului fiind cu totul alta, ar fi trebuit platita acciza. Pentru cele peste 12.000 de tone de carburant, sereleul ar fi trebuit sa achite statului circa 16,9 milioane de lei, adica aproximativ 4 milioane de euro. In vederea recuperarii prejudiciului, cei de la ANAF au blocat conturile firmei din Constanta si au sechestrat bunurile sale mobile si imobile.

Megadepozit al evazionistilor la Chitila

Un alt control pe carburant a avut loc la mijlocul lunii iulie, la un depozit de carburant din comuna Chitila, apartinand firmei Grand Trust Petro SRL. Patronul acestei firme, Eugen Borta, fusese chemat in mai multe randuri la sediul Garzii Financiare, pentu a aduce documentele firmei, insa de fiecare data mapa sa era incompleta. Din cercetari a rezultat ca firma ilfoveana a avut mai multe relatii comerciale cu o firma din Bulgaria, de la care cumpara pacura. Conform contractelor, responsabilitatea transportului de marfa revenea partii romane. Sereleul Grand Trust Petro a introdus in tara o garnitura de tren cu 627 de tone pacura, produs accizabil conform legii romane. Pe perioada controlului, administratorul SC Grand Trust Petro SRL nu a putut prezenta dovada platii accizelor pentru produsele mentionate in factura de intrare. Sirul tranzactiilor facute de firma din Chitila pe ruta Bulgaria nu s-a oprit aici. De la partenerul de peste Dunare au mai fost cumparate in doua randuri 1.300 de tone de pacura si apoi 1.200 de tone. Ca si in primul caz, s-a fentat procedura de plata a accizelor, ceea ce i-a facut pe cei de la Garda Financiara sa stabileasca un prejudiciu record pentru bugetul statului, la o astfel de firma: 5,1 milioane de lei.

gardianul

Lasă un comentariu