“Mic dictionar de fraudare a alegerilor”

Reprezentantii PSD+PC din sectiile de votare au primit un ghid prin care li se atrage atentia asupra modalitatilor de fraudare a alegerilor pentru prezidentiale. Astfel, social-democratii au identificat nici mai mult, nici mai putin de 35 de astfel de posibilitati, printre care si “turismul electoral”. In preambulul lucrarii, coordonatorul campaniei, Viorel Hrebenciuc, subliniaza faptul ca de

 

capacitatea PSD de mobilizare va depinde rezultatul alegerilor. Reamintim faptul ca social-democratii s-au retras de la guvernare în urma revocarii pesedistului Dan Nica din functia de ministru de interne de catre presedintele Traian Basescu, la propunerea premierului Emil Boc. Motivatia revocarii a fost legata de ultimele declaratii ale acestuia despre turismul electoral si intentia de fraudare a alegerilor prezidentiale care nu s-au probat. O atentie sporita este data “ghidului antifrauda”. Astfel, printre metodele “uzuale de fraudare” sunt enumerate: intrarea in cabinele de vot cu aparate de fotografiat sau telefoane mobile cu camera pentru fotografierea votului, “suveica”, “camasa albastra” sau urna mobila utilizata in exces.

1. Metode uzuale de fraudare

• Intrarea in cabinele de vot cu aparate de fotografiat sau telefoane mobile cu camera pentru fotografierea votului.
O astfel de procedura se foloseste de catre cei care vor sa urmareasca votul unor persoane carora le-au promis bani sau alte foloase. Prin atentie sporita, pot fi depistate persoanele care intra in cabina de vot cu aparate de fotografiat sau telefoane mobile cu camera, intrucat se pot produce flash-uri/blitz-uri vizibile. De asemenea, observatorii partidului aflati in afara sectiei de votare pot sa constate situatii suspecte, in care cetateanul care voteaza este preluat de una sau mai multe persoane pentru a verifica telefonul acestuia.

• Un membru al biroului electoral al sectiei de votare ii inmaneaza unui alegator buletine de vot ce nu au aplicata stampila de control.
In astfel de situatii votul se anuleaza, intrucat legea prevede obligativitatea existentei stampilei de control pe buletinul de vot. Metoda se foloseste in mod deosebit in situatia unei sectii de votare la care se cunoaste sigur ca vor vota foarte multi alegatori in favoarea unui anumit candidat. Se recomanda o atentie sporita la distribuirea buletinelor de vot de catre presedintele de sectie catre membrii biroului. Stampila de control se afla la dispozitia presedintelui sectiei de votare!!!!

• Un membru al biroului electoral al sectiei de votare ii inmaneaza unui alegator buletine de vot pe care a fost in prealabil aplicata stampila “VOTAT”.
In astfel de situatii, votul se anuleaza, intrucat vor exista doua stampile pe buletinul de vot: una a alegatorului si una aplicata de un membru al biroului, profitand de neatentia celorlalti membri ai biroului. In general, stampila se aplica pe un patrulater aflat pe o pagina mai putin “interesanta” si mai putin cautata de alegator. Metoda se foloseste in situatia in care cei care voteaza sunt cunoscuti de membrul biroului electoral ca fiind votanti ai adversarului politic. Buletinul de vot, gata stampilat, va fi inmanat numai acestora. Pot fi evitate astfel de situatii, cu multa atentie la colegii din birou, care dispun “la discretie” de stampila “VOTAT”.

• Distribuirea unui numar mai mare de buletine de vot decat cel real.
Este posibil sa existe un numar mai mare de buletine de vot in incinta sectiei de votare in doua situatii majore: in sacii priiti sunt deja mai multe buletine de vot, diferenta nefiind constatata de membrii biroului si putand fi folosita in interesul unuia dintre membrii biroului, iar cea de-a doua situatie poate fi generata prin tiparirea ilegala a unor buletine de vot care sa ajunga in sectie prin intermediul unui membru al biroului.

• Metoda “Suveica”.
Un “alegator” platit de un partid politic intra in sectia de vot cu un buletin “clandestin”, deja stampilat, ia un altul, nestampilat, de la membrii sectiei de votare, in vederea exercitarii dreptului la vot. Buletinul stampilat este introdus in urna, iar cel nestampilat este subtilizat si predat la iesirea din sectie persoanei care organizeaza aceasta metoda, dovedindu-l in acest fel ca a votat asa cum “trebuie”. Buletinul nestampilat va fi utilizat in continuare, fiind distribuit altui alegator. Acest tip de frauda poate fi evitat prin atentie sporita in jurul sectiilor de votare. Pot fi urmariti cei care ies din sectia de votare si se deplaseaza spre un anumit loc (masina, bar, locuinta etc.) pentru a preda buletinul.

• Metoda “Camasa albastra”.
O persoana este angajata pentru a insoti alegatorul in cabina de vot cu scopul supravegherii acestuia in timpul exercitarii votului. Persoana este recunoscuta de alegator dupa un element de vestimentatie. Alegatorul solicita sa intre in cabina pentru a vota impreuna cu acest insotitor, invocand probleme de vedere sau analfabetism. Metoda poate fi evitata de observatorii partidului, dar si de membrii biroului, care pot sa sesizeze ca alegatorii vin in general insotiti de aceeasi persoana.

•Urna mobila utilizata in exces.
Este legal ca aceasta procedura de vot sa fie permisa doar in cazul bolnavilor care pot prezenta documente medicale ce arata ca starea de sanatate nu le permite sa se deplaseze la sectia de votare. Urna mobila se utilizeaza numai cu aprobarea presedintelui biroului electoral si se deplaseaza catre persoanele care au depus cereri si care atesta imposibilitatea deplasarii (certificat medical). Atentie la cererile care au acelasi scris, precum si la certificatele medicale eliberate de acelasi medic pentru mai multe persoane domiciliate pe raza sectiei de votare. In aceasta situatie se va cere presedintelui respingerea respectivelor cereri. Atentie, de asemenea, la intevalul in care aceste cereri pot fi depuse: in preziua votarii, orele 18.00-20.00.

•Aglomerarea intrarii in sectia de votare.
Aglomerarea intrarii in sectie, de catre persoane pregatite in acest sens, ingreuneaza intentionat accesul si, implicit, exercitarea votului de catre cetateni. Metoda este folosita foarte des pentru obstructionarea persoanelor care doresc sa voteze pentru un anumit partid politic, acestea fiind majoritare in localitate. Incetinirea ritmului procesului electoral va determina scaderea numarului de cetateni care vor vota pana la ora inchiderii sectiei de votare. Acest tip de frauda poate fi evitat la solicitarea unuia dintre membrii sectiei de votare de a se respecta ordinea la intrarea in sectia de votare. Jandarmii care pazesc sectia de votare au obligatia sa restabileasca ordinea si sa disperseze grupul de presiune.

• Votul cu mai multe buletine.
Membrii biroului electoral al sectiei de votare pot inmana unor alegatori – pe care ii cunosc ca fiind de partea unui anume candidat – nu unul, ci mai multe buletine de vot, semnand in acelasi timp pentru prezenta altor persoane despre care stiu sigur ca nu vor veni la vot.

• Folosirea unor buletine inainte de deschiderea sectiei de votare.
Cu o jumatate de ora inainte de inceperea votarii, se introduc in urna mai multe buletine de vot stampilate “cum trebuie”. In general, multiplu de 50. Apoi, pe parcursul zilei de vot, fraudatorii trebuie sa semneze pe liste in locul cetatenilor care nu s-au prezentat la vot. Daca o persoana observa ca cineva a semnat in locul sau, se invoca o greseala si votantul va semna alaturi. Acest tip de frauda se poate evita prin verificare, dimineata, alaturi de presedintele biroului electoral al sectiei de votare, daca urnele sunt goale si sigilarea acestora numai dupa realizarea operatiunii de verificare. Totodata, trebuie verificate de catre reprezentantii partidului din sectia de votare listele electorale, buletinele de vot si stampilele.

• Votarea “proportionala”.
Daca la sfarsitul zilei ramane un numar mare de buletine nefolosite, membrii biroului pot cadea de acord sa imparta reciproc o parte din ele si sa le introduca in urna. De obicei functioneaza in sectiile mici, unde nu exista observatori. In nici un caz reprezentantii PSD+PC in birourile electorale ale sectiilor de votare nu trebuie sa accepte o astfel de intelegere!!!!

• Promisiunea sau darea de bani sau bunuri.
Legea interzice si sanctioneaza cu inchisoarea promisiunea sau darea de bani in scopul determinarii votului alegatorilor. Frauda este destul de greu de dovedit, dar este foarte probabila. Banii sunt dati, de obicei, dupa prezentarea dovezii din care sa reiasa felul in care au votat persoanele. De obicei, banii sau cadourile sunt efectul metodelor “suveica”, “camasa albastra”, “fotografierea votului” etc.

• Schimbarea proceselor-verbale dupa numararea voturilor.
Legea permite, la cerere, emiterea de copii dupa procesele-verbale intocmite dupa terminarea numararii voturilor. Chiar daca reprezentantii partidelor politice detin o copie de pe procesul-verbal, ea nu mai poate fi comparata cu originalul, intrucat acesta este transmis de presedinte Biroului Electoral Judetean. Exista posibilitatea ca presedintele sa detina un formular de proces-verbal necompletat pe care sa-l completeze si sa-l semneze in fals pe drumul de la sectie la Biroul Electoral Judetean. Aceasta frauda poate fi evitata numai prin insotirea obligatorie a presedintelui sectiei de catre reprezentantul partidului pana in momentul depunerii procesului-verbal la nivelul Biroului Electoral Judetean.

• Purtarea semnelor electorale in sectie.
Este interzisa purtarea de catre membrii biroului electoral al sectiei de votare, pe durata votarii a oricaror insemne electorale. Acest lucru poate intimida sau influenta comportamentul electoral al persoanelor indecise care se prezinta la vot. Se va solicita indepartarea de urgenta a acestor materiale.

• Voteaza o persoana de mai multe ori.
Avand in vedere ca timbrul care atesta exercitarea votului poate fi foarte usor desprins de pe cartea de identitate, este foarte posibil ca o persoana sa incerce sa voteze de doua sau mai multe ori in sectii de votare aflate in localitati diferite, pe liste suplimentare. Aceasta frauda este greu de dovedit. Observatorii partidului trebuie sa semnaleze daca acest tip de frauda se practica in mod organizat, existand posibilitatea ca adversarul politic sa deplaseze autoturisme sau autobuze cu astfel de alegatori, “turisti”, dintr-o localitate in alta. Reprezentantul partidului in sectia de votare poate sa semnaleze existenta suspecta a mai multor persoane din aceeasi localitate, care doresc sa voteze in respectiva sectie de votare.

• Omiterea semnarii in lista electorala.
Alegatorul trebuie sa semneze in lista electorala inainte de a vota. Apoi i se aplica stampila de control a sectiei pe buletinul de identitate si timbrul autocolant cu mentiunea “VOTAT”. Daca aceste operatiuni nu sunt efectuate, in mod intentionat, i se ofera posibilitatea respectivului alegator de a se prezenta ulterior, in aceeasi sectie si la aceeasi persoana din birou, pentru a mai vota inca o data. Reprezentantul partidului trebuie sa fie vigilent si sa urmareasca si modul in care ceilalti reprezentanti ai partidului din birou isi indeplinesc atributiile.

• Stampilarea buletinelor de vot dupa incheierea votarii.
Daca stampilele cu mentiunea “VOTAT” raman la discretia membrilor biroului dupa incheierea votarii si desfasurarii urnelor, este posibil ca, profitand de neatentia celorlalti, un membru al biroului sa stampileze anumite buletine de vot, in asa fel, incat ele sa fie anulate datorita dublei stampilari. Dupa incheierea votarii si inainte de desigilarea urnei este obligatoriu ca buletinele de vot neutilizate sa fie anulate si ca stampilele cu mentiunea “VOTAT” sa fie sigilate si depuse intr-un loc vizibil.  La ora inchiderii votarii, stampilele cu “VOTAT” se pot sigila intr-o hartie sau punga, ce trebuie sa ramana intacta pe parcursul numararii voturilor. De asemenea, este foarte important sa se verifice integritatea sigiliilor urnei de vot.

• Fraude la numararea voturilor.
Se impune atentie mare la toti membrii biroului electoral care participa la numararea voturilor. Este posibil ca, intr-o clipa de neatentie a celorlalti, unul dintre ei sa mute buletine de vot dintr-un teanc in altul sau sa citeasca un vot exprimat valabil pentru un competitor electoral in favoarea altuia. Este bine, pentru evitarea acestei fraude, sa se verifice prin sondaj buletinele de vot numarate de reprezentantii contracandidatilor, precum si cele nule.

2. Alte posibilitati de fraudare:

– desemnarea unor presedinti/loctiitori/membri in biroul electoral al sectiei de votare incompatibili, potrivit legii (persoane afiliate politic etc.);
– lipsa, deteriorarea sau starea necorespunzatoare a unor materiale specifice desfasurarii procesului electoral (buletine de vot, stampile, liste electorale, urne etc.);
– nesigilarea corespunzatoare a materialelor specificate de lege, pe parcursul pastrarii lor in incinta sectiei de votare;
– afisarea necorespunzatoare a buletinelor de vot sau a listelor electorale permanente;
– prezenta unor materiale de propaganda in interiorul sau pe cladirea sectiei de votare;
– detinerea, vanzarea sau consumul de bauturi alcoolice in raza de 500 de metri din jurul sectiei de votare;
– nesigilarea, sigilarea defectuoasa a urnelor de vot;
– aplicarea necorespunzatoare a stampilei de control pe buletinele de vot;
– nerespectarea orelor de incepere/incheiere a procesului de vot;
– parasirea neautorizata a sectiei de votare de catre membrii biroului electoral, sau oricare alt comportament legal (ex: refuzul de a inmana alegatorului buletinul de vot etc.);
– stationarea alegatorilor sau a altor persoane neautorizate in incinta sau in perimetrul sectiei de votare;
– intentia de repetare a votarii sau de exercitare a dreptului de vot in numele altor persoane (ex: pentru un alt membru al familiei);
– prezenta in cabina de vot, simultan, a doua sau mai multe persoane, in afara situatiilor de insotire prevazute de lege (invaliditate etc.);
– deplasarea urnei mobile fara existenta unor cereri aprobate de presedintele biroului electoral, sau cu mai multe buletine de vot decat strictul necesar (potrivit legii);
– refuzul membrilor biroului electoral de a lua in discutie intampinarile formulate de reprezentantul PSD+PC, de a elibera la cerere copia dupa procesul-verbal sau de a permite accesul persoanelor acreditate potrivit legii;
– modificarea rezultatului votului valabil exprimat de catre electori in timpul constatarii rezultatelor votarii, astfel:
• anularea unor voturi valabil exprimate in cursul numararii – prin inscrisuri, stampilari suplimentare etc.;
• numaratoarea intentionat gresita a voturilor valabil exprimate pentru un anumit candidat;
• plasarea in alt pachet decat cel al candidatului pentru care a fost constatata validitatea, a voturilor, pentru numaratoarea ulterioara.
– incercarea de modificare a rezultatelor alegerilor pe parcursul transportului sau predarii materialelor utilizate pe parcursul votarii.

 

gardianul

Lasă un comentariu