Cum le putem evita?Sa facem o majorare de capital si apoi se cesioneaza partile sociale,ca si cum s-ar vinde firma.Principalele schimbări se referă la cesiunea părţilor sociale şi la condiţiile în care mai multe firme pot
funcţiona în acelaşi sediu social. Pentru a avea mai multe firme în aceeaşi locaţie nu mai trebuie îndeplinite atâtea condiţii ca până acum. Însă oricine poate pune beţe în roate unei firme, exercitându-şi un drept de opoziţie la cesiunea părţilor sociale, introdus de noile reglementări.Transmiterea părţilor sociale către persoane din afara societăţii este permisă numai dacă a fost aprobată de asociaţi reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social. Hotărârea adunării asociaţilor, adoptată în aceste condiţii, va trebui depusă în termen de 15 zile la Oficiul Registrului Comerţului, spre a fi menţionată în registru şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Noua reglementare instituie în sarcina Oficiului Registrului Comerţului obligaţia de a transmite pe cale electronică hotărârea adunării asociaţilor către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti.
Oricine poate pune beŢe În roate unei firme
Creditorii sociali şi orice alte persoane prejudiciate prin hotărârea asociaţilor privitoare la transmiterea părţilor sociale (deci inclusiv organele fiscale) pot formula o cerere de opoziţie prin care să solicite instanţei judecătoreşti să oblige, după caz, societatea sau asociaţii la repararea prejudiciului cauzat, precum şi, dacă este cazul, atragerea răspunderii civile a asociatului care intenţionează să îşi cedeze acţiunile.
Termenul de opoziţie este de 30 de zile de la data publicării hotărârii asociaţilor sau a actului adiţional modificator în Monitorul Oficial al României. Transmiterea părţilor sociale va opera, în lipsa unei opoziţii, la data expirării termenului de opoziţie, iar dacă a fost formulată o opoziţie, la data comunicării hotărârii de respingere a acesteia.
Prin aceste dispoziţii s-a avut în vedere limitarea abuzului întâlnit în legătură cu exercitarea, de către asociaţi, a dreptului de dispoziţie asupra bunurilor mobile necorporale ce sunt reprezentate de părţile sociale deţinute, în sensul în care, prevalându-se de dreptul de înstrăinare, aceste persoane nu urmăresc altceva decât zădărnicirea oricăror acţiuni, prezente ori viitoare, întreprinse de organele fiscale competente în vederea realizării creanţelor deţinute faţă de respectivele societăţi comerciale, inclusiv asupra propriului patrimoniu, în eventualitatea unei angajări a răspunderii solidare.
Însă reversul este acela că acest drept de opoziţie permite practic oricui să pună beţe în roate firmei, exercitând dreptul de contestaţie pentru orice fleac.
Mai multe societăţi la acelaşi sediu
Condiţiile în care, la acelaşi sediu, pot funcţiona mai multe societăţi comerciale au fost substanţial modificate, devenind mai permisive.
Astfel, la acelaşi sediu vor putea funcţiona mai multe societăţi numai dacă imobilul, prin structura lui şi suprafaţa sa utilă, permite funcţionarea mai multor societăţi în încăperi diferite sau în spaţii distinct partajate. Soluţia cu spaţiile distinct partajate este nouă, până acum era doar condiţia încăperilor diferite.
O condiţie nouă mai e şi aceea ca numărul societăţilor comerciale ce funcţionează într-un imobil să nu depăşească numărul de încăperi sau spaţii distincte obţinute prin partajare.
S-a eliminat însă condiţia ca cel puţin o persoană să fie asociată în fiecare dintre societăţi, pentru a putea funcţiona la acelaşi sediu. De asemenea, s-a eliminat şi condiţia ca cel puţin unul dintre asociaţi să fie proprietar al imobilului ce urmează a fi sediul societăţii.
Informaţiile privind calitatea de asociat unic şi îndeplinirea condiţiilor privind sediul social se înregistrează în Registrul Comerţului pe cheltuiala solicitantului.Documente noi la înmatriculare şi schimbarea sediului social
Tot ca noutate, atât la înmatricularea societăţii comerciale, cât şi la schimbarea sediului social se vor prezenta la sediul Oficiului Registrului Comerţului următoarele acte:
a) documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social înregistrat la organul fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social;
b) un certificat emis de ANAF care certifică faptul că pentru imobilul cu destinaţie de sediu social nu a fost înregistrat un alt document ce atestă cedarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil, cu titlu oneros sau gratuit, ori existenţa altor contracte prin care s-a cedat dreptul de folosinţă asupra aceluiaşi imobil, după caz;
c) în cazul în care din certificatul emis de ANAF rezultă că sunt deja înregistrate la organul fiscal alte documente care atestă cedarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil cu destinaţie de sediu social, o declaraţie pe propria răspundere în formă autentică privind respectarea condiţiilor referitoare la funcţionarea mai multor societăţi comerciale la acelaşi sediu social.
Noile reglementări au intrat în vigoare din data de 23 iunie, odată cu publicarea OUG 54/2010 în Monitorul Oficial.
Casa de avocatura Coltuc
www.coltuc.ro
074150894