Taxa de poluare se plăteşte şi la a doua înmatriculare.Cum comentati?

O nouă reglementare a Agenţiei Na­ţio­nale de Administrare Fiscală (ANAF), în vigoare din 14 aprilie 2011, se re­feră la obligativitatea de plată a taxei de poluare şi în situaţia „reintroducerii în parcul naţional a unui autoturism

 

 

scos din parcul naţional pentru care s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduală a taxei”. Este situaţia maşi­ni­lor care erau radiate în România, apoi scoase din ţară – în Bulgaria, unde costurile înmatriculării pot fi chiar şi de 10 ori mai mici, sau în Moldova, unde nu se plăteşte taxa de poluare -, după care proprietarii reveneau cu ele în România şi nu mai plăteau această taxă. De acum încolo o vor plăti.
Ordinul preşedintelui ANAF nr. 986/2008 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea taxei pe poluare pentru autovehicule a fost modificat printr-un nou ordin – nr. 1.957/2011 (publicat în Monitorul Oficial al Ro­mâniei, Partea I, nr. 265, din 14 apri­lie 2011). De fapt, măsura plăţii taxei de poluare şi în situaţia reintrodu­cerii unei maşini în parcul naţional a fost luată prin OUG nr. 118 din 23 decembrie 2010 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de Ur­gen­ţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule. Aceasta este obligatorie de la 1 ianuarie 2011, însă abia acum ANAF a stabilit formularele, prin Ordinul care a intrat în vigoare de pe 14 aprilie. 

Mecanismul combătut
Legea prevede că atunci când un autovehicul pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior scos din parcul auto naţional se restituie valoarea reziduală a taxei, calculată în raport cu prevederile legale în vi­goare la momentul înmatriculării autovehiculului în România. În termeni legali, prin „scoatere din parcul auto naţional” se înţelege „exportul autovehiculelor în afara teritoriului comunitar, transferul şi înmatri-cularea pe teritoriul altui stat membru, predarea autovehiculelor în vede­rea dezmembrării, precum şi distrugerea accidentală a autovehi­cu­lelor şi predarea acestora în vede­rea dezmembrării”.
În acest context legislativ, mulţi po­sesori îşi radiau maşinile în Ro­mâ­nia, recuperau taxa de poluare, le înmatriculau într-o ţară în care costurile erau mult mai reduse, după ca­re reveneau cu ele în ţară şi le reîn­matriculau. Întrucât legea se referă la obligativitatea plăţii taxei „la pri­ma înmatriculare în România”, se interpreta că această taxă nu se mai plăteşte şi la a doua înmatriculare. 
În prezent, obligaţia de plată a taxei de poluare intervine:
a) cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România;
b) la repunerea în circulaţie a u­nui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri (de exemplu, ve­hicule istorice, vehicule acordate ins­tituţiilor de învăţământ, să­nă­tate şi cultură, ministerelor, altor or­gane ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale etc.)
şi mai nou: c) la reintroducerea în parcul naţional a unui autotu­rism, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul naţional, i s-a restituit ultimului proprietar va­loarea reziduală a taxei.Este posibil ca legea să fie din nou revizuită
Recent, Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis că taxa de primă înmatriculare sau de poluare pentru maşinile second-hand din România este ilegală. Într-un comunicat al CEJ se precizează că „taxa de poluare in­trodusă de România, impusă ma­şi­ni­lor la prima lor înregistrare în Ro­mâ­nia, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Legea are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cum­părate în alte state membre“.

Lasă un comentariu