http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Suceava-_De_ce_e_ilegala_taxa_auto_0_469753478.html
Guvernul încasează în continuare taxa de poluare, deşi Curtea Europeană de Justiţie a decis că încalcă principiile de drept ale UE. Instanţele din România sunt obligate să ţină cont de decizia magistraţilor europeni, astfel că procesele cu statul sunt câştigate pe bandă rulantă.
Deşi Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene de la Luxemburg a arătat foarte clar că taxa de poluare este discriminatorie, Ministerul Mediului se încăpăţânează să susţină, în mod aberant, contrariul.
„Taxa nu va fi desfiinţată, orice poluator trebuie să plătească”, a fost reacţia ministrului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, după aflarea sentinţei Curţii Europene. „În decizia sa, Curtea Europeană de Justiţie s-a referit la o speţă din Ordonanţa 50/2008 (act normativ prin care a fost înfiinţată taxa de poluare auto). Noi am modificat această ordonanţă în decembrie 2010″, a explicat Borbely.
Modificarea legislativă adusă în discuţie de ministrul Mediului a vizat, însă, doar modul de calcul şi cuantumul taxei de poluare şi nu principiul de aplicare. Şi n-are nicio legătură cu decizia Curţii de la Luxemburg, potrivit căreia taxa de poluare încalcă legislaţia Uniunii Europene (UE), producând un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Discriminare
Practic, discriminarea provine din faptul că la înscrierea unei maşini second-hand, cumpărate din străinătate, posesorul este obligat să plătesca taxa de primă înmatriculare, iar când este vorba despre o maşină la mâna a doua cumpărată din România nu se plăteşte nimic. Taxa poate deveni legală doar dacă se aplică şi la tranzacţiile de maşini second-hand înmatriculate deja în România.
Avocatul Marius Coltuc subliniază: „Modificarea Ordonanţei 50/2008 nu are nicio legătură cu decizia Curţii Europene de Justiţie. Curtea judecă principii europene de drept şi nu dosare, cazuri particulare. Singura soluţie cu şanse reale de reuşită pentru oameni este să dea statul în judecată pe contencios-administrativ şi să ceară în instanţă returnarea taxei de poluare”.
Şi avocatul Gheorghe Piperea are un punct de vedere asemănător: „În urma hotărârii Curţii de la Luxemburg, statul român este obligat să returneze taxa de primă înmatriculare tuturor cetăţenilor care au plătit-o de când a fost ea instaurată. Dar evident că statul român nu va face acest lucru, motivând lipsa fondurilor, iar oamenii vor fi nevoiţi să apeleze la justiţie. După precedentul creat, toţi reclamanţii vor avea câştig de cauză. Şi, uite-aşa, după 2-3 ani cât vor ţine procesele, statul va pierde şi va fi nevoit să plătească în plus şi cheltuielile de judecată”.
Mii de dosare vor fi câştigate
Casa de avocatură Coltuc lucrează la mii de dosare care au ca obiect recuperarea taxei de poluare. „Semnele sunt bune. Se câştigă procesele peste tot în ţară. Se câştigau şi înainte de decizia Curţii Europene de Justiţie, dar acum merg mult mai bine”, a adăugat Marius Coltuc. Casa de avocatură Coltuc a iniţiat şi o petiţie, „Stop Taxei de Poluare”, care până în prezent a strâns peste 17.000 de semnături.
„Semnele sunt bune. Se câştigă procesele peste tot în ţară. Se câştigau şi înainte de decizia Curţii Europene de Justiţie, dar acum merg mult mai bine.”
Marius Coltuc
avocat
Taxa a crescut în 2011
În 2011, pentru autoturismele Euro 5, taxa variază între 60 de euro şi 1.500 de euro. Autovehiculele din această categorie nu au fost taxate până anul acesta. Cuantumul creşte pentru maşinile cu Euro 4, de la 462 la peste 8.000 de euro. Cele mai mari taxe de primă înmatriculare – între 4.400 şi 32.000 de euro – sunt prevăzute pentru maşinile non-Euro. În 2010, au fost încasate circa două miliarde de lei din taxa de poluare auto.
Cazul Tatu
Ioan Tatu, românul care a învins taxa auto la Luxemburg Foto: Gabriela Vişan
Gabriela Vişan
Subiectul „taxa de poluare din România” a ajuns în atenţia Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene datorită sibianului Ioan Tatu. În iulie 2008, acesta şi-a cumpărat o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de euro. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania.
Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-şi recupereze banii. A deschis, pe rolul Tribunalului Sibiu, un proces, iar instanţa a cerut punctul de vedere al Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene.
Aşteptare răsplătită
Curtea Europeană de Justiţie de la Luxemburg a decis că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene. „Am aşteptat mult, dar a meritat. Sunt bani munciţi şi cred că a meritat să aştept. Am plătit atunci o taxă de aproape 2.000 de euro, la vremea aceea. Mi se pare aberant să achităm la început o taxă de acest gen. Ar putea fi introdusă în combustibil, dar mi se pare aberant să dai o sumă aşa mare de bani la început”, a declarat Ioan Tatu.
Dragoş Târşia, avocatul sibianului Ioan Tatu, susţine că decizia Curţii de la Luxemburg va produce efecte pentru toate persoanele care au achitat o taxă de poluare. „Toate persoanele au reale şanse de succes, să obţină în instanţă restituirea sumei de bani cu dobânda aferentă. România va trebui să dea banii înapoi”, a spus Dragoş Târşia.