S-a modificat din nou Codul fiscal!

Conform preambulului actului normativ, emiterea ordonantei este determinata de necesitatea respectarii angajamentelor asumate de Guvernul Romaniei in Scrisoarea de intentie si in Memorandumul tehnic de intelegere

incheiate ca urmare a Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre Romania si Fondul Monetar International, referitoare la reglementarea si supravegherea sistemului financiar-bancar si simplificarea declararii si platii impozitului pe castigul din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

De asemenea, exista necesitatea alinierii la aqius-ul comunitar, prin adoptarea actelor cu putere de lege si a actelor administrative pentru conformarea cu prevederile Directivei 2011/96/UE din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre (reformata).

Intrucat incepand cu 1 ianuarie 2013 intra in vigoare Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal transpusa in OG nr. 92/2003, republicata, privind Codul de procedura fiscala se impune abrogarea Directivei nr. 77/799/CEE privind asistenta reciproca intre autoritatile competente din statele membre in domeniul taxarii directe si impunerii primelor de asigurare, cu amendamentele ulterioare din Codul fiscal.

De asemenea, s-a avut in vedere necesitatea luarii unor masuri urgente pentru imbunatatirea administrarii persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA si combaterea mai eficienta a evaziunii fiscale prin majorarea plafonului de scutire de TVA de la 35.000 de euro la 65.000 de euro si accelerarea procesului de scoatere din evidenta persoanelor impozabile care nu au un comportament fiscal adecvat, respectiv nu depun deconturi de TVA, sau nu desfasoara activitati economice o anumita perioada.

Totodata era necesara transpunerea in legislatia nationala a derogarii obtinute referitoare la limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA pentru achizitia, inchirierea sau leasingul de autoturisme care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, precum si a cheltuielilor legate de acestea, avand in vedere ca la 1 iulie 2012 expira perioada pentru care actuala masura referitoare la limitarea deducerii TVA se aplica potrivit consultarii Comitetului TVA din cadrul Comisiei Europene.

In acest context se impune corelarea conditiilor privind acordarea deductibilitatii limitate la calculul impozitului pe profit si pe venit in cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate corespunzatoare.

Totodata, in domeniul accizelor, se impunea implementarea urgenta a unor masuri in vederea intaririi supravegherii circulatiei produselor energetice, precum si a diminuarii fenomenului de evaziune fiscala. Combaterea acestui fenomen care in prezent genereaza pierderi bugetare semnificative, cu implicatii adanci la nivel social si economic, constituie o preocupare constanta a Romaniei, care trebuie sa introduca, in mod sistematic si eficient, masuri imediate pentru preintampinarea si limitarea evaziunii fiscale.

In acest context, se impunea completarea legislatiei, prin instituirea obligatiei de a marca si colora pacura si produsele asimilate acesteia in scopul crearii posibilitatii practice de stabilire a nivelului de acciza in functie de utilizarea efectiva a acestor produse energetice.

Nota de fundamentare mentiona ca modificari preconizate urmatoarele:

  • Impozitul pe profit

– reflectarea participatiei minime la capitalul social al unei persoane juridice din alt stat membru necesare pentru aplicarea dispozitiilor directivei, precum si uniformizarea termenului folosit pentru desemnarea persoanei juridice la care se detin participatiile in conditiile existentei unei definitii pentru filiala;

– actualizarea formelor de organizare pentru persoanele juridice bulgare;

– inscrierea, in cadrul prevederilor art. 201, a noului numar de identificare a directivei reformate.

Sfera de aplicare a prevederilor care limiteaza dreptul de deducere a cheltuielilor privind combustibilul se extinde si asupra altor cheltuieli aferente vehiculelor respective cum ar fi:

  • servicii de reparatii, intretinere, piese de schimb, etc.

De asemenea, deducerea limitata a acestor cheltuieli nu se aplica in cazul in care vehiculele respective sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice a contribuabilului.

Pentru facilitarea transferului creantelor neperformante din sectorul bancar, propunem acordarea unei deduceri la calculul profitului impozabil, prin intermediul provizioanelor fiscale, pentru contribuabilii cesionari care achizitioneaza aceste creante, in vederea recuperarii.

Prin urmare vor fi deductibile cheltuielile cu ajustarile pentru deprecierea creantelor preluate, in limita diferentei dintre valoarea nominala a creantei preluate si pretul de achizitie al acesteia, dupa indeplinirea unor conditii specifice provizioanelor fiscale, legate de inregistrarea pe venituri a creantelor respective, de neexistenta unor relatii de afiliere sau de perioada de inregistrare.

  • Impozitul pe venit

 Extinderea sferei de aplicare a limitarii deductibilitatii cheltuielilor aferente vehicule rutiere motorizate, fata de prevederile actuale aplicabile numai in cazul cheltuielilor privind combustibilul, si asupra celorlalte cheltuieli aferente acestora, in cazul in care vehiculele respective nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii, in anumite conditii.

Precizarea excluderii de la aplicarea deducerii limitate a cheltuielilor a celor privind amortizarea. Revizuirea categoriilor de vehicule rutiere motorizate pentru care sunt deductibile integral cheltuielile aferente, efectuate in cadrul activitatii independente, in scopul realizarii de venituri.

Eliminarea obligatiei contribuabilului de determinare a castigului net trimestrial/pierderii nete trimestriale din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

Eliminarea obligatiei contribuabilului de a calcula si vira impozitul reprezentand plata anticipata trimestriala in contul impozitului pe castigul net anual impozabil, pe baza declaratiei de impunere trimestriala.

Contribuabilul are obligatia de determinare a castigului net anual/pierderii nete anuale din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului respectiv. Castigul net anual/ pierderea neta anuala se determina de catre contribuabil, pe baza declaratiei privind venitul realizat.

Instituirea obligatiei la nivelul fiecarui intermediar, societate de administrare a investitiilor in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii sau alt platitor de venit, dupa caz, pentru tranzactiile cu titlurile de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, efectuate in cursul anului fiscal, de:

a) calculare a totalului castigurilor/ pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului pentru fiecare contribuabil;

b) transmitere in forma scrisa catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/ pierderilor, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat.

Eliminarea obligatiei intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii sau altor platitori de venit, dupa caz, de a transmite catre fiecare contribuabil informatiile privind totalul castigurilor/ pierderilor, in forma scrisa, pentru tranzactiile efectuate in cursul fiecarui trimestru, pana la data de 5 a lunii urmatoare trimestrului.

Pentru castigurile/ pierderile din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2013 inclusiv, nu se efectueaza plati anticipate in cursul anului fiscal, in contul impozitului anual datorat.

Impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind venitul realizat.

Eliminarea obligatiei contribuabilului de a depune declaratia de impunere trimestriala completata pentru castigul net determinat/pierderea neta determinata la sfarsitul fiecarui trimestru, generat/ generata de tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise.

Pentru castigurile/ pierderile din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, realizate pana la data de 1 ianuarie 2013, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare in perioada respectiva.

  •  Impozitul pe veniturile nerezidentilor

 Incepand cu 1 ianuarie 2013 Directiva nr. 77/799/CEE privind asistenta reciproca intre autoritatile competente din statele membre in domeniul taxarii directe si impunerii primelor de asigurare, cu amendamentele ulterioare se abroga si intra in vigoare noua Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal care a fost transpusa in OG nr. 92/2003, republicata, privind Codul de procedura fiscala.

  • Taxa pe valoarea adaugata

 Prin Decizia nr. 2012/232/UE, Romania a fost autorizata sa aplice o masura speciala de derogare de la prevederile Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste limitarea dreptului de deducere a TVA aferente achizitiei, inchirierii sau leasingului de autoturisme care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, precum si a cheltuielilor legate de acestea.

Lasă un comentariu

Ne puteti scrie gratuit pe whatsapp 0745150894!