Practicantii unei astfel de ocupatii acorda consultantã de specialitate compartimentelor din cadrul instituþiei si reprezentând în instanþe judecãtoresti unele dosare ale acesteia.
Ce face un consilier juridic?
• Primeste si studiazã actele normative emise de serviciile de specialitate dupã care acordã avizul
de legalitate;
• Evalueazã dovezile si se pregãteste dezvoltând strategii si argumente pentru sustinerea
dosarului;
• Urmãreste desfãsurarea proceselor prin þinerea evidenþei termenelor de proces, întocmirea
actelor necesare prezentarea la termenele de judecatã cu completãri si dovezi noi;
• Întocmeste grafice individuale fiecãrui dosar cu termenele de depuneri a actelor si prezentãri în
faþa instanþei, recursuri;
• Depune acte doveditoare si probatorii la dosar cause, necesare desfãsurarii procesului;
• Studiazã constituþia, legislaþia nou apãrutã, deciziile, regulamentele, hotãrârile pentru a identifica
toate aspectele importante susþinerii dosarelor;
• Acordã consultaþii de specialitate compartimentelor din cadrul instituþiei;
• Acordã consultaþii cetãþenilor cu privire la solicitãrile acestora si cu modalitãti legale de rezolvarea
a lor;
• Identificã si analizeazã sursele de informaþii si bazele de date în cazul documentelor depuse la
dosare pentru a verifica autenticitatea lor;
• Primeste si verificã cu atenþie cererile solicitanþilor pentru a identifica informaþia solicitatã si a
îndruma pe acestia spre organele specializate;
• Comunicã funcþionarilor din instituþie sau din alte instituþii ale administraþiei publice locale sau
centrale despre diverse dosare ºi demersul în instanþã al acestora;
• Arhiveazã documentele/dosarele prin înregistrarea si conservarea tuturor actelor juridice emise
de instituþia respectivã;
• Consemneazã în registrul de intrare-iesire citatiile, actele juridice, folosite în timpul proceselor;
• Primeste, înregistreazã studiazã(din punct de vedere al formei, conþinutului, în conformitate cu
prevederile legale) si avizeazã acte normative
• Elaboreazã si actualizeazã baza de date juridicã a instituþiei conform legislaþiei în domeniu
Contextul muncii
B1. Mediul fizic
• Majoritatea activitãþilor se desfãsoarã în spatiu protejat
B2. Mediul socio-organizational
• Sarcini sunt nestructurate
• Munca se desfãsoarã dupã un orar fix
• Au foarte mare liberate de decizie dar suportã consecintele erorilor
• Sunt foarte frecvente interacþiunile interpersonale fatã în fatã cu colegii, clienþii
C. Nivelul de educatie si calificare
Exercitarea oricãrei ocupatii necesitã un anumit traseu de educaþie sau training finalizat printr-o calificare.
Conform Cadrului European al Calificãrilor (EQF) existã 8 niveluri de calificare (N1-N8).
• Studii superioare de specialitate (nivel licentã)
D. Cunostinte si deprinderi
Cunostintele colectii de informaþii relaþionate, specifice unui domeniu. Ele sunt rezultatul învãtãrii formale sau non/informale. Deprinderile sunt cunostinþele procedurale, adicã blocuri de cunostinþe despre cum sã faci o activitate (proceduri, strategii, tehnici), de regula cu o anumita unealta.
Cunostinte referitoare la: Tipuri de deprinderi
• Legislatie si guvernare
• Sigurantã publicã si securitate
• Servicii clienþi si personal
• Limbã strãinã
• Comunicaþie si media
• Administraþie si management
• Deprinderi folosite în învãtare
• Deprinderi de rezolvare a problemelor
• Deprinderi de muncã cu sisteme tehnice
• Deprinderi de gestionarea resurselor
E. Aptitudinile
Aptitudinea reprezintã un set de procese cognitive, psihomotorii sau senzoriale necesare pentru a obtine performantã într-o gamã de activitãti. Succesul în activitatea respectivã presupune pe lângã aptitudini, un set de cunostinþe dobândite printr-o rutã educationalã.