Avocat achizitii publice – e-licitatie

avocat achizitii publiceEmiterea facturilor fiscale în format electronic este reglementată prin Legea nr.148/2012 privind înregistrarea operaţiunilor comerciale prin mijloace electronice, însă la acest moment punerea sa în aplicare este suspendată până la 1.01.2013 prin Ordonanța de Guvern nr.21/2012, deoarece probabil guvernanții și-au dat seama că procedura instituită nu este nici facilă și nici prea ieftină pentru comercianți .

Forum achizitii publice sustinut de avocat achizitii publice

Totuși câteva informații introductive nu credem că strică nimănui.

Legea nr.148 reglementează atât emiterea, cît și transmiterea facturilor fiscale electronice.

Conform Legii nr.148/2012  factura în formă electronică este documentul în formă electronică ce caracterizează în mod unic şi neechivoc schimbul sau vânzarea de bunuri ori servicii, semnat cu semnătură electronică şi purtând marca temporală, care conţine datele cuprinse în formularul facturii şi care este emis şi gestionat utilizând sisteme informatice.

În continuare facturile fiscal se pot emite de către o persoană juridical în una dintre urmatoarele două modalitati, la alegerea exclusivă a emitentului, respectiv în formă electronică sau pe suport hârtie. Pentru a-și schimba modalitatea de emitere a facturilor, dacă se optează pentru emiterea lor în format electronic, emitentul trebuie să notifice în prealabil Ministerul Finanțelor Publice.

Factura emisă în formă electronică trebuie să respecte conţinutul stabilit de actele normative speciale şi va conţine marca temporală care certifică momentul emiterii şi semnătura electronică a emitentului facturii.

După câte puteți observa o primă condiție esențială pentru emiterea facturilor în formă electronica este obținerea de catre emitent a unei mărci temporale. Marca temporală este formată din cel puţin următoarele elemente:

  • amprenta ataşată documentului electronic supus marcării;
  • data şi momentul de timp aferente documentului supus marcării, exprimate în timp universal;
  • informaţii care identifică în mod unic furnizorul de servicii de marcare temporală;
  • numărul de ordine din registrul furnizorului de servicii de marcare temporală.

Marca temporală poate să conţină şi elementele de identificare ale solicitantului mărcii temporale. Ea este generată de un sistem informatic sigur și se eliberează de furnizori autorizați, în baza unei proceduri de autorizare desfășurată în baza Legii nr.451/2004.

Cea de-a doua particularitate a facturilor fiscale emise în format electronic o reprezintă deținerea de către emitent a unei semnături electronice. Semnatura electronica reprezintă date în formă electronică, care sunt ataşate sau logic asociate cu alte date în formă electronică şi care servesc ca metodă de identificare.

Pentru a putea obtine semnatura electronică se parcurge o procedură de certificare reglementată prin Legea nr.455/2001. Certificarea se efectueaza de către furnizori autorizați de servicii de certificare și se confirmă printr-un certificat calificat, care va cuprinde următoarele menţiuni:

  • indicarea faptului că certificatul a fost eliberat cu titlu de certificat calificat;
  • datele de identificare a furnizorului de servicii de certificare, precum şi cetăţenia acestuia, în cazul persoanelor fizice, respectiv naţionalitatea acestuia, în cazul persoanelor juridice;
  • numele semnatarului sau pseudonimul acestuia, identificat ca atare, precum şi alte atribute specifice ale semnatarului, dacă sunt relevante, în funcţie de scopul pentru care este eliberat certificatul calificat;
  • codul personal de identificare a semnatarului;
  • datele de verificare a semnăturii, care corespund datelor de creare a semnăturii aflate sub controlul exclusiv al semnatarului;
  • indicarea începutului şi sfârşitului perioadei de valabilitate a certificatului calificat;
  • codul de identificare a certificatului calificat;
  • semnătura electronică extinsă a furnizorului de servicii de certificare care eliberează certificatul calificat;
  • dacă este cazul, limitele utilizării certificatului calificat sau limitele valorice ale operaţiunilor pentru care acesta poate fi utilizat;
  • orice alte informaţii stabilite de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializată în domeniu.

Certificatul aferent semnăturii electronice a emitentului facturii în formă electronică va conţine informaţii privind identificatorul fiscal şi numărul notificării înregistrate la Ministerul Finanţelor Publice.

În plus față de aceste două particularități, emitentul poate să opteze pentru emiterea facturilor în formă electronică numai dacă îndeplinește anumite condiții, și anume:

  • dispune de mijloace tehnice și umane corespunzatoare pentru garantarea securității, fiabilității și continuității serviciilor de prelucrare a datelor în formă electronică;
  • folosește personal cu cunoștințe de specialitate în domeniul tehnologiei semnăturii electronice și cu o practică suficientș în ceea ce privește procedurile de securitate corespunzătoare;
  • este în măsură să gestioneze și să arhiveze toate informațiile privind fiecare factură în formă electronică emisă, pe perioada de timp stabilită prin normele legale în vigoare;
  • utilizează sisteme de arhivare electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică. Pe durata arhivarii, persoanele care au responsabilitatea arhivării vor lua masuri ca orice factură în formă electronică să poată fi accesată numai de către emitent, beneficiar sau organele abilitate prin lege.

Lasă un comentariu