Acţiunea de control, derulată de ANPC la nivel naţional, a vizat conformitatea şi modul de etichetare, prezentare şi publicitate a băuturilor răcoritoare, a sucurilor şi nectarurilor din fructe. Inspectorii au verificat 608 operatori economici (19 producători, 109 distribuitori, 429 magazine şi 51 de staţii de benzină). La 457 de firme, reprezentând peste 75% din numărul tuturor unităţilor controlate, au fost constatate deficienţe.
În total, s-au verificat 5,345 milioane de litri de produse, din care 227.000 litri de sucuri, 219.000 litri de nectaruri şi aproape 4,9 milioane de litri de băuturi răcoritoare. Din totalul produselor controlate, 415.500 litri, reprezentând 7,78% din cantitatea controlată (1.700 litri sucuri, 800 litri nectaruri şi 413.000 litri de băuturi racoritoare), nu se încadrau în prevederile legale în vigoare, privind protecţia consumatorilor.
Băuturi răcoritoare expirate, de vânzare în magazine
Inspectorii ANPC au găsit, printre altele, în urma controalelor efectuate, băuturi răcoritoare expirate, produse fără etanş, sucuri de fructe fabricate doar din arome şi produse cu E-uri nespecificate în lista de ingrediente. Printre problemele constatate se mai numără:
- Comercializarea de produse cu data durabilităţii minimale depăşită;
- Comercializarea produselor cu ambalaje deformate, respectiv cu închiderea neetanşă;
- Lipsa înscriereii informaţiilor obligatorii;
- Lipsa sau inscripţionarea incorectă a denumirii sub care se vinde produsul;
- Lipsa înscrierii denumirii produsului, utilizându-se numai denumirile comerciale;
- Lipsa menţiunii „Cu îndulcitori” din denumirea produsului, deşi aceştia se regăseau în lista ingredientelor;
- Lipsa înscrierii caracteristicii în denumirea sub care se vinde produsul ” băutură carbogazoasă”/ „necarbogazoasă”;
- Lipsa înscrierii informaţiei alături de denumirea sub care se vinde produsul „obţinut din sucuri concentrate” sau „obţinut parţial din sucuri concentracte”;
- Înscrierea pe etichete a unor informaţii eronate, abuzive sau confuze;
- Lipsa etichetelor cu elemente de identificare-caracterizare;
- Înscrierea eronată/ incompletă a listei ingredientelor sau lipsa înscrierii acesteia;
- Băuturi care nu aveau precizat, în lista ingredientelor, conţinutul procentual de suc de fructe, deşi acesta apărea în denumirea sub care se vinde produsul;
- Lipsa înscrierii categoriei aditivilor utilizaţi în fabricaţie;
- Lipsa înscrierii pe etichete a atenţionării „Poate afecta negativ activitatea copiiilor şi atenţia acestora”, în cazul menţionării coloranţilor în lista ingredientelor;
- Lipsa menţionării pe etichete a tratamentului termic utilizat;
- Ilustarea pe etichete a fructelor/ a porţiunilor vegetale, deşi produsul conţinea numai arome;
- Lipsa inscripţionării în acelaşi câmp vizual a denumirii sub care se vinde produsul, a cantităţii nete şi a datei durabilităţii minimale;
- Lipsa înscrierii sau inscripţionarea eronată a datei durabilităţii minimale;
- Lipsa totală sau parţială a elementelor de identificare şi caracterizare traduse în limba română;
- Traducerea incorectă a informaţiilor înscrise pe eticheta originală a produselor;
- Informaţii înscrise cu caractere foarte mici, greu vizibile, în locuri necontrastante;
- Lipsa informaţiilor privind denumirea şi adresa sediului social al importatorului/ distribuitorului;
- Lipsa etichetării nutriţionale;
- Lipsa înscrierii condiţiilor de păstrare/ depozitare;
- Abateri privind desfăşurarea promoţiilor publicitare;
- Depozitarea produselor sub acţiunea razelor de soare;
- Abateri privind afişarea preţurilor;
- Lipsa afişării sau afişarea într-o formă echivocă a preţurilor;
- Lipsa afişării preţului pe unitate de măsură;
- Lipsa documentelor de provenienţă;
- Neafişarea denumirii societăţii şi/ sau a orarului de funcţionare;
- Lipsa afişării Codului Unic de Înregistrare la Registrul Comerţului;
- Nerespectarea orarului de funcţionare;
- Lipsa afişării numerelor de telefon ANPC/CJPC la care consumatorii pot adresa reclamaţii.
Cum puteţi evita produsele necorespunzătoare
Inspectorii ANPC le recomandă consumatorilor să acorde o atenţie deosebită când cumpără sucuri, nectaruri din fructe şi băuturi răcoritoare, mai ales în privinţa modului de prezentare a ambalajului şi a etanşeităţii recipientelor. Ambalajul deformat (bombat) arată faptul că a început procesul de fermentare.
Consumatorii trebuie să fie atenţi şi la aspectul produselor, în ceea ce priveşte prezenţa suspensiilor care pot proveni de la nerespectarea temperaturilor de depozitare/ expunere, şi să aibă grijă la condiţiile de depozitare, atât în magazine, cât şi la domiciliu, în conformitate cu indicaţiile producătorului. Totodată, clienţii trebuie să citească cu atenţie eticheta şi să cumpere numai acel produs care corespunde preferinţelor lor, să refuze produsele care au data durabilităţii minimale modificată sau depăşită, să solicite şi să păstreze bonul fiscal, în momentul cumpărării produsului, pentru a putea proba achiziţionarea acestuia în cazul în care vor să reclame calitatea/ siguranţa produsului respectiv. De asemenea, nu uitaţi că sucurile şi nectarurile din fructe, odată deschise, trebuie consumate într-un timp relativ scurt şi în condiţii de refirigerare.
„Trebuie să fim atenţi şi responsabili la ceea ce consumăm, mai ales în perioada caniculei. Consumul de sucuri şi băuturi răcoritoare creşte în această perioadă, iar noi trebuie să fim informaţi. Atât conditiile de depozitare, cât şi aspectul produsului trebuie luate în calcul. Nu uitaţi să consultaţi eticheta şi să urmaţi indicaţiile producătorului în ceea ce priveşte consumul de sucuri şi băuturi răcoritoare şi păstrarea acestora”, atenţionează Bogdan Cristian Nica, preşedintele ANPC.
Amenzi de peste 644.000 lei pentru băuturi răcoritoare