LEGE PRIVIND CODUL CONSUMULUI

Art. 1.1.

Prezenta lege, denumita in continuare Cod are ca obiect reglementarea raporturilor juridice create intre agenţii economici si consumatori, cu privire la achiziţionarea de produse si servicii, inclusiv a serviciilor financiare, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse si servicii, informării lor complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apararii si asigurării drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor împotriva unor practici abuzive, participării acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii interesează in calitate de consumatori.

Art. 1. 2.

Prevederile prezentului Cod se aplica la comercializarea produselor noi, folosite sau recondiţionate si a serviciilor, inclusiv a serviciilor financiare, destinate consumatorilor, contractelor încheiate cu consumatorii, regulilor privind publicitatea produselor si serviciilor, cu excepţia produselor care se comercializează ca antichitati si a produselor necesar a fi reparate sau recondiţionate pentru a fi utilizate, cu condiţia ca agentul economic sa informeze consumatorul despre aceasta.

Art. 1.3.

Actele normative privind protecţia consumatorilor trebuie sa fie elaborate astfel incat sa nu devina piedici in libera circulaţie a produselor si serviciilor.

Art. 1.4

Principiile de baza ale protecţiei consumatorilor:

a) contradictorialitatea- care presupune asigurarea posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legătura cu posibila incalcare a dispoziţiilor privind protecţia consumatorilor;
b) celeritatea procedurii de cercetare  care presupune obligaţia autoritatii competente in domeniul protecţiei consumatorilor de a proceda fara întârziere la cercetarea sesizării consumatorilor, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate si a regulilor prevăzute de lege;
c) proporţionalitatea – conform căruia trebuie respectat un raport corect intre gravitatea faptei constate, circumstanţele savarsirii acesteia si măsura sanctionatorie aplicata;
d) legalitatea masurilor propuse/dispuse – conform căruia autorităţile competente nu pot propune/dispune decât masurile prevăzute de lege;
e) confidenţialitatea  personalul din cadrul autoritatilor competente are obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor, actelor, informaţiilor de orice natura, prin a căror divulgare se pot aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice care sunt sau pot fi menţionate in acestea;
f) recunoaşterea reciproca – semnifica faptul ca orice produs importat dintr-un stat membru al Uniunii Europene este admis, in principiu, pe teritoriul României, daca produsul a fost legal produs/comercializat , chiar si in condiţiile in care produsul este fabricat/comercializat după standarde/reglementari tehnice specifice in statul membru de origine si oferă un grad echivalent de protecţie cu cel impus produselor similare in statul membru beneficiar.

Art. 1.5.

Statul, prin autoritatea centrala cu atribuţii in domeniul protecţiei consumatorilor, are drept obiective:

a) protecţia consumatorilor împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sănătatea sau securitatea ori sa le afecteze drepturile si interesele legitime
b) promovarea si protecţia intereselor economice ale consumatorilor;
c) accesul consumatorilor la informaţii complete, corecte si precise asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor si serviciilor, astfel incit decizia pe care o adopta in legătura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor
d) educarea consumatorilor;
e) despăgubirea efectiva a consumatorilor;
f) libertatea si sprijinirea consumatorilor sau a altor grupuri sau organizaţii reprezentative de a se organiza pentru a-si expune opiniile in procesele de luare a unei decizii care ii priveşte.
g) promovarea cooperării internaţionale in domeniul protecţiei consumatorilor si participarea la schimburile rapide de informaţii;
h) prevenirea si combaterea prin toate mijloacele, a practicilor comerciale abuzive si a prestării serviciilor inclusiv a celor financiare care pot afecta interesele economice ale consumatorilor;

Art. 1.6.

Prevederile cuprinse in prezentul Cod sunt obligatorii pentru toţi consumatorii si agenţii economici care efectuează acte si fapte de comerţ reglementate de codul civil si legislaţia privind protecţia consumatorilor.

Lasă un comentariu