Proiectul de modificare a Codului Fiscal 2014 – Text integral

Proiectul de modificare a Codului Fiscal 2014 – Text integral

 

In nota de fundamentare se arata motivele pentru care se emite acest nou act normativ:
• necesitatea intreprinderii unor masuri de sustinere a cresterii economice si de stimulare a investitiilor;
• necesitatea introducerii unor masuri fiscale care sa incurajeze infiintarea societatilor de tip holding;
• respectarea angajamentelor referitoare la eficientizarea sistemului fiscal, asumate de Guvernul Romaniei in Scrisoarea de intentie si in Memorandumul tehnic de intelegere incheiate ca urmare a Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre Romania si Fondul Monetar International;
• necesitatea adoptarii unor noi masuri urgente in vederea extinderii bazei de impozitare a constructiilor si cresterea nivelului accizelor pentru unele categorii de combustibili precum si utilizarea cursului de schimb din anul anterior si indexarea la indicele mediu al pretului de consum al accizelor ca urmare a scaderii cursului de schimb utilizat pentru determinarea accizelor pentru anul 2014, pentru asigurarea stabilitatii financiare a economiei nationale;
• necesitatea sprijinirii contribuabililor care obtin venituri din arenda in sensul eliminarii riscului privind neindeplinirea obligatiilor anuale de declarare a venitului realizat,
• evitarea situatiilor in care determinarea bazei impozabile pentru veniturile realizate persoanele fizice sub forma de arenda se efectueaza prin utilizarea pretului mediu iar pretul de piata difera substantial de pretul mediu deja stabilit inainte de inceperea anului fiscal pentru care se aplica,
• necesitatea eliminarii incertitudinilor legate de modalitatea de stabilire a bazei impozabile in cazul veniturilor din activitati agricole pentru identificarea produselor agricole vegetale si a animalelor pentru care determinarea venitului se realizeaza pe baza normelor de venit, incepand cu anul 2014,
• necesitatea asigurarii unui regim fiscal unitar aplicabil veniturilor din premii obtinute de persoanele fizice, ca urmare a practicilor comerciale pentru promovarea produselor/serviciilor din orice domeniu de activitate,
• necesitatea indeplinirii obligatiilor ce-i revin Romaniei in calitate de stat membru privind:
– implementarea masurii care are drept scop clasarea cauzei 2013/4019 declansate impotriva Romaniei pentru neindeplinierea obligatiilor ce-i revin in calitate de stat membru, in materia libertatii de stabilire in cazul persoanelor juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent;
– implementarea masurii care are drept scop clasarea cauzei 2010/2188 declansate impotriva Romaniei pentru neindeplinirea obligatiilor ce-i revin in calitate de stat membru, in materia liberei circulatii a lucratorilor si stabilirii aceluiasi tratament fiscal in ceea ce priveste impozitarea veniturilor de natura salariala;
– implementarea unor masuri in vederea evitarii declansarii procedurii de infringement impotriva Romaniei, ca urmare a angajamentelor asumate fata de Comisia Europeana in cadrul dosarului din sistemul EU Pilot 4186/12/TAXU;
– compatibilizarea legislatiei nationale cu prevederile Directivelor 2008/9/CE si 86/560/CEE, in vederea evitarii declansarii procedurii de infringement pentru impunerea de obligatii suplimentare in vederea rambursarii de catre persoane nestabilite in Romania, ca urmare a deschiderii dosarului EU Pilot 3927/2012/TAXU si angajamentului asumat fata de Comisia Europeana de modificare a legislatiei nationale incepand cu 1 ianuarie 2014 ,
– respectarea jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) referitoare la neincluderea in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata a costului asigurarii in cazul contractelor de leasing, respectiv a hotararii pronuntate in cauza C-224/11 BGZ Leasing sp. z o.o., avand in vedere ca o aplicare a dreptului Uniunii Europene care nu este conforma cu interpretarea data de CJUE, incalca, de fapt, insasi norma de drept respectiva, in aprecierea gravitatii incalcarii de catre un stat membru a dreptului Uniunii, Comisia considerand ca incalcarea este mai grava atunci cand, desi existenta o hotarare a CJUE pronuntata in temeiul art. 267 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene care clarifica modul in care trebuie interpretata dispozitia respectiva, statul membru continua sa aiba o conduita contrara normei respective, astfel cum a fost interpretata,
• necesitatea emiterii unor precizari de ordin tehnic in ceea ce priveste stabilirea reducerilor de garantii pentru antrepozitarii autorizati sau destinatarii inregistrati pentru produse accizabile;
• implementarea unor masuri de interzicere a unor practici comerciale care conduc la scaderea veniturilor bugetare in cazul anumitor produse accizabile;
• necesitatea respectarii angajamentelor asumate de Guvernul Romaniei in raport cu Fondul Monetar International, referitoare la redeventele miniere, precum si faptul ca proiectia bugetara pentru anul 2014 este fundamentata si avand in vedere cresterea veniturilor bugetare provenite redeventele cuvenite statului roman ca urmare a exploatarii resurselor minerale,
• respectarea angajamentelor asumate de Romania cu institutiile financiare internationale;
• necesitatea efectuarii unor corelari tehnice.

Lista actelor care vor fi modificate si noile prevederi

I. Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

A. Titlul I „Dispozitii generale”

1. Avand in vedere ca in situatia persoanelor impozabile nestabilite si neinregistrate in Romania obligatia platii TVA revine beneficiarilor prevederile art. 11 din Codul fiscal se modifica in sensul reglementarii regimului fiscal aplicabil doar in cazul tranzactiilor efectuate de persoanele impozabile stabilite in Romania.

2. Pentru corelare cu dispozitiile nou introduse la titlul IX3 „Impozitul pe constructii”, se introduce aceasta categorie de impozit in lista impozitelor reglementate de Codul fiscal.

 

B. Titlul II „Impozitul pe profit”

1. Se propune schimbarea anului fiscal pentru contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, potrivit prevederilor art.27 din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, concomitent cu stabilirea de reguli corespunzatoare privind calculul, declararea si plata impozitului pe profit datorat in anul fiscal de tranzitie, precum si in anii urmatori.

2. Corelat cu prevederile art. 20 lit.e) si h) potrivit carora veniturile din lichidarea, respectiv veniturile din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, reprezinta venituri neimpozabile, se propune instituirea aceluiasi regim de neimpozitare si pentru titlurile de participare primite ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare, la momentul vanzarii acestora, cu respectarea acelorasi conditii de detinere.

3. Exista, in prezent, state europene cu traditie in favorizarea infiintarii de companii off-shore si de tip holding, cum sunt, spre exemplu, Olanda, Luxemburg, Cipru, si incepand cu 1 ianuarie 2013, Letonia. Stimularea fiscala se realizeaza, in cazul acestor companii, prin neimpozitarea veniturilor din dividende precum si a celor realizate din transferurile de actiuni si parti sociale. In alte state sunt acordate scutiri pentru aceste tipuri de venituri, cu respectarea anumitor conditii referitoare la detineri minime de capital (5-10%) si/sau la perioade minime de detinere a participatiei (1-2 ani).

Beneficiile acestui sistem provin din faptul ca serviciile profesionale (juridice, comerciale, fiscale), cele din sectorul bancar sau din turismul de afaceri vor inregistra cresteri ale numarului de clienti/beneficiari ai serviciilor furnizate. De asemenea, statele care instituie masurile fiscale de stimulare a infiintarii societatilor de tip holding, atrag capital strain si favorizeaza repatrierea/investirea capitalului autohton in tara respectiva.

Masurile fiscale propuse, in acest sens, vizeaza:

– includerea in categoria veniturilor neimpozabile a veniturilor din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data vanzarii/cesionarii inclusiv, contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare;

– includerea in categoria veniturilor neimpozabile a dividendelor primite de la o persoana juridica straina situata intr-un stat tert cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data inregistrarii acestora potrivit reglementarilor contabile, pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende;

– in contextul acestor modificari, conditiile de detinere (minimum 10% din capitalul social si perioada neintrerupta de 1 an) au fost introduse, respectiv modificate si pentru:

– scutirea dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana;

– scutirea dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica staina situata intr-un stat membru;

– neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.

– scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.

4. Revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, in sensul reglementarii mecanismului de reportare si deducere, in urmatorii 7 ani consecutivi, a sumelor care nu au putut fi scazute in conditiile art.21 alin.(4) lit.p) din Codul fiscal, din impozitul pe profit al anului fiscal respectiv. Prin instiuirea acestui mecanism se acorda dreptul de deducere, din impozitul de profit, pentru sumele aferente sponsorizarii si in cazul contribuabililor care inregistreaza pierdere fiscala in anul efectuarii sponsorizarii. De asemenea, aceste prevederi au fost reformulate in sensul eliminarii referintelor exprese referitoare la categoriile de cheltuieli efectuate pentru incadrarea in limita care poate fi dedusa din impozitul pe profit, in cazul sponsorizarii bibliotecilor de drept public, avand in vedere faptul ca, bibliotecile de drept public au autonomie administrativa si profesionala in ceea ce priveste utilizarea surselor suplimentare de venituri in vederea dezvoltarii acestora in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

5. Introducerea unor prevederi care sa permita acordarea dreptului de deducere a cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar in cazul imprumuturilor transferate de la persoana juridica cedenta la persoana juridica beneficiara, corelat cu reglementarea conditiilor in care acestea se reporteaza, in cazul contribuabililor care intra in reorganizare, potrivit legii .

6. Curtea de Justitie a UE (denumita in continuare CJUE) a hotarat ca o persoana juridica straina care desfasoara activitati intr-un alt stat membru prin intermediul unui sediu permanent si o persoana juridica rezidenta in acest stat sunt intr-o situatie comparabila in scopul aplicarii unui credit fiscal extern (si a altor avantaje fiscale si exonerari) si, prin urmare, trebuie asigurata egalitatea de tratament fiscal.

De asemenea, in conformitate cu art. 49 al Tratatului de functionare al Uniunii Europene (TFUE) sunt interzise restrictiile privind libertatea de stabilire a resortisantilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru iar in conformitate cu art. 54, societatile constituite in conformitate cu legislatia unui stat membru si avand sediul social, administratia centrala sau locul principal de desfasurare a activitatii in cadrul Uniunii sunt asimilate, in aplicarea prezentei subsectiuni, persoanelor fizice resortisante ale statelor membre.

Pe cale de consecinta, rezulta faptul ca o persoana juridica cu sediul in Romania si o persoana juridica cu sediul in alt stat membru, dar care desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent sunt, in scopuri fiscale, intr-o situatie comparabila in mod obiectiv, Romania fiind obligata sa acorde sediilor permanente de pe teritoriul sau ale unor societati din alte state membre ale UE si din statele SEE aceleasi avantaje fiscale pe care le acorda societatilor rezidente.

Se creeaza cadrul legal pentru ca veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice dintr-un stat membru al UE sau dintr-un stat din SEE, sa beneficieze de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane.

 

C. Titlul III „Impozitul pe venit”

1. In cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza contabilitatii in partida simpla si care beneficiaza de deductibilitatea limitata a dobanzilor aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, se precizeaza conditiile privind deductibilitatea acestor dobanzi, respectiv in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei, in vigoare la data restituirii imprumutului si nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la art.23, alin.(5), lit. b) din Codul fiscal pentru corelarea cu prevederile Titlului II – Impozitul pe profit.

2. Potrivit noilor prevederi, pentru determinarea impozitului lunar in cazul beneficiarilor de venituri din salarii la locul unde se afla functia de baza, cat si pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, este permisa deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt datorate in Romania sau intr-un alt stat membru al UE, potrivit prevederilor UE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte incheiate cu state din afara UE.

3. Potrivit noilor prevederi, in cazul in care arenda se exprima in natura, iar preturile medii ale produselor agricole se modifica in cursul anului fiscal de realizare a venitului, evaluarea in lei a acestor venituri se face pe baza noilor preturi care se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare comunicarii acestora catre directiile generale regionale ale finantelor publice.

4. Se abroga prevederile referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real.

5. Precizari tehnice privind posibilitatea contribuabililor care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, de a opta pentru determina venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, altele decat veniturile din arenda.

6. Clarificari privind deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute la titlul IX2, indiferent daca determinarea venitului net se efectueaza in sistem real, pe baza normelor de venit sau prin utilizarea cotelor forfetare de cheltuieli.

7. Clarificare de natura tehnica privind neimpozitarea veniturilor obtinute de catre persoanele fizice/membri asocierilor fara personalitate juridica din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole.

8. Clarificare de natura tehnica privind faptul ca venitul anual din activitati agricole se stabileste pe baza de norme de venit pe unitatea de suprafata (ha)/cap de animal/familie de albine pentru categoriile de produse vegetale si animalele prevazute la art.72 alin.(2) din Codul fiscal.

9. Se abroga prevederile referitoare la stabilirea normelor de venit corespunzatoare veniturilor din activitati agricole pentru perioada impozabila din anul fiscal 2013 cuprinsa intre 1 februarie 2013 si pana la sfarsitul anului fiscal.

 

10. Precizari privind aplicarea unui regim fiscal unitar pentru veniturile din premii obtinute din promovarea produselor si serviciilor din orice domeniu de activitate si clarificarea tratamentului fiscal aplicabil in cazul veniturilor primite de persoanele fizice sub forma de materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus, acordate cu scopul stimularii vanzarilor.

Lasă un comentariu