Decizia CCR nr. 471/2013 privind referendumul – 30% din numarul persoanelor inscrise

Decizia CCR nr. 471/2013 privind referendumul – 30% din numarul persoanelor inscrise

 

 

1. Cu Adresa nr.1.981 din 20 septembrie 2013, Presedintele Romaniei a trimis Curtii Constitutionale sesizarea de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.

2. Obiectia de neconstitutionalitate a fost formulata in temeiul art.?146 lit.a) din Constitutie si al art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a fost inregistrata la Curtea Constitutionala cu nr.3.311 din 23 septembrie 2013 si constituie obiectul Dosarului nr.590A/2013.

La sesizare a fost anexata, in copie, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.

La data de 22 octombrie 2013, autorul sesizarii a transmis un inscris de completare a motivarii obiectiei de neconstitutionalitate formulate, inscris inregistrat si atasat la dosarul cauzei.

II. In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, transmisa Presedintelui Romaniei spre promulgare, este neconstitutionala, deoarece contravine dispozitiilor art.1 alin.(3) din Constitutia Romaniei, republicata, potrivit carora „Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate”, precum si prevederilor art.2 alin.(1) si (2) din aceasta, potrivit carora: „(1)?Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.

(2) Niciun grup si nicio persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu.”

Legea criticata prevede ca rezultatul referendumului depinde de indeplinirea cumulativa a doua conditii: una referitoare la numarul minim de cetateni care trebuie sa participe la referendum pentru ca acesta sa fie valabil si una privitoare la numarul de voturi valabil exprimate, care determina rezultatul referendumului. In acest sens, noua lege introduce, sub aspectul conditiilor de validitate a referendumului, un cvorum de participare de cel putin 30% si un cvorum al voturilor valabil exprimate de cel putin 25%, ambele raportate la numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente. Aceasta solutie legislativa se regaseste in cazul referendumului privind revizuirea Constitutiei, al referendumului pentru demiterea Presedintelui Romaniei, al referendumului cu privire la probleme de interes national si al referendumului local.

Autorul sesizarii sustine ca reglementarea unui cvorum de participare la referendum de cel putin 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente incalca prevederile art.2 alin.(1) din Constitutie, deoarece premisa unei manifestari democratice a suveranitatii prin intermediul poporului se poate asigura doar prin participarea la referendum a majoritatii cetatenilor, constand in jumatate plus unu din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.

In acest sens, arata ca in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr.731 din 10 iulie 2012, ca intrunirea majoritatii absolute care consta in jumatate plus unu din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente reprezinta o conditie esentiala pentru ca referendumul sa poata exprima in mod real si efectiv vointa cetatenilor, constituind premisa unei manifestari autentic democratice a suveranitatii prin intermediul poporului, in conformitate cu principiul statuat in art.2 alin.(1) din Legea fundamentala. Participarea la referendum a majoritatii cetatenilor reprezinta un act de responsabilitate civica.

Asadar, atribuirea suveranitatii, prin lege, unui grup format din 30% din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente constituie o incalcare a prevederilor art.2 alin.(2) din Constitutia Romaniei.

Lasă un comentariu